Mengde vann..?

Bruk 3 liter pr kilo malt. Altså 30,6 liter pluss 3 liter dødvolum under silbunn, hvis du ikke bruker maltrør. Bruk en kalkulator til å beregne temperaturen på vannet før tilsetning av malt. Vi bruker brewers friend og treffer godt med den. Sørg for å ha 25-30 liter skyllevann og skyll til du treffer ønsket volum.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Ser nå at du bruker maltrør, da må du finne råd hos andre, vi solgte maltrøret og gikk tilbake til silbunn.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Ved bruk av tønne endre i advanced setting: Grain absortion fra 0.96 til 0.5860. Da trur jeg du treffer bedre på mengde skyllevann og SG/OG.
 
På mine oppskrifter fra ØlBrygging er det oppgitt:
"Normalt skal det benyttes a 2,8L vann pr kg malt"
"Formel for bruk av BB30 og 7KG malt: (7*2,5) +5 = 22,5L vann".


Vil regne med at samme regnestykke kan benyttes på BB60 bare dobles?
 
1:2,8 er vel noe mange bruker. Men det finnes ingen fast norm for forholdet mellom malt og vann. Ulike forhold gir ulikt resultat, og hva en velger må styres av hva en ønsker å oppnå. Denne er gammel, men jeg tror den er grei: https://byo.com/hops/item/1086-make-those-enzymes-dance. Den sier noe om hvordan tykkelsen på mesken kan brukes som et verktøy.

Oppskriften det er snakk om her forutsetter vel en meskeeffektivitet på noe under 80%. Det burde være greit å få til, også med batch sparging.
 
Tilbake
Topp