Mer skyllevann enn meskevann?

Vi har en BB60 automatic som vi kun skal bruke til mesking. koking vil skje i en 75 liter kjele slik at vi kan få ca 60+ liter til gjæring. men spørsmålet er da når vi sikter oss inn på 70 liter til kok og bruker formelen til Beerbrew til å beregne meskevann og skyllevann som sier følgende: Mengde meskevann = kg malt * 2,3 +5. i dette tilfelle blir det 15*2.3+5= 39,5 liter. Formelen for beregning av skyllevann er: volum før kok + vekten av malt - meskevann. i mitt tilfelle blir det da 70+15-39,5= 45,5 liter skyllevann. Så spørsmålet er om vi bør gå opp til på meskevann, typisk opp til 3liter per kg malt, slik vi får mer meskevann enn skyllevann. ( med samme formel men med 3L per kg malt så blir det 10 liter mer til mesking, og tilsvarende mindre til skylling.) eller går det å skylle med mer vann en vi mesker med?
 
Det spørs på hva slags øl man lager gitt at preboil volumet og mesketykkelsen skal holdes likt. F.eks vil et stort øl få mer meskevann enn skyllevann, og omvendt.

Til trådstarter. Du kan helt fint bruke mer skyllevann, men hvis du lager et veldig lyst øl så bør du justere vannet hvis du har typisk norsk vann. For å treffe en kalkulert OG og det er nytt for dere å bruke mer skyllevann, så kan det være greit å bruke like mye skyllevann pr kg malt som dere bruker på andre øl. Mer skyllevann gir høyere effektivitet.
 
Sist redigert:
Kan det ikke være fare for å trekke ut taniner og andre usmaker med så mye skyllevann? SG på slutten av skyllingen vil vell bli farlig lav?
 
Kan det ikke være fare for å trekke ut taniner og andre usmaker med så mye skyllevann? SG på slutten av skyllingen vil vell bli farlig lav?

Jo. Derfor jeg skrev at man bør justere vannet. Og det må gjøres med syre, og ikke kalsiumforbindelser da kalsiumforbindelser har null effekt i rent vann for å justere pH.

Det har egentlig ikke så mye å si med SG i siste rest som med pH, det er pHen som bestemmer uttaket av tanniner.
 
Jo. Derfor jeg skrev at man bør justere vannet. Og det må gjøres med syre, og ikke kalsiumforbindelser da kalsiumforbindelser har null effekt i rent vann for å justere pH.
Klorid og sulfat vil vel ha effekt når det skylles gjennom maltet. Jeg har aldri justert skyllevannet med syre. Hvor mye ville du senket ph i skyllevannet til?
 
Klorid og sulfat vil vel ha effekt når det skylles gjennom maltet. Jeg har aldri justert skyllevannet med syre. Hvor mye ville du senket ph i skyllevannet til?

Jeg skyller ikke så jeg vet ikke. Men kalsiumet må reagere med maltet for å skille ut pytiner (phytins på eng iallefall), og det kan ta litt tid, derfor det anbefales å bruke syre,
 
Tilbake
Topp