Merkeleg

katla

Eg har laga Wit nokre gonger og den har det særmerke at den aldri blir heilt klar - eg legg skylda på kveiten som er i den.    Så tenkte eg ein dag for ein månad siden at eg skulle leka meg litt med den (eg er glad i Lucky Jack) og tok nokre liter ut frå gjæringskaret og tørrhumla det med Citra før eg karbonerte det (på flaske).   

Det merkeleg er at det ølet eg tørrhumla - det bleir krystallklart men den vanleg Wit-ølet blei ikkje klart.  Dette skjønar eg ikkje - det var frå same primærgjæring - nokon som veit kva som skjer her?  Verkar som om humlerestar frå tørrhumlinga (eg hadde oppi pellets laust i gjæringskaret) har hjelp til å klara ølet? 

De små uklarhetene har sannsynligvis bundet seg til større, og hjulpet på klarningen.
Rent bortsett fra det skal ikke witt være klar... da er det en annen kategori.
Heffeweiss skal også ha med gjær i glasset, vanlig? witt er uklar av hveteprotein, og krystallweiss eller hva det heter igjen er filtrert og dermed klar. Foretrekker førstnevnte jeg da :)

Så då vert altså konklusjonen at tørrhumling der humlepellets flyt fritt kan hjelpa med å klara ølet - jamvel øl frå kveitemalt! 

Ingen andre øl eg har laga - jamvel der eg har brukt Irish Moss - har blitt så krystallklare.  Ulempa er kanskje at denne prosessen har skjedd på flaske så då er det også ein del humlerestar på botnen i tillegg til gjær.

Mulig det er en konklusjon :)
Nå blir alle mine øl helt klare etter et par-tre uker på flaske, og jeg har aldri tørrhumlet, så jeg kan ikke garantere det, men det er en mulighet...

Uten å vite dette sikkert, kan det hende polyfenoler fra humlen har bundet seg til protein fra hveten, og slik dannet partikler store nok til raskt å felles ut. I tilfeller hvor man ellers tørrhumler ser man stort sett det motsatte skje; polyfenoler fra humlen gjør ølet uklart.

katla skrev:
Eg har laga Wit nokre gonger og den har det særmerke at den aldri blir heilt klar - eg legg skylda på kveiten som er i den.    Så tenkte eg ein dag for ein månad siden at eg skulle leka meg litt med den (eg er glad i Lucky Jack) og tok nokre liter ut frå gjæringskaret og tørrhumla det med Citra før eg karbonerte det (på flaske).   

Det merkeleg er at det ølet eg tørrhumla - det bleir krystallklart men den vanleg Wit-ølet blei ikkje klart.   Dette skjønar eg ikkje - det var frå same primærgjæring - nokon som veit kva som skjer her?   Verkar som om humlerestar frå tørrhumlinga (eg hadde oppi pellets laust i gjæringskaret) har hjelp til å klara ølet? 

Artig, jeg har også tørrhumlet en liten sidebatch med wit, brukte også Citra. bare at jeg skillte dem rett etter pitching og tørrhumlet etter 5 dager, med 1g Pr L.
Min erfaring var motsatt, hovedbatchen ble hittil det klareste ølet jeg har brygget (klar som industripils) mens tørrhumle batchen fikk en svak humletåke.
I etterkant er jeg blitt fortalt at man skal vende en wit, slik at bunnfallet blandes inn, da så den plutselig ut som en wit.  ;D

Jeg hadde en oppfatnig av at hveteøl ofte ble tåkete, så jeg ble litt overaskt over hvor klar den ble. :jaha:

Tilbake
Topp