Merking av år og holdbarhet på humleposene?

Finn Berger

Moderator
Jeg har alltid gått ut fra som sjølsagt at det årstallet som står på humleposene, forteller hvilket år humla blei høsta. Men så leser jeg hva Brewshop skriver, og en liten tvil melder seg:

All humle er vakuumert og oppbevares på fryserom ved -17C, og er selvfølgelig merket med årgang og alfasyreinnhold.
Humle pellets har normalt 5 års holdbarhet fra produksjonsdato. For eksempel humle som er dyrket 2021 har vanligvis produksjonsdato 2022, og en holdbarhet til 2027.
(https://brewshop.no/butikk/ravarer/humle (https://brewshop.no/butikk/ravarer/humle)

Det virker rimelig å å tolke "årgang" som høstingsår, på samme måte som for vin, så tvilen er ikke veldig stor. Men den melder seg, for dersom hensikten er å fortelle oss noe om holdbarheta til humla vi kjøper, er det produksjonsdatoen som er interessant - så kanskje er det den de trykker på posene sine?

Vi trenger egentlig å få vite begge, både for å fjerne tvil, og fordi begge gir viktig informasjon.

Akkurat som for vin er høstingsåret viktig. Følger vi litt med, veit vi at det er stor forskjell på forholda fra år til år, og at humla er veldig følsom for disse variasjonene. Det er det ene. Det andre vi trenger å vite, er hvor lenge det har gått mellom høsting og produksjon, for det kan åpenbart også variere. "Vanligvis" åpner for muligheta av avvik - så hvordan skal vi være sikre på holdbarheta om vi ikke kjenner produksjonsåret? Og hvor store kan variasjonene være?

Jeg leita litt, og fant dette, om praksis etter høsting og tørking i England: To help preserve the hops, they can be stored in a cold store and baled for 1 year; if vacuum packed, they can be cold stored for 2 years; if pelleted, they can be vacuum packed and cold stored for 5 years. (https://www.britishhops.org.uk/hops/the-growing-year/)

Betyr dette at vakumpakka humle kan pelleteres etter mer enn ett år, og at vi dermed - i teorien - kan få humle med "holdbarhet" på 10 år? Jeg trur jo ikke det, og jeg stoler såpass på Brewshop at jeg trur de har kontroll på humla de selger. Og så lenge jeg gjør det, er det egentlig det å bli helt sikker på at det er høstingsåret som trykkes på posene, som er viktigst for meg.

Jeg har kikka litt på de posene jeg har i fryser'n. På noen står det markert at det er høstingsåret det refereres til, på andre står det bare årstall - og på noen (Yakimas poser) står det ikke årstall, bare holdbarhetsdato. Så det er litt kaos på dette området.

Jeg prøver å ikke ha humle som har mer enn tre år gammelt årstall i fryseren. Har kjempet litt nå i høst for å bruke opp 2021 humle. Innser at jeg blir vel til å bruke en god del av 2025 og på å bli kvitt dette. Perle og Northern Brewer ble kjøpt på salget til Petit så.. frister å bare kaste det faktisk, har veldig liten verdi. Så lenge vakuumeringen er tett og det har lagt på tjue minus så tror jeg ikke det er så veldig stor forskjell om humla er tre eller fire år gammal.

Cashmere 300g
Colombus 120g
EKG 100g
Galaxy 100g
Mittelfruh 260g
Mosaic 500g
Northern Brewer 460g
Perle 632g
Saaz 174g

Vi må holde tunga litt rett i munnen her og skille ulike former for merking.

Holdbarhetsmerking ("best før utgangen av") er det eneste som er påbudt. Her skal produsenten sette en dato som de kan gå god for. For å sitere Mattilsynet:
"Best før …" eller "best før utgangen av …" er en veiledning om hvor lenge du kan forvente at kvaliteten og egenskapene til matvaren ikke går tapt og holder seg i uåpnet pakke. Dette kan være farge, lukt, smak og konsistens er tilsvarende like som da du kjøpte varen.

Så det er ikke utenkelig at du kan finne humleprodusenter som mener de kan ha holdbarhet på 10 år. Farlig blir den jo ikke, og bitter er den. Lover de, for eksempel, spesifikk aromaprofil eller gitt IBU så må de nok være enda sikrere på kvaliteten enn om de lager generiske humleposer til ekstraktsett.

Så best før sier altså ikke i seg selv ikke noe om hverken årgang eller pakkedato.

Jeg er mindre opptatt av holdbarhetsmerkinga enn av årgangen. Det er viktig for meg å vite hvilket år humla blei høsta - særlig når det gjelder tyske humler for min del - og nå blei jeg litt usikker.

Humle som er behandla og oppbevart riktig, holder seg lenge i uåpna poser i fryser. Det tenker jeg mindre over. Tre år fra høstingsåret er absolutt null problem for meg. Men ti år ville jeg nok være litt forsiktig med:).

Vi må holde tunga litt rett i munnen her og skille ulike former for merking.

Holdbarhetsmerking ("best før utgangen av") er det eneste som er påbudt. Her skal produsenten sette en dato som de kan gå god for. For å sitere Mattilsynet:

Så det er ikke utenkelig at du kan finne humleprodusenter som mener de kan ha holdbarhet på 10 år. Farlig blir den jo ikke, og bitter er den. Lover de, for eksempel, spesifikk aromaprofil eller gitt IBU så må de nok være enda sikrere på kvaliteten enn om de lager generiske humleposer til ekstraktsett.

Så best før sier altså ikke i seg selv ikke noe om hverken årgang eller pakkedato.
Men er humle mat?

Tilbake
Topp