Mesh efficiency BB60 auto

Er det noen som har regnet på mesh efficiency på BB60 auto? Skal sette et brygg og lurer litt på hvor mye malt jeg må ha for å treffe OG/FG.
 
Det spørs på hvor mye malt du bruker, som i alle bryggesystemer. Samt hvor mye skyllevann du vil bruke og hvor lenge du vil koke.
 
Høyere OG => lavere meskeeffektivitet. Men hvor mye? Jeg brygger nesten bare øl på +/- 5%, og har nokså konstant effektivitet. Men det hadde vært kjekt om det var mulig å beregne effektivitetstapet.

Gå ut fra 80%, det burde i alle fall være trygt. Om du får høyere effektivitet, er jo ikke det noe problem - lavere er mer tricky.
 
Høyere OG => lavere meskeeffektivitet. Men hvor mye? Jeg brygger nesten bare øl på +/- 5%, og har nokså konstant effektivitet. Men det hadde vært kjekt om det var mulig å beregne effektivitetstapet.

Det letteste er å bare skrive ned. Jeg har et google sheet med antall kilo malt på y-aksen og meskeeffektivitet på x-aksen. Forhører meg med dette hver gang jeg skal brygge, og plotter inn data for det brygget når jeg har mesket ferdig, for å oppdatere til et nytt gjennomsnitt. Treffer som oftest veldig bra med meskingen. (+/- 1 poeng), og så er det brygghuseffektiviteten som kommer etter koken.. enda en faktor.

Men hvis man skyller må man også implementere antall liter skyllevann, den variabelen har jeg eliminert siden jeg ikke skyller.
 
Det letteste er å bare skrive ned. Jeg har et google sheet med antall kilo malt på y-aksen og meskeeffektivitet på x-aksen. Forhører meg med dette hver gang jeg skal brygge, og plotter inn data for det brygget når jeg har mesket ferdig, for å oppdatere til et nytt gjennomsnitt. Treffer som oftest veldig bra med meskingen. (+/- 1 poeng), og så er det brygghuseffektiviteten som kommer etter koken.. enda en faktor.

Problemet mitt er at jeg har tynt med data - brygger nesten aldri sterkere saker nå. Du kan ikke formulere "Miguel's Law of Diminishing Returns From Malt Spent In The Mash As Targeted OG Goes Up" basert på dine data:)? Eller lage en tabell?
 
Bruker selv beersmith, men har ikke truffet helt enda. Men det kommer nok av at jeg ikke har fått inn all riktig data enda på utstyret. Men det blir nok bedre etter hvert brygg.
 
Tilbake
Topp