Mesk/kok 60minVS90min?

Fyren bak bloggen Brülosophy har gjort mange fine eksperiment. Artikkelen det blir linket til ovenfor viser at selverklærte ølkjennere ikke kan kjenne forskjell på 30 min vs 90 min koketid ved pilsnermalt.

Dette var en spennende artikkel, jeg tror faktisk jeg går ned til 60 min. meske- og koketid for alt brygg, uansett malt heretter. :)
 
begynte med 60min koketid på brygg med pilsmalt for en god stund siden, har enda ikke kjent smak av dms.
Brygg som har blitt sendt til bedømming har heller ikke fått kommentar på dms, så jeg koker 60min med god samvittighet.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Kommer litt ann på mesketemperatur, kjørte 90min på det meste før. Men går ofte på 60min nå, pluss 10 minutters utmesk.
 
Empiri sier at du får høyere utbytte. Alle her som har mesket lenge eller de som har mesket over natten sier at de får høyere utbytte. Det er jo logisk iom at enzymene får bedre tid til å jobbe, selv om de blir denaturert etter en viss tid. Jodtest lyver forøvrig. Jodtest kan vise at det ikke er igjen stivelse etter ti minutter. Men ref det jeg skrev først så er dette feil.

Dette med jodtesten har jeg lurt på. I og med at man kun tester om det er stavelse igjen i vørteren så vil jeg tro at det fortsatt kan være stivelse igjen i selve malten. I starten av meskingen så ser man jo ganske tydelig partikler av stivelse i vørteren, men jeg vil jo anta at ikke all stivelsen løser seg opp så raskt, spesielt hvis malten ikke er fint knust.
 
Etter at eg begynte å knuse malten sjølv (1,3mm) og meske i 90min, så har eg hatt jevnt utbytte på 92%

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk
 
batch2 blir vel da både sterkere og bitrere
hvis du sier at volumet blir mindre men med samme mengde malt og humle

Gjerne arrester meg her, men om batchene er identiske og eneste forskjell er koketid på 60 og 90 minutter, vil den da bli bitrere? Vil ikke den eneste forskjellen være OG?
 
Tilbake
Topp