Fyren bak bloggen Brülosophy har gjort mange fine eksperiment. Artikkelen det blir linket til ovenfor viser at selverklærte ølkjennere ikke kan kjenne forskjell på 30 min vs 90 min koketid ved pilsnermalt.
Fyren bak bloggen Brülosophy har gjort mange fine eksperiment. Artikkelen det blir linket til ovenfor viser at selverklærte ølkjennere ikke kan kjenne forskjell på 30 min vs 90 min koketid ved pilsnermalt.
begynte med 60min koketid på brygg med pilsmalt for en god stund siden, har enda ikke kjent smak av dms.
Brygg som har blitt sendt til bedømming har heller ikke fått kommentar på dms, så jeg koker 60min med god samvittighet.
begynte med 60min koketid på brygg med pilsmalt for en god stund siden, har enda ikke kjent smak av dms.
Brygg som har blitt sendt til bedømming har heller ikke fått kommentar på dms, så jeg koker 60min med god samvittighet.
Empiri sier at du får høyere utbytte. Alle her som har mesket lenge eller de som har mesket over natten sier at de får høyere utbytte. Det er jo logisk iom at enzymene får bedre tid til å jobbe, selv om de blir denaturert etter en viss tid. Jodtest lyver forøvrig. Jodtest kan vise at det ikke er igjen stivelse etter ti minutter. Men ref det jeg skrev først så er dette feil.
Dette med jodtesten har jeg lurt på. I og med at man kun tester om det er stavelse igjen i vørteren så vil jeg tro at det fortsatt kan være stivelse igjen i selve malten. I starten av meskingen så ser man jo ganske tydelig partikler av stivelse i vørteren, men jeg vil jo anta at ikke all stivelsen løser seg opp så raskt, spesielt hvis malten ikke er fint knust.
Gjerne arrester meg her, men om batchene er identiske og eneste forskjell er koketid på 60 og 90 minutter, vil den da bli bitrere? Vil ikke den eneste forskjellen være OG?
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.