Meske temp. BIAB

RayOlav

Norbrygg-medlem
Hei,

Har akkurat startet mitt første AG brygg. BIAB metode, men vil komme til å toppe opp gjæringskaret med halvparten vann. Så lager en litt sterk vørter til å starte med.

Men, spørsmål. Ifølge beersmith skulle jeg tilsette malt i 79C vann, noe jeg gjorde. Hadde tatt kjelen av elementet, men når alt malten er i, har jeg en temp. på 72C, skulle vært 69C.

Er dette alt for høyt? Regner med at den faller etterhvert, siden den nå står uten varme, men. Lurer på om det vil skape usmak eller tanniner i ølet?

Mvh Raymond

RayOlav skrev:
Hei,

Har akkurat startet mitt første AG brygg. BIAB metode, men vil komme til å toppe opp gjæringskaret med halvparten vann. Så lager en litt sterk vørter til å starte med.

Men, spørsmål. Ifølge Beersmith skulle jeg tilsette malt i 79C vann, noe jeg gjorde. Hadde tatt kjelen av elementet, men når alt malten er i, har jeg en temp. på 72C, skulle vært 69C.

Er dette alt for høyt? Regner med at den faller etterhvert, siden den nå står uten varme, men. Lurer på om det vil skape usmak eller tanniner i ølet?

Mvh Raymond

Litt høyt ja. Du vil få med mer ugjærbar sukker. Søtere øl. Kan også få tanniner. Blir nok godt øl uansett :)  :biersmile:

Du kan kanskje senke meske temp litt under 69 for å oppveie for minuttene det var over, men tror det har liten betydning :)

Karl Johan skrev:
Du kan kanskje senke meske temp litt under 69 for å oppveie for minuttene det var over, men tror det har liten betydning :)

Få det ned så raskt som mulig. Syns også 69 er høyt

Karl Johan skrev:

Hei,

Mesken har stått i 35 min. nå uten noe tilført varme, og bare sunket til 70C. Tilsetter nok ikke noe mer varme før oppkok jeg da  :)

RayOlav skrev:
Karl Johan skrev:

Hei,

Mesken har stått i 35 min. nå uten noe tilført varme, og bare sunket til 70C. Tilsetter nok ikke noe mer varme før oppkok jeg da  :)

Tilsett litt kaldt vann.

Rutof skrev:
Tilsett litt kaldt vann.

Bra tips!  :skitbra:  Skulle jeg tenkt på tidligere.

Takk, takk

Karl Johan skrev:
Du får nok en batch med litt søtt øl. Sette det på kontoen for læring.

Ja, også har jeg lært at det kan være greit og velge "light body" i beersmith  :)

Når du klikker på MASH i beersmith så kan du velge selv temp i programmet, mener light body er 64.7 eller noe sånt. På min bb30 (umodifisert) svinger det minst et par grader så det blir som det blir hos meg ;D Passer bare på at det ikke blir noe særlig over 66.

Tilbake
Topp