Meskebag - Noen forslag?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Har brygget BIAB frem til nå, men synes ikke det er noe morsomt å miste så mye øl til trub (har inntrykk av at mye av mitt trub kommer av BIAB-metoden). Jeg har en 30L gjæringstank fra bryggselv med kran på, og krana er tett rett som det er med trub og saker, slik at jeg ikke får testet gravity (jeg overfører vanligvis ALT fra kokekjelen til gjæringskaret, siden det går fortere, og siden jeg ikke har kran, forstyrrer jeg det som legger seg på bånn uansett.)

Har tro på at jeg kan få klarere vørter, bedre utbytte, bedre temperaturkontroll og mulighet for å brygge sterkere øl med å kjøpe meg ett skikkelig meskekar.
Jeg har googlet litt og funnet frem til at jeg kan skaffe meg billigst mulig meskekar fra SeaSea (http://www.seasea.no/Inredning/Kyla/Isboxar_Thermoelektriska/IGLOO_MARINE_54_51_3L) Dette er en IGLOO Marine 51L.

Men så har jeg noen spørsmål, såklart. Jeg har en 36L kjele, og vil ha MULIGHET til å brygge 26-28 liter (vørter i gjæringskaret), for å få mest mulig øl utav brygginga, spesielt når jeg flasker.
Når jeg brygger ellers vil jeg ha ca. 22-23 liter, slik at jeg kan fylle ett 19L cornyfat. Er da 51-liters boksen overkill? Spesielt med tanke på om jeg vil brygge Imp. stouts o.l.

Jeg lurer også på om det er lurere å gå for noe annet enn ett bazookafilter....?

Mitt regnestykke akkurat nå er slik:

Kjølebag + frakt fra SeaSea : 729+159 = 888kr (Bryggselv tar 995,- KUN for kjølebagen, og 212kr i frakt !)
Gjennomføring, kran, slangenippel, bazookafilter, ett 3L Litermål og frakt fra bryggselv : 159+179+49+89+159+127 = 762kr

Totalpris : 1650,-

Alle forslag til hvordan jeg kan få ned prisen, tas imot med takk! :D

For å brygge max 28 liter øl, trenges nok ikke så stor igloo :)
Jeg har før brukt 36 liters igloo, og fikk glatt 35 liter til kok med OG rundt 1070.
Avhenger selvfølgelig litt av effektiviteten, men burde være helt problemfritt med 36 literen.
En tommelfingeregel er at man bør ha like stort meskekar som kokekjele :)

Oi, den var det enda større prisforskjell på (SeaSea 499,- mens Bryggselv tar 899,-)
Da får jeg redusert totalkostnaden til 1414 om jeg kjøper bag hos Seasea og resten hos bryggselv!

Jeg skjønner det avhenger av effektiviteten... Går det an å få relativt god effektivitet med batch sparge metoden? (har bare en 36L kjele og en 10L kjele, så jeg avhenger av å kunne bruke batch sparge.

Me skyller vørteren gjennom meskeposen etter mesking. Har ei 30l bøtte med hol i bunn som me har posen oppi, og skyller vørteren gjennom to gonger. Det fjerner så og sei all trub frå malten.

Dersom du i utgangspunktet bare ønsker å bli kvitt trub så kan du få til det med BIAB. Noe trub vil man alltid ha, uansett hvilket oppsett man har på bryggeriet. Prøv å resikulere for hånd eller med en pumpe dersom du kan låne en av noen. Det gir klar vørter i kokekjelen dersom man resirkulerer nok.

Dersom du er like sugen på effektivitet kan du oppnå rundt 80% i BIAB dersom du skyller posen med varmt vann i et gjæringskar eller to.

Dersom du også er sugen på å brygge veldig sterke øl, har lyst å plundre med utstyr, bygge litt og styre på, da anbefaler jeg deg en egen meskeinnrettning. Det kan være en igloo for eksempel. Jeg har nå mesketank på 56 liter. Det er akkurat nok for å lage imperiske øl, men mer en nok til å brygge mer alminnelige øl. Jeg synes at kapasiteten til mesketanken bør være større en kokekjelen. Da kan man lage så sterkt øl som man vil i normale mengder. Jeg har også en 56 liters kokekjele og det er sjelden jeg bruker hele kapasiteten og ser at jeg kunne ha greid meg med en mindre. Det er bare ved fellesbrygginger der vi er mange som skal dele det er fint å sitte igjen med 40 liter øl.
Jeg bruker også å brygge BIAB som beskrevet over, det er tidsbesparende, enkelt og produserer tilnærmet like godt øl.

Tilbake
Topp