Meskekar dødvolum, hva menes her ?

Grsinfather har egen formel for beregning av vannmengde som de oppgir i bruksanvisningen skal brukes uansett hva andre oppskrifter sier.

(Grain bill kg x mash thickness L (2.7) ) + 3.5 = Mash water volume in Litres

3.5L er dødvolumet.

Ditto formel for totalt vannbehov er gitt ved formelen
Batch Volume + Boil Losses 2L + (Boil Length * Boil Off Rate 3L/h) = Preboil Volume

2L utgjør tap i meskekjelen. Jeg er usikker på om den tar med tap i motstrøms kjøleren.

Men det ser ut til å være feil i Brewrfather. Den tar kun hensyn til avkok og trub/kjøler. Med ønske om 21L i gjæringskaret, trenger jeg ikke å koke mer enn 27 liter selv med 21L tap i meskekaret...
Screenshot_20240109_225827.jpg
 
Sist redigert:
Ikke?

Med forbehold om at ting muligens kan se litt annerledes ut for " sirkulere ovenfra-ned"- bryggemaskiner enn for mine Speidel-maskiner, er vel den kontinuerlige sirkuleringa det som skiller bryggemaskiner fra tradisjonell mashtun-tenkning.

I den tradisjonelle tenkninga der meskevannet over en evt falskbunn er det vannet som er i kontakt med maltet ser jeg at deadspace-vannet er en faktor men når vannet kontinuerlig pumpes gjennom maltet er jo alt meskevann i kontakt med maltet og deadspacevolumet blir i seg selv lite relevant for en sirkulerende bryggemaskin.

På mine Speidler sirkuleres det automatisk nedenfra og opp kontinuerlig, bortsett fra noen korte pumpepauser for at malt ikke skal kompakteres for mye. Jeg kan altså ikke påvirke sirkuleringa, selv om jeg på min BM50 med to pumper har moddet med brytere for å kunne redusere flow ved brygging av lavoktan-øl...

Sånn sett kan jeg si at med sirkulering gjør deadspace-volum til en ikke-faktor ved beregning av meskevann for meg...
Spesiel har vel uttak i bunnen før det pumpes opp i maltrøret. Da blir vel dødvolumet 0 uansett?
 
Grsinfather har egen formel for beregning av vannmengde som de oppgir i bruksanvisningen skal brukes uansett hva andre oppskrifter sier.

(Grain bill kg x mash thickness L (2.7) ) + 3.5 = Mash water volume in Litres

3.5L er dødvolumet.

Ditto formel for totalt vannbehov er gitt ved formelen
Batch Volume + Boil Losses 2L + (Boil Length * Boil Off Rate 3L/h) = Preboil Volume

2L utgjør tap i meskekjelen. Jeg er usikker på om den tar med tap i motstrøms kjøleren.

Men det ser ut til å være feil i Brewrfather. Den tar kun hensyn til avkok og trub/kjøler. Med ønske om 21L i gjæringskaret, trenger jeg ikke å koke mer enn 27 liter selv med 21L tap i meskekaret...
Vis vedlegget 65847
Jeg har også lekt meg med de to programmene. Du får 21 liter mer i skyllevolum hos BF om du legger 21 liter som tapes i meskekaret. Tap i meskekaret er vel det som blir igjen der etter overføring til kokekar. Jeg ser ingen endring i OG, selv om du mister mye vann i meskekaret. Gitt at du skyller med 21 liter vann mer enn du trenger er det kanskje ikke så rart.
At GF regner 2L uansett volum som tap i trub + at varmt vann har 4% større volum er litt unøyaktig. BF regner motsatt vei- fra mesk til kok, og har begge disse som variabler underveis.
 
Ja jeg lurte litt på det
Må helt ærlig innrømme her jeg sitter frustrert og småfull i England. At jeg sliter med å forstå problemet. Her snakker vi om dødvolum for å beregne meskevann? Fyll nå litt mer da hvis det er tjukt. Så skyller du etterpå til hva du beregner er rett ut fra hva man koker bort og mengde humle/trub. Så spiller det jo ikke en rolle i det hele tatt vel om man har 23,83 liter til gjæring eller 25,27 liter til gjæring så lenge at oppskrifta er rett og man har det ølet man er ute etter! Snart 90 innlegg her og man må kunne bruke sunt bondevett. :)
 
Må helt ærlig innrømme her jeg sitter frustrert og småfull i England. At jeg sliter med å forstå problemet. Her snakker vi om dødvolum for å beregne meskevann? Fyll nå litt mer da hvis det er tjukt. Så skyller du etterpå til hva du beregner er rett ut fra hva man koker bort og mengde humle/trub. Så spiller det jo ikke en rolle i det hele tatt vel om man har 23,83 liter til gjæring eller 25,27 liter til gjæring så lenge at oppskrifta er rett og man har det ølet man er ute etter! Snart 90 innlegg her og man må kunne bruke sunt bondevett. :)
Jeg har lest dine reisetrådet og forstår din frustrasjon :cool:
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp