Kloakk
Norbrygg-medlem
Kan jeg ikke tenke meg, men nå tror jeg det blandes begreper her(gjelder ikke deg eller ditt innlegg), dødrom har ingenting med hvor kranen er plassert. Dødrom er enkelt å greit hvor mye vann som må fylles i maskinen, kjelen eller hva som enn meskes i for at vannoverflaten skal nå bunnen av malten, om det nå være toppen av en falskbunn eller bunnen av et maltrørAll veske / vørter er gjennom malten, og i min maskin G40 med konet bunn, kan jeg få alt i meskekaret.
Dødrom har derimot kun med tykkelsen på mesken og gjøre.
Selv når jeg brygger i kjele med kran ovenfor bunnen (bruk Dip-tube..), hellet jeg siste rest i ErlenMeyer kolbe, lot det bunnfelle, og hellte det gjenværende i gjæringskaret etter en time.
Da fikk jeg kanskje 0,5L svinn.
Det er vel ingen som heller ut 6L selv om maskinen har et dødrom på 6L ??!!
@Finn Berger Er ikke lett å lage noe på telefonen, men gir det et forsøk, på bilde under er maltrøret 1 og dødrommet 2. For å få riktig malt/vann ratio må først dødrommet fylles. Poenget med en god sirkulering er at det konstant er ca samme ratio i maltrøret, og skal man da ha riktig ratio i maltrøret på eksempelet i mitt forrige innlegg uten å ta dødrommet i betraktning så vil det bare være dråper i dødrommet.
Det er jo akkurat samme prinsippet som i en kjele med falskbunn, om du skal ha 3l/kg så må du først fylle kjelen med vann opp til toppen av falskbunnen FØR du starter å fylle dine 3l/kg, ellers blir ratioen feil
Sist redigert: