Meskekar dødvolum, hva menes her ?

Har siste to batcher fått merkelig mye væske / vørter utav det som Brewfather forteller jeg skal bruke ved mesk og skyll. Har vært ett par oppdateringer på app så jeg under meg på om den har kludra til innstillinegen mine.
Isåfall kan noen forklare hva som menes med Meskekar dødvolum ? Der står det no 3.5 l
Menes det de literne som blir igjen i bunn når vørtern er overført til gjærkar ?
 
I følge dock.brewfather.app er meskekar dødvolum:
«Mash-Tun Deadspace: Recoverable deadspace volume in your mash-tun, used for calculating mash water amount. In a system with a malt pipe, it is the volume before the water reaches the bottom of the malt pipe. Usually 0 in BIAB. Mash water amount is normally a sum of mash-tun deadspace and water/grain ratio.»

dvs volumet med vann under bunnen av meskekaret.
https://docs.brewfather.app/getting-started/setting-up-your-equipment-profile
 
Dødvolum blir den delen som ikke er i kontakt med malten. Så har du vann/korn på feks 2,8l/kg så må du på et 10 kg brygg med korn ha 28 liter meskevann. Hvis du har feks 5 liter dødvolum så legger du til de 5 literne oppå de 28 literne ellers vil du få for tykk mesk da de literne ikke er i kontakt med kornet.

Når det gjelder recoverable eller non-recoverable så er det om du får med deg de literne over i gjæringskaret. Har du bunndrenering får du med det meste, men har du feks en kran som sitter noen cm opp på kjelen så vil det som ligger under krana være non-recoverable samt evt det som blir liggende igjen i en motstrømskjøler. Dette her gjelder kun for å beregne hvor mye du får med i gjæringskaret, ikke hvor tykk mesken skal være.
 
Ja, dødvolumet under rista/ falskbunn, eller det som ikke klarer suges opp
Jo men underkant av rista i meskerøret er sikkert ett par liter over utløpet til pumpa om ikke mere. Jeg ender opp med 4,5 liter mer enn jeg skal ha til kok, jmf samme app, som forteller meg att jeg skal ha 18 liter meskevann og 14,25 liter skyllevann . Det gjør jo att SG blir helt koko også.

Jeg trur de siste par oppdateringer rett og slett har noen bugs. Den hadde jo, uten att jeg så det før i kveld bytta hva slags brygge utstyr jeg hadde og som jeg hadde lagt inn for lenge sida.
Skal brygge en Bohemian Pilsner i morra og justere vannmengde sjøl uavhengig av hva brewfather appen sier jeg skal bruke
Er vel en norsk utvikler av den appen så jeg kan kanskje ta kontakt direkte.
 
Sist redigert:
Vannmengde er enkelt å regne ut selv.

Batchstørrelse + avkok + malt absorbering + trub/humle = totalt vann

Er dette en 25 liters brygger så er formelen for meskevann normalt 5 + 2.8* maltvekt = meskevann. Skyllevann blir da differansen mellom totalt vann og meskevann.
 
Sist redigert:
Den hadde jo, uten att jeg så det før i kveld bytta hva slags brygge utstyr jeg hadde og som jeg hadde lagt inn for lenge sida.
Hvis du har merket det utstyret du bruker som favoritt (med stjerne) er det den profilen som kommer opp som standard. Oppdateringer skal ikke forandre på dette.
 
Vannmengde er enkelt å regne ut selv.

Batchstørrelse + avkok + malt absorbering + trub/humle = totalt vann

Er dette en 25 liters brygger så er formelen for meskevann normalt 5 + 2.8* maltvekt = meskevann. Skyllevann blir da differansen mellom totalt vann og meskevann.
5 + 2.8* maltvekt = meskevann ? Dette skjønte jeg ikke. Kan du prøve forklare på en anna måte ?
 
Hvis du har merket det utstyret du bruker som favoritt (med stjerne) er det den profilen som kommer opp som standard. Oppdateringer skal ikke forandre på dette.
Det er det som hadde skjedd da skjønner du. Jeg setter jo bryggeutstyret øverst. Det sto plutselig oppført BB60 NoSparge der jeg hadde satt mitt bryggeutstyr Grainfather G30
 
Husk at om du importerer en oppskrift så tar den det bryggeutstyret som oppskriften hadde. Kan det være det som har skjedd her. Da må du gå inn å endre manuelt selv.

Uansett, når jeg brygger er meske og skyllevannet bare en god indikasjon. Etter jeg har mesket og skal skylle, så skyller jeg til jeg har nådd ønsket før kok volum uansett hva Brewfather sier. Om Brewfather sier 15 liter og jeg må ha17 liter for å få riktig før kok volum, så blir det 17 liter.

Husk at Brewfather utstyrsinnstilinger ikke er "set and forget" om du vil ha det nøyaktig hver gang. Bruker du mye humle i et kok/whirlpool så får du mere trub, så da må du justere for å få riktig volum til gjæring.
 
Husk at om du importerer en oppskrift så tar den det bryggeutstyret som oppskriften hadde. Kan det være det som har skjedd her. Da må du gå inn å endre manuelt selv.


Husk at Brewfather utstyrsinnstilinger ikke er "set and forget" om du vil ha det nøyaktig hver gang.

Ja det var en ny opplysning som jeg må følge opp ;)
 
Tar et tilfeldig eksempel her hvor du regner litt bakover og fremover. Andre får rette meg om kalkulasjonen min i hode har blitt feil.

Skal du ha 25 liter til gjæring og du har 2 liter trub/humle og du koker vekk 5 liter så må du ha 25L + 5L + 2L = 32L før kok.

Har du 6 kg malt og du vil ha en tykkelse på feks 2,8 kg/L blir det 16,8 L. Så legger du til dødvolumet på feks 5 liter så blir det 21,8 liter til meskevann.

I utgangspunktet skal du bare skylle til du får 32 liter, det er det jeg gjør. Siden maltet du tar ut inneholder væske, så må du skylle med mer en kun den kalkulerte differansen. Det varierer litt, men la oss si maltet binder opp 1 L væske pr kg, dvs her 6 kg malt som tilsvarer 6 L vann så må du legge til det på skyllevannet. Da blir det 32 L før kok - meskevannet på 16.8 L = 15.2 liter + de 6 L = 21.2 L skyllevann.

Om du vil ha en tykkere eller løsere mesk og heller skylle med mer eller mindre er opp til bryggeutstyr og hva du liker.
 
Grainfather G30
Så den har 3,5 liter dødrom. Så hvis du da bruker 3 liter meskevann per kg med malt og bruker 5kg malt blir det 5x3=15 liter meskevann, så må det plusses på dødrommet, 15+3,5= 18,5 liter meskevann til 5kg malt.

Når du skal skylle så skyller du til den mengden BF sier du skal ha totalt til kok. Ender du opp med mere vørter etter kok er det avkok volumet som bør sees på :)
 
Må si jeg sliter med innstillingene i Brewfather også. Har brukt Brewer's Friend hittil og pleier å regne ut vannvolumer manuelt.
Får bare ikke mengdene inn i Brewfather og er på grensen til å gi opp der. Frustrerende.

Jeg beregner først total mengde vann: 30 liter til gjæring + 7 liter tap malt (1 liter/kg) + 3,8 liter tap kok + 3 liter div. tap (trub, rest kjele etc.) = 43,8 liter.
Meskevann blir 4 x 7 (kg malt) + 2,3 dødvolum under maltrør = 30,3 liter. (Løs og fin mesk.)
Skyll blir da resten, 13,5 liter.
(Jeg veier opp alt vannet, så mengdene her blir riktige.)

Har fiklet i innstillingene til utstyrsprofilen, men jeg får ikke de tallene jeg vil ha. Er det ikke en mulighet for bare å sette inn mine tall? Jeg får gjort det i meske- og skyllevannskalkulatoren for salttilsetninger. Hva er det jeg ikke ser her?

Brewfather insisterer på 25,34 l meskevann, 17,08 l skyll, totalt 42,42 l.

Brygger på en Brewtools 40 med dampkondensator.

Etter vannjusteringskurset bestemte jeg meg for å også ta med magnesiumsulfat i beregningen, og da skulle Brewfather fungere bedre. Og det stemmer, tror jeg.

(Beklager å slenge meg på i tråden her, moderator må gjerne flytte innlegget.)
 
Sist redigert:
Jeg skjønner ikke behovet for å bruke kalkulator til å beregne vannmengde. Etter noen brygg bør man ha tilstrekkelig erfaringsgrunnlag til å gjøre det manuelt. Det dreier seg jo bare om å vite hvor mye som blir borte på veien. Ta utgangspunkt i at du taper en liter pr kilo malt. Det som kommer i tillegg, kan du kalle "dødrom" eller hva du nå måtte finne passende.
 
Sist redigert:
Må si jeg sliter med innstillingene i Brewfather også. Har brukt Brewer's Friend hittil og pleier å regne ut vannvolumer manuelt.
Får bare ikke mengdene inn i Brewfather og er på grensen til å gi opp der. Frustrerende.

Jeg beregner først total mengde vann: 30 liter til gjæring + 7 liter tap malt (1 liter/kg) + 3,8 liter tap kok + 3 liter div. tap (trub, rest kjele etc.) = 43,8 liter.
Meskevann blir 4 x 7 (kg malt) + 2,3 dødvolum under maltrør = 30,3 liter. (Løs og fin mesk.)
Skyll blir da resten, 13,5 liter.
(Jeg veier opp alt vannet, så mengdene her blir riktige.)

Har fiklet i innstillingene til utstyrsprofilen, men jeg får ikke de tallene jeg vil ha. Er det ikke en mulighet for bare å sette inn mine tall? Jeg får gjort det i meske- og skyllevannskalkulatoren for salttilsetninger. Hva er det jeg ikke ser her?

Brewfather insisterer på 25,34 l meskevann, 17,08 l skyll, totalt 42,42 l.

Brygger på en Brewtools 40 med dampkondensator.

Etter vannjusteringskurset bestemte jeg meg for å også ta med magnesiumsulfat i beregningen, og da skulle Brewfather fungere bedre. Og det stemmer, tror jeg.

(Beklager å slenge meg på i tråden her, moderator må gjerne flytte innlegget.)
Du kan sette inn alle de tallene du her oppgir, og på siste bildet kan du se hva BF oppgir av vannmengder.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20240105_130655_com.warpkode.brewfather.jpg
    Screenshot_20240105_130655_com.warpkode.brewfather.jpg
    227,4 KB · Sett: 14
  • Screenshot_20240105_130711_com.warpkode.brewfather.jpg
    Screenshot_20240105_130711_com.warpkode.brewfather.jpg
    262,6 KB · Sett: 13
  • Screenshot_20240105_130719_com.warpkode.brewfather.jpg
    Screenshot_20240105_130719_com.warpkode.brewfather.jpg
    239,1 KB · Sett: 12
  • Screenshot_20240105_130734_com.warpkode.brewfather.jpg
    Screenshot_20240105_130734_com.warpkode.brewfather.jpg
    223,6 KB · Sett: 13
  • Screenshot_20240105_130900_com.warpkode.brewfather.jpg
    Screenshot_20240105_130900_com.warpkode.brewfather.jpg
    263,9 KB · Sett: 14
Jeg skjønner ikke behovet for å bruke kalkulator til å beregne vannmengde. Etter noen brygg bør man ha tilstrekkelig erfaringsgrunnlag til å gjøre det manuelt. Det dreier seg jo bare om å vite hvor mye som blir borte på veien. Ta utgangspunkt i at du taper en liter pr kilo malt. Det som kommer i tillegg, kan du kalle "dødrom" eller hva du nå måtte finne passende.
Du taper ikke dødrommet - det er volumet under bunnen av mesken. Hos deg er det 0 cm. På bryggemaskiner er det fra falskbunn til bunn i bryggeren. Det blir med i kok.
 
Tilbake
Topp