Meskekar dødvolum, hva menes her ?

Jeg skjønner ikke behovet for å bruke kalkulator til å beregne vannmengde. Etter noen brygg bør man ha tilstrekkelig erfaringsgrunnlag til å gjøre det manuelt. Det dreier seg jo bare om å vite hvor mye som blir borte på veien. Ta utgangspunkt i at du taper en liter pr kilo malt. Det som kommer i tillegg, kan du kalle "dødrom" eller hva du nå måtte finne passende.
Det har jeg heller ikke behov for. Jeg vil bare at Brewfather gjør som _jeg_ vil...
 
Sist redigert:
Brewtools 40 er vel det samme som Brewtools 40 Pro? Du finner profilen under Utstyrsprofil. Det kan være lurt å ta en kopi av profilen før du redigerer den. Har du tukla med den kan du tilbakestille. (Rundpila nederst til venstre i profilen. )
 
Ja, hadde jeg bare fått tallene dine....
Det eneste jeg gjorde var:

Profiler -> utstyr -> søke opp Brewtools b40pro -> og der legger inn tallene du oppga. Videre gikk jeg på:

Oppskrifter -> +(tegnet for ny oppskrift) -> valgte(den nå justerte) profilen til B40pro -> la inn 7kg malt -> og trykket på knappen ved siden av navnet til brygget :)
 
Brewtools 40 er vel det samme som Brewtools 40 Pro? Du finner profilen under Utstyrsprofil. Det kan være lurt å ta en kopi av profilen før du redigerer den. Har du tukla med den kan du tilbakestille. (Rundpila nederst til venstre i profilen. )
Takk, har lagt inn hele oppskriften på nytt da jeg hadde importert den. Fortsatt rare tall.
 
Det eneste jeg gjorde var:

Profiler -> utstyr -> søke opp Brewtools b40pro -> og der legger inn tallene du oppga. Videre gikk jeg på:

Oppskrifter -> +(tegnet for ny oppskrift) -> valgte(den nå justerte) profilen til B40pro -> la inn 7kg malt -> og trykket på knappen ved siden av navnet til brygget :)
Begynner å nærme meg nå. Men fremdeles irriterende at det ikke går å overstyre dette med å legge inn tall for mesk og skyll direkte. Unødvendig komplisert.
Takk.
 
Tror litt av problemet når du importerer oppskrifter er at du tar med deg oppsettet til den du importerer fra. Ikke sikkert deg går så sømløst som når man lager en oppskrift selv.
 
Tror litt av problemet når du importerer oppskrifter er at du tar med deg oppsettet til den du importerer fra. Ikke sikkert deg går så sømløst som når man lager en oppskrift selv.
Har satt opp ny resept. Nesten der, men vil ha 30,3, 13,5 og 43,8. Irriterer meg grønn, -eneste grunnen til at jeg ikke har gitt opp...
Men man regner det lettest selv, -får bare drite i hva Brewfarther finner på av tull. :-(

1704466035417.png
 
Du taper ikke dødrommet - det er volumet under bunnen av mesken. Hos deg er det 0 cm. På bryggemaskiner er det fra falskbunn til bunn i bryggeren. Det blir med i kok.
Ja, jeg er klar over at du ikke får noe tap til dødrommet etter meskinga når du brygger på en maskin - og derfor skjønner jeg heller ikke hvorfor det er noe behov for å trekke det inn i noe regnestykke. Det jeg tenker på som "dødrom" her, er det som blir igjen i kjelen etter kok - hvis man altså ikke vil ha med trub'et i gjæringskaret.

Jeg har forresten ikke 0 i volum under mesken, sida jeg bruker en falskbunn:) Jeg regner ca. en liter i tap der, i tillegg til det masken holder igjen (1 liter per kilo malt).

Det er nok bra jeg ikke har bryggemaskin. Det krever for mye intelligens:)!
 
Har satt opp ny resept. Nesten der, men vil ha 30,3, 13,5 og 43,8. Irriterer meg grønn, -eneste grunnen til at jeg ikke har gitt opp...
Men man regner det lettest selv, -får bare drite i hva Brewfarther finner på av tull. :-(

Vis vedlegget 65798
Kan du ikke øke
Mash/Spargewater
Water/Grain ratio
med 0,01
helt til du treffer ditt magiske tall 30,3… som du helt sikkert ikke tenkte veldig grundig på den gang du traff akkurat 30,3 :cool:

Det er tross alt water/Grain ratio du diller med…
 
Kan det være at det er noe knot med at du har en oppskrift på 90 kok, kanskje det ligger inne med 60 min i profilen. Når det gjelder boil-off. Var det 3,8 l for 90 min (med kodenser) eller 3,8 l på 60 min. Har du lagt inn riktig i profilen som vises som liter/timen
 
Kan det være at det er noe knot med at du har en oppskrift på 90 kok, kanskje det ligger inne med 60 min i profilen. Når det gjelder boil-off. Var det 3,8 l for 90 min (med kodenser) eller 3,8 l på 60 min. Har du lagt inn riktig i profilen som vises som liter/timen
Har lagt inn 2,54 pr. time og 90 min.
Men nå diller jeg det tallet oppover så jeg får mengdene jeg vil ha likevel.

Foreslår for Brewfather å lage knappen "Cut the crap, -dial in _your_ numbers."
 
Akkurat, ja.
Hvorfor ikke?

Da skal jeg dille det til så det blir som jeg vil ha det.
Jeg vil tro det lille avviket du får på tallene har noe med at BF regner ut 4% utvidelse ved varm vørter. Jeg foreslår at du legger inn det essensielle. Altså volum i gjæringskar, avkok og dødrom. Så brygger du, under brygging i BF får du mange kontrollpunkter, hvor BF har beregnet for deg, om det avviker så kan du legge inn de faktiske tallene du ender opp med og videre perfeksjonere profilen til din maskin.

På den måten vil du etter noen brygg få det som du vil, men, jeg har måtte lage 2 profiler til min BZ 35 4 gen, fordi lite(15 liter til gjæring) og stort(22 liter) brygg vil gjøre store nok forskjeller.
 
Ja, jeg er klar over at du ikke får noe tap til dødrommet etter meskinga når du brygger på en maskin - og derfor skjønner jeg heller ikke hvorfor det er noe behov for å trekke det inn i noe regnestykke. Det jeg tenker på som "dødrom" her, er det som blir igjen i kjelen etter kok - hvis man altså ikke vil ha med trub'et i gjæringskaret.

Jeg har forresten ikke 0 i volum under mesken, sida jeg bruker en falskbunn:) Jeg regner ca. en liter i tap der, i tillegg til det masken holder igjen (1 liter per kilo malt).

Det er nok bra jeg ikke har bryggemaskin. Det krever for mye intelligens:)!
Det har veldig mye å si om man tar med dødrom eller ei i en maskin. Digiboilen min hadde 6 liter dødrom. Så om jeg da brygget til et 12 liters fat(15 liter til gjæring) og brukte 4kg malt og 3 liter pr kg, så er det 12 liter meskevann uten dødrom, men siden 6 av de literne aldri er i nærheten av maltrøret ville jeg egentlig endt opp med en korn/vann ratio på 1,5 liter pr kilo, og det hadde garantert blitt for tykk mesk.
 
Jeg vil tro det lille avviket du får på tallene har noe med at BF regner ut 4% utvidelse ved varm vørter. Jeg foreslår at du legger inn det essensielle. Altså volum i gjæringskar, avkok og dødrom. Så brygger du, under brygging i BF får du mange kontrollpunkter, hvor BF har beregnet for deg, om det avviker så kan du legge inn de faktiske tallene du ender opp med og videre perfeksjonere profilen til din maskin.

På den måten vil du etter noen brygg få det som du vil, men, jeg har måtte lage 2 profiler til min BZ 35 4 gen, fordi lite(15 liter til gjæring) og stort(22 liter) brygg vil gjøre store nok forskjeller.
Takk for gode råd.
I Brewer's Friend vet jeg hvilke tall jeg har og kan se hvordan jeg ligger an på slutten av koken (beregner 4% utvidelse). Får sikkert erfaring med dette systemet også etterhvert.
 
Det har veldig mye å si om man tar med dødrom eller ei i en maskin. Digiboilen min hadde 6 liter dødrom. Så om jeg da brygget til et 12 liters fat(15 liter til gjæring) og brukte 4kg malt og 3 liter pr kg, så er det 12 liter meskevann uten dødrom, men siden 6 av de literne aldri er i nærheten av maltrøret ville jeg egentlig endt opp med en korn/vann ratio på 1,5 liter pr kilo, og det hadde garantert blitt for tykk mesk.
Men de 6 literne er da gjennom maltrøret flere ganger? Det er ikke noe vanntett (vørtertett:)?) skott mellom væsken i maltrøret og det utafor?

Som sagt; jeg kan ikke ha bryggemaskin:).
 
Takk for gode råd.
I Brewer's Friend vet jeg hvilke tall jeg har og kan se hvordan jeg ligger an på slutten av koken (beregner 4% utvidelse). Får sikkert erfaring med dette systemet også etterhvert.
Jeg syns BF var noe BS når jeg først prøvde den fordi det hele virker så unødvendig komplisert og knotete, men når jeg bare fikk brukt den sammens med byggingen ga det mer og mer mening.

Nå er jo alle sin prosess ulik og dermed får vi også forskjellig brukeropplevelse av gitt utstyr. Beregning av nøyaktig skyllevann er egentlig helt ubrukelig for meg, jeg er nødt å varme mer vann enn det som trengs for jeg får ikke tømt hele skyllevansvarmeren. Det gjør jo at jeg bare skyller til jeg kommer til riktig volum til kok.

Stort sett stemmer de fleste tall, men jeg merker at avkok kan variere ut ifra hvor varmt det er i rommet, så det hender støtt og stadig at det ligger 1 liter mer igjen i maskinen og jeg ender 2 poeng under antatt, men det har jeg sluttet bry meg om :)
 
Sist redigert:
Men de 6 literne er da gjennom maltrøret flere ganger? Det er ikke noe vanntett (vørtertett:)?) skott mellom væsken i maltrøret og det utafor?

Som sagt; jeg kan ikke ha bryggemaskin:).
Ja klart du kan øke hastigheten på sirkuleringen, men for det første så er det lurt å la mesken sette seg før man starter sirkuleringen, og hva verre er så risikerer du med rask sirkuleringen at det er minimalt med vørter i bunn av kjelen og enten svir bunnen eller i verste fall tørrkoker.
 
Men de 6 literne er da gjennom maltrøret flere ganger? Det er ikke noe vanntett (vørtertett:)?) skott mellom væsken i maltrøret og det utafor?

Som sagt; jeg kan ikke ha bryggemaskin:).
All veske / vørter er gjennom malten, og i min maskin G40 med konet bunn, kan jeg få alt i meskekaret.
Dødrom har derimot kun med tykkelsen på mesken og gjøre.

Selv når jeg brygger i kjele med kran ovenfor bunnen (bruk Dip-tube..), hellet jeg siste rest i ErlenMeyer kolbe, lot det bunnfelle, og hellte det gjenværende i gjæringskaret etter en time.
Da fikk jeg kanskje 0,5L svinn.

Det er vel ingen som heller ut 6L selv om maskinen har et dødrom på 6L ??!!
 
Tilbake
Topp