Meskekar vs meskeposer?

Prøver å lese meg opp litt på ekstraktbrygging som sikkert blir neste steg. På bryggselv.no står det en grei forklaring, der brukes det eget meskekar ser jeg. Men har sett noen videoer på youtube der de har malten i poser og "mesker" direkte i kjelen som de brygger i. Det siste virker jo mye mere lettvint, men er det noen bakdel å gjøre det på denne måten? Hva er forskjellen/fordelen med å gjøre det på den ene eller andre måten?

Etter å ha lest litt mer så lurer jeg på om jeg har blandet sammen allgrain med ekstraktbrygging?

Du trenger ikke meskekar om du har et rent ekstraktbrygg. Det kan være de bruker en meskepose til spesialmalt, som er i tillegg til ekstrakt? I så tilfelle holder det med en pose, siden du stort sett er ute etter farge (og litt smak?).  Du kan forsåvidt bruke en humlepose til dette også.

Om du faktisk skal meske så anbefaler jeg en et eget meskekar. Jeg brukte pose i starten, men gikk etterhvert over til et eget meskekar fordi jeg syns det var lettere å holde temperaturen der. Er sikkert folk som har andre erfaringer :)

Dette er ikke ett rent ekstraktbrygg, dette er en metode som omtales ved flere ulike navn, for eksempel: Partial mash.
Man trekker da spesialmalt i vann for å få ut smak, fargestoffer og sukker.
Man kan fint utføre en fullstendig mesking ved denne metoden, men for å få full konvertering av stivelse fra maltet må meskingen normalt sett
foregå over lengre tid ved en kontrollert temperatur.
Meskekar menyttes av mange for å kontrollere temperatur og på en bedre måte kunne skille vørteren fra mesken.
En del oppsett, som for eksempel Speidel har en silanording som muliggjør at samme kar kan benyttes til mesk og kok,
altså samme prinsipp som du viser til.

Om man velger å tilsette ekstrakt eller ikke er da opp til deg.

De fleste metoder har sine fordeler og ulemper.

EDIT: ble noen endringer etter første forsøk.

Går fint an å etter kvart finpusse metoden slik at utbyttet når åttitallet. Med liggeunderlag på kjelen og ei dyne på toppen tapar eg eit par tidel på ein time.

Brew in a bag er en god måte å brygge på og som sakt vis du vanligvis brygger med bare extrakt aller "partial mash" så trenger du bare å kjøpe en stor silpose for å prøve deg på all grain brygging (husk å kjøpe ferdig knust malt isåfall ;) ). å holde temperaturen i en kjele er ikke så vanskelig, noen ganger holder det med å ha kokeplata på laveste setting en stund. men hold øye med temperaturen, skaff et termometer som kan gi en alarm vis ønsket temp overskrides, og ta temperaturen litt over bunden av kjelen og/eller midt i silposen.

Jeg bruker begge metoder og selv om jeg stortsett foretrekker et meske kar, så er det kjekt å kunne brygge to øl samtidig uten å lage et nytt meskekar. da brygger jeg ofte et hvete øl eller et rug øl i "meske posen". jeg synes ikke at utbyttet er så mye mindre en vanlig mesking heler, men jeg mesker somregel mere en 60 minutter nor jeg bruker B.I.A.B metoden.

Tilbake
Topp