Meskeregime Brown ale

Hei

Har akkurat kjøpt speidel og skal prøve første gangen nå med en Brown ale. Har brygget denne før, og den ble veldig god med ett stegs mesk på 67 grader. Har litt lyst å prøve med flere steg, men er litt usikker.

Vil det være noen fordeler/ulemper ved å kjøre 4stegs standard speidel mesk?

Mvh
Erik
 
Kjøpte Speidel selv tidligere i år og kjørte flere runder med stegmesk. Fungerer greit, men det blir veldig mye gjærbart sukker ut av det hele og sluttproduktet vble sterkt, men ganske tynt i smaken. Gikk derfor over til å innmeske på 58, deretter raskt oppvarming til ønsket mesketemp, før jeg avslutter med ti minutter på 78. Anbefaler deg også å skylle med både varmt vann og vørter i store mengder. Gjerne resirkuler hele vørteren en hel gang over maltet.

Lykke til og velkommen til adelen!
 
Kjoygard:
Å få mer gjærbart sukker høres supert ut, da ølet kan bli litt søtlig å mektig.
Lurte på om det blir mer utbytte av malten når du resirkulerer hele vørteren gjennom malten, og ikke bare har skyllevann?
Får du en klarere vørter når du resirkulerer ovenifra også?
Det er jo det beste å få klart øl uten kunstig klaring, jeg syntes også det det blir en kjedeligere smak med uklart øl.
Med WLP051 har jeg mye IPA øl av som er kjedelig smak og uklart, og samme batchen har jeg på fat og gelatin klaret.
Det klarete ølet på fat er friskere, mere humlearoma, bitrere og flottere skum.

Hilsen Per Med speidel 50l og dårlig utbytte.
 
En Brown ale skal ha litt kropp og fylde, min ble for tynn ettersom den gjæret ned til 1,008, noe som i min verden er nærmere pils i form. Og jeg har en 20 L Speidel, så jeg har tenkt å forsøke å kun skylle med vørter, for å se om jeg kan nå IPA-styrke på den uten å bruke maltekstrakt eller dobbeltmeske den.
 
Sånn omtrent en liter, ja. Et annet tips er å pause meskingen underveis for å røre i maltet. Mange sier de får bedre utbytte av dette.
 
Ferdig med første brygget:)  Det tok mye lenger tid enn jeg trodde, men det er vel normalt når det var første gang.

Bruker dere talje? Holdt på å slite med helt ut når jeg skulle løfte opp maltrøret. Var nesten så jeg ikke klarte det. Hadde vært dum og satt speidelen altfor høyt. Men, selv om den hadde vært lavere hadde jeg slitt.

Hvordan gjør dere det på 50l? Brygger stort sett alene


Mvh
Erik
 
Er ikke uvanlig å bruke ekstra tid første gangen nei.
Har 50L og bruker talje, hadde ikke fått til å brygge alene ellers.
 
Tungt men går greit. Tips: Løft til første stilling på maltrør og la renne av deretter til andre trinnet for skylling. Så er det å rett å slett spade ut kornet før du løfter ut maltrøret helt ut.
Løftet de første gangene uten å spade å det var ikke helt forsvarlig for kropp å utstyr når du er aleine :)
 
Et par gode jungelhyl, og klask deg litt i brystet mens du sier me Tarzan et par ganger, og løft i vei.
Tipset med å sirkulere vørter, har jeg ikke tenkt på. Har man merket noen spesiell økning av utbytte, eller hjelper det mest på klarere vørter?
 
Utgangspunktet er for økning av utbytte, har vært nede på under 60 %, så jeg gjør det for å få ut mer sukker. Og min vørter blir klar og fin, bruker hel humle, som gir både svært god smak og klart sluttprodukt.
 
Hele poenget m speidel er at den sirkuler vørteren kontinuerlig..? Så hva er poenget m å gjøre det en ekstra gang under skylling?
Kollegaen sparger en liter pr gang og tar seg god tid. Det gidder ikke jeg. Tror han tjener en del på det for OG.

Malten er en 4-6?kg pluss 10-15 kg vann. Det klarer du fint om speidelen (20l!) står under brysthøyde. Veier vel ca samme som en 6 åring :)

Et tips: tar du i mye malt, opp mot 6 kg, så legg 2x trelekte oppå som røret står på.(2").  Da får du mer øl og klarer fortsatt opp mot 1050 OG.

Og start oppkok med en gang du starter sparge. Sparer en halvtime.
 
Tror nok herrene som klager over tyngden ikke har 20L, men dens storebror 50L. Da snakker man plutselig tenåringer i løft...

Og skylling gjør man uansett, for å få med seg restsukkeret. Særlig om man har pakket røret fullt med malt, er det greit med en ekstra runde skylling.
 
Tilbake
Topp