Meskerør/pose til bb60

Vi får inn silkar til BB60 i begynnelsen av juni. Meskepose anbefaler vi ikke siden sirkuleringen da ikke nødvendigvis går igjennom hele mesken. Da blir utbyttet mye dårligere. I tillegg er meskepose noe søl....
Utfordringen er å løfte opp et såpass tungt kar opp for avsiling. I tillegg vil jo silbunn gi bedre utbytte. Men jeg er enig i at det sannsynligvis vil gå fortere å brygge med silkar.

Hei Per Inge,

Har vært inne på olbrygging.no og sett etter silkar til bb60 men det er ikke å finne. Vil dette bli tilgjengelig igjen? Vi er en gjeng som brygger på en bb30 og kunne tenkt oss en oppgradering men skal det bli en bb60 må det være med silkar. Det som ble vist tidligere virket litt lite i forhold til kjelen, vil det bli mulig å få dette større slik at en får mer malt oppi?

Mvh
Christoffer
 
Er det noen som har brukt silkar til bb60, det jeg lurer på er det samme perforering som på bb30 silkar?
 
Jeg har nettopp kjøpt silkar til bb60. Det er kun perforering i bunnen av silkaret. Vet ikke hvordan perforeringen på BB30 er.
 
Det er samme perforering som på karret til bb30. Syntes karret til bb60 fungerer bra, men sirkulering er helt nødvendig på enkelte brygg. Skulle ønske diameteren var litt større. Brygget sist med 13,5kg malt, og på utmesk da var karret så å si fylt opp til randen. Malten stiger et par sent når temp økes til 78grader.
 
Tilbake
Topp