Har tenkt å prøve meg på Tore Bjørgos Julebokk IV som står i "Ølbrygging fra hånd til munn" side 186. Alle ingredienser er på plass, men oppskriften mangler mesketemperatur. Forslag?
Du skriver ikke om du stegmesker eller ikke. Stegmesking (med så mye pilsnermalt hadde jeg lagt inn en proteinpause) 1. 20 min 55 grader. 2 60 min 67-68 grader (du vil ha kropp på en bok) 10 min 72 grader og utmesk på 78 grader.
Infusjon singel 60 minutter på 67-68 grader.
Men det gjæringsregimet er jeg skeptisk til. 4 uker på 5 grader. Selv om du bruker store mengder gjær vil du få en svært lite aktiv gjæring på så lave temperaturer. Ville heller startet på 8 grader for å gå opp til 10 grader etter en uke med aktiv gjæring.
Takk for mesketips! Jeg kan godt stegmeske, brygger i en Grainfather med STC-1000 temp-control.
Når det gjelder gjær er jeg klar over at det kreves mye, det har en god kompis med bra erfaring gjort meg oppmerksom på. Tenkte å lage starter i to omganger, bruker pitchingkalkulator på Brewers Friend.
Andre her inne med synspunkter på gjæringstemperaturen?
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.