Mesketid og koketid <5 liter batch. Bare 15 min?

I boken Köksbryggning : Små batcher öl och cider – Jakob Nielsen
Er mesketiden og koketiden bare 15 min hver.
med tilsammen 8 dl malt og 500g spraymalt. 1,7 liter meskevann og i tillegg 4,5 liter til koking.

Når jeg bruker BIAB 25 liter må jeg meske i 60 min og koke i 60-90 min.
Hva er årsaken til at man kan meske og koke så lite?

Utklipp mesk og kok.JPG
påskeøl utklipp.JPG
 
I boken Köksbryggning : Små batcher öl och cider – Jakob Nielsen
Er mesketiden og koketiden bare 15 min hver.
med tilsammen 8 dl malt og 500g spraymalt. 1,7 liter meskevann og i tillegg 4,5 liter til koking.

Når jeg bruker BIAB 25 liter må jeg meske i 60 min og koke i 60-90 min.
Hva er årsaken til at man kan meske og koke så lite?

Vis vedlegget 50462
Vis vedlegget 50461
Det er angitt 30 min koketid der, 15 min før andre humletilsetning og deretter 15 min til. (Merkelig oppskrift, malt målt i desiliter og humle i spiseskjeer.)

Med såpass stor andel spraymalt er ikke meske-effektiviteten så viktig, og det meste av konverteringen og uttrekk av farge og smak skjer de første 15 min. På samme måte er det nok mindre viktig å koke et brygg med ekstrakt, og det er mange som har gode resultat med kort koketid også med allgrain - det finnes jo også råøl som ikke kokes i det hele tatt. Tror det er en ganske normal fremgangsmåte for delvis-ekstrakt brygg for stiler uten humletilsetninger som skal kokes lenge.

Se også tråden om Short and Shoddy som er et bryggekonsept som utfordrer nødvendigheten av tradisjonell 60+60 minutt bryggeprosess, og som en metode for å korte ned bryggedagen og brygge oftere.
 
Tilbake
Topp