Mesketips mottas

Hvor mye dette bunnfallet har å si for resultatet blir en annen diskusjon. Her er det delte meninger. I utgangspunktet vil det nok ikke være merkbar forskjell på mørke og smaksrike øl, men lyse øl uten noe å gjemme bismakene bak kan i teorien bli dårligere. Men de fleste som starter med BIAB og blir bitt av basillen går over til separat meskekar etter hvert.

Ja, det er jo det. Hvor mye ligger der. Tenkte når jeg er ferdig med mesking neste gang, og heiser posen ut, å tømme mesken over i gjærings kar. Og rett og slett se med egne øyne hvor mye som ligger igjen i bunnen av kjelen. Bare for å se hva en da virvler opp når vørteren begynner koket. Men det blir nok egen beholder til mesking uansett etter hvert pga 36liters kjelen har max 8kg malt i kapasitet. Og ja, jeg er bitt av basillen

En måte å bli kvitt bunnfallet på er å tappe vørteren over i et gjæringsspann etter resirkulering, men før du napper opp posen. Da kan du helle ut grumsevannet av gryten før du heller tilbake den klare vørteren. Jeg gjør dette når jeg brygger sterke øl, da det erfaringsmessig blir veldig mye bunnfall i slike brygg. Ulempen er at det tar litt ekstra tid.

Bra tips det der Hannaas, det likt jeg, lett og gjennomføre også når en første har en pumpe. Bør ikke ta så mye ekstra tid heller, har jo en HLT som jeg kan skylle utav bunnen på gryta med før en pumper den klare vørteren tilbake. Ble mye å teste nå,, får ta en ting om gangen:)

Fikk testet dette i dag. Brygget pils. Når jeg var ferdig med mesking og utvask og løftet ut biabposen. Pumpet jeg mesken i et kar, de to siste litrene under kranen i bunnen var rimelig fulle av partikkler biter av skall og lignende. Så de gikk i sluken, kjapt spyl også pumpet jeg tilbake i kjelen igjen. Men siste 3-4desiliter av det som var igjen i karet gikk også i sluken. Veldig med partikkler. Når jeg hadde 95grader så fjernet jeg skummet også. Så får jeg se. Men har ikke brygget denne pilsen før så det blir uten samenlignings grunnlag. Men jeg skal anskaffe egen kjele til mesking uansett. Liker at mesken er "ren" og klar selv om den blir like uklar igjen når hummlen går oppi;)

Skriver dette innlegget i samme post. Da jeg skrev denne posten hadde jeg 12 brygg med BIAB. Nå er utstyret oppgradert til tre kjeler og RIMS som varmekilde og jeg er oppi 26 brygg.

Nå begynner meskingen som følger. (alltid batchsparge) Somregel 7kg malt, 3L vann per kg malt. = 21L vann. Når maltet går oppi stiger nivået opp mot 28 Liter. Da har jeg ca 5cm med vann oppå maltsengen når den har satt seg.

Jeg har vannet 6grader over mesketemp, har pumpe og varme av når malt går oppi, rør ut, og temp er altid spot on når det er feridg utrørt. Så starter jeg resirkulerings pumpen av varme. Kjører 25 min, så pumper jeg mesketanken tom over i kokekaret, de gir ca 20L i kokekaret. Fyller opp mesketanken på ny ifra varmtvanns tanken ca 20L med ønsket temp, rører ut på ny med pumpe og varme av. Så siste 25min med mesking med pumpe å varme på. Når det er 5min igjen av de 25 siste min, fyrer jeg opp til 77 for utvask. Med rims er dette super smuud. Du trenger ikke røre for å oppnå gjavn temp eller unngå å svi i bunnen. (Du rører aldri i mesken når du kjører RIMS.) Her kommer mesken inn på topp i rett temp til tempen har trukket igjennom hele meskekaret. Kjører utvask i 5min. Så pumper jeg mesken tomt over i kokekaret. Skyller litt om det er litt for lite til kok. Men det er somregel alltid ca 36 Liter til kok.

Det er noen ting som erfaringer har lært meg som er über å vite som ikke står noen plass:
*Ikke kjør noe fortere enn ca 4L per min ved 6,5kg malt. Da suger du maltsengen kompakt og du hindrer veskestrøm gjennom sengen.
Når du ser nivået i nivåglasset på meskekaret forsvinner nedover, da skjer nettopp dette.

*Heller ikke kjør for lav flow, da kan mesk koke i rimsrøret når en tar de store temp økningene, 4L per min er tistrekkelig for at dette ikke skjer på et 4kw ulwd ellement. (så slipper du å rengjøre ellementet for vær brygg)

*Sjekk maltsengen i ny og ne at den er gjavn. Du tar sleiva di, i "feil" ende og sjekker på fire plasser ved å stikke den ned mot sengen og du kjenner motstand med en gang sleiva butter mot toppen av sengen. Trekk den ut og sjekk på tre punkter til. Du vill ofte se at der slangen utløper ved vannflaten så spyler den senga tynn og sleiva går mye lenger ned før den møter motstand. Dette gjør at alt stømmer gjennom der senga er tynnest og du får ræva utbytte. Ta sleiva og dra over litt malt slik at senga får gjavn høyde igjen. Reposisjoner slangen prøv å finne en måte der den spyler opp senga minst mulig. Litt lavere flow kan også bidra. Men ikke for lav, da reduserest også utbytte.

*Mesk alltid med lokket på. Det kan være bortimot 4 grader temp forskjeld mellom midten og sidene, og på toppen av mesken når lokket er av. Med lokket på sikkrer du en mye mer uniform temp gjennom hele karet.

*Når du mesker i egen kjele å koker i en annen, så er det mye klarere vørter og det skummer sykt mye mer og det er fort å få et overkok. Med BIAB så skummer det ikke så mye, lurer på om det er kornslammet som er med i koket som forårsaker dette.
Trikset her er å blåse mot koket, kaldere luft får skummet til å legge seg. Kjør en knepp lavere temp til skummet har lagt seg. Ta sleiva og forsøk å hold en del av overflaten i kjelen fri for skum slik at dampen får komme opp, vist ikke forsetter bare dampen og blåse opp skummet som ligger på toppen. På denne måten kan du holde skummet under kontroll og hindre overkoket.

Da har jeg delt erfaringene jeg har gjort så langt. Trø gjærne på med dine.

Tilbake
Topp