Mesketips mottas

Heisan

Lurer rett å slett på om jeg får det optimale ut av malten min sånn som jeg mesker.
Så da tenkte jeg rett å slett å meske hodene til alle på Norbrygg for informasjon om hvordan det gjøres,, for da må jeg jo komme til bunns i thrubben!
Tenkte da å skrive i detalj hvordan jeg gjør det, og hva jeg tenker om det.
Så er det bare å kjøre på med ris og ros å forbedringsforslag du måtte ha!

Først så tar jeg en kollerabi også to pakker neida;)

Her er en link med diverse bilder ifra garasjen min der vi brygger, deriblandt biab oppsette.

Har brygget 14 brygg siden starten i Mai.

Pleier å begynne med å fylle kokekjele og varmtvanns kjele med vann. Når 67 grader er nådd, (evt det oppskriften sier) så er det oppi med posen, også helle oppi malten. Som regel 25 Liter vann oppi ved dette stadiet. Bruker mellom 5,5 og 7 kilo malt på det vi brygger. Så når malten er oppi, ligger nivået på ca 31L i 36Liters kokekjelen. Da er de ca 4cm mellom grytebunn og pose. Så er det å røre ut skikkelig, ingen deigballer. Så lar jeg det roe seg 10 min. Da er det ca 5cm vann oppå maltsengen som har satt seg lett i biabposen. Så setter jeg på sirkulasjonspumpen. Den suger vannet inn i bazooka filteret, gjennom kuleventilen, gjennom grovfilteret og inn i pumpa. Den pumper dette opp i kokekjelen igjen, og spyler det ut langs kanten av kjelen helt i vannskorpen. Gjennom malten og ut gjennom bunnen av posen.

Når pumpen starter er mesken full av små og store partikler. Men etter få minutt begynner filtrerings effekten av å sirkulere mesken gjennom malten og den begynner å bli partikkelfri. Det er altså ikke filtrene som gjør dette, de er rene grov filtre (mesh), stopper bare halve korn. Mesken ser ut som lysgul, nesten som ufiltret eplecider. Den er klar nok til at du kan se igjennom den. Pumpen gir ca 3-4L min. Pleier 2 ganger iløpet av mesketiden å stoppe pumpen å røre skikkelig i posen, la sengen sette seg på ny og starter pumpen igjen.

Det er flere ting her som er vanskelig. termometeret i kjelen er bra, men blir etter en stund, "isolert" litt av malt. Jeg kan ikke røre oppi hele tiden for da kødder jeg til filtreringen. Så jeg måler med et langt glass termometer. Tempen er ugjavn rundt omkring i malten. Det sier meg at mesken blir distribuert ujavnt ut av pumpen og over maltsengen. Vist noen vet om eller har mekka en inrettning som kan ligge opp malten i en 36L gyte som gjør oppgaven bra, er jeg veldig interresert. Videre når jeg måler på mesken i slangen på toppen av kjelen så viser den ofte en grad og to for lite, når jeg fyrer opp litt for å komme på rett temp, blir ofte tempen etter en stund, rundt om i malten for høy, med et par grader. Mulig dette rett og slett bare er svakheten til BIAB, ikke sikkert det er noe løsning på dette. Kansje du har en?:) Eller kansje dette hadde blitt bedre med bedre distribusjon av den sikrulerende mesken? Videre når jeg har mesket på en temp hele tiden eller på to forskjellige etter som oppskriften sier. Så er de utvask. Slår av pumpen og heiser opp posen. Setter en rist over kokekjelen, og hviler posen nedpå igjen. Så tar jeg slangen ifra varmtvanns kjelen og skyller over posen med vann som da holder 77grader. Forsetter med dette til volumet i gryta er ca 35L.
Så er det å starte kok. Ved 95grader heller jeg av 10l, for å hindre overkok, i to omganger iløpet av 10min heller jeg volumet tilbake i kokekjelen. Resten av bryggeprosessen begynner jeg å bli bra fortrolig med.

Da håper jeg at du koste deg med bildene, og hører gjerne dine kommentarer til dette.:)

Ps: Takk for at du leste og god helg!
 
Bare en kort kommentar til å begynne med; hvilken temperatur har du i mesken? På meg virker det noe lavt å ha 67c i vannet før du tilsetter malten, men det varierer sikkert fra system til system :)
 
jo det er nok ritig, tempen synker et par grader når malten helles oppi, de kunne med fordel vert litt høyere i starten.
 
Jeg bruker BIAB, og jeg varmer vannet opp til 6-7 grader over target-temperatur. Jeg har notert fra gang til gang hvor mye temperaturen går ned, så jeg blir stadig bedre på å treffe riktig temperatur.
 
En formel for å regne ut temperaturen på meskevannet, som fungerer greit for meg, er denne:

Tvann = Tønsket + (0,43 * KGmalt * (Tønsket - Tmalt) / Lvann)

Der
Tvann er temperaturen vannet bør ha ved innmesk,
Tønsket er temperaturen du ønsker i mesken,
KGmalt er antall kg malt,
Tmalt er maltens temperatur og
Lvann er antall liter vann (ved mesketemperatur) du benytter.

Eksempel:

Du har 5 kg malt ved 15 grader C. Dette skal du blande med 30 L vann, og du ønsker å ende opp med 66 grader C i mesken. Da blir temperaturen du bør ha på meskevannet før innmesk:

66 + (0,43 * 5 * (66 - 15) / 30) = 66 + (109,65 / 30) = 69,7 grader C.
 
Som nevt over bommer du på mesketemperaturen. Det finnes masse kalkulatorer for å beregne strike temperatur for å få rett mesketemperatur. Så kan du justere med varm eller kaldt vann hvis du bommer.
Det enkelste for å holde rett mesketemperatur ved BIAB er å isolere kjelen godt med ett tykt teppe, en dyne, sovepose eller lignende under meskingen. Da faller temperaturen så lite at det ikke er noe problem. Når du skal ta utmesking rører du kuntinuerlig, da er det ikke noen fare for at det brenner seg eller at posen svir seg. Jeg brukte ikke silbunn menn hang posen slik at den ikke nådde helt ned i bunnen av kjelen og det fungerte bra. Brygger du ekte BIAB er det bare å tappe rett ut etter litt resirkulering, men hvis du holder tilbake litt vann fungerer det selvsagt med skylling. Jeg hadde effektivitet på over 80% med BIAB uten skylling før jeg gikk over til meskeboks.
 
Når jeg henter malten fra kjelleren som holder 12-14 grader heller jeg den oppi når jeg har ca 72-73 grader i vannet
Da havner jeg på ca 64-65 grader :)
 
Vill skrive litt til i denne posten. Brygget juleøl i helgen og i forbindelse med meskingen gjorde jeg mange observasjoner. Det med mesking det er der jeg føler det flyter mest, lite håndfast å lese mye hands-on erfaring som gjelder. Jeg var på slutten av meskingen og skulle skylle ut på 78 grader. Så hadde jeg lest her på forumet at en oppnår best effektivitet ved å koke opp maltposen til 78 grader før en heiser den opp og skyller ut til en når ønsket pre-boil volum. Rett etter jeg leste av bimetall termometeret på gryta til 78 grader tok jeg noen stikkprøver med glasstermometeret rundt om i malten. Jeg kødder ikke, tempforskjelden var 8 grader ifra varmeste punkt til kjøligste. Det var midt i malten, i midten av gryta det var kjøligst. Varmest ute langs kanten. Dette forteller meg at vørter distribusjonen over malten er ræva! Det å la en slange flyte i overflaten langs kanten og la den lage en "virvel" i vørteren over mesken er ikke i nærheten av godt nok spør du meg! Og i dag har samboeren "krem fest" med 14+ kaklehøner i stuen som tester naturprodukter med olje av gud vet hva oppi. Så hva er vell bedre enn å drikke hjemmebrygg i garasjen å forsøke å bedre vørter distribusjonen over maltsengen? :)
Først en video av hvordan det såg ut når jeg mesket helgen.


Ser jo ut som bra distribusjon?
Men som målt, det var ikke det!
Så da gjorde jeg et "fort å gale" forsøk på å håndbøye kobber rør, bore huller og mekke en sparge arm som skal gjøre jobben bedre. Tettet med tape, en sann skjønnhet!!! Tok en syl og rettet hullene mot ytterkant i medurs retning. Sjekk videoen.

Fucking awesome om jeg så må si det selv. Ska mekke en pen utgave uten tape å dritt på. Neste brygg skal jeg teste den, så kommer jeg tilbake med oppdaterte observasjoner og måleresultater da:)

Stay tuned:) lov å ta et par øl på en mandag og:)
 
Begge videoene funket hos meg.'

Men for å få like jevn distribusjon i hele malten så må du nok røre oppi den. Vørteren vil helst flyte der det er minst motstand.
 
Ja må det, har pleid å røre litt hvert 10 min cirka. Men liker ikke å røre de siste 10 minuttene forde jeg ønsker jo klarest mulig vørter. Og når en rører blir jo vørtren uklar noen minutt før det er blitt sirkulert noen runder igjen. Anser det for å være viktigere med rett temperatur enn klar vørter. Men vill selvsagt ha begge deler, det må jo være målet:)
 
Hvordan tapper du ut vørteren av gryten under resirkuleringen? Direkte ut gjennom kranen i siden av gryten? Vil tro du har mye å hente på å legge inn en diptube og grillrist under meskeposen, eller eventuelt gå for falskbunn, som @Miguel foreslo. På den måten vil du få jevnere veskestrøm gjennom maltsengen.
 
Når jeg brygget BIAB rørte jeg godt når jeg tilsatte malten så temperaturen ble jevn. Så lot jeg det stå i ro en time med ett teppe over slik at temperaturen holdt seg mest mulig konstant uten å røre. Hadde i tillegg isolert kjelen på utsiden. Da var ikke dette noe problem. Under utmeskingen rørte jeg hele tiden mens jeg varmet opp til 78 grader. Så lot jeg det stå noen minutter før jeg resirkulerte og tappet.
Du vil aldri få klar vørter med BIAB, den er nok det største minuset med denne bryggemetoden. Tror ikke du oppnår noe mer med å bruke slanger til å fordele vannet.
For meg høres det ut som om du er klar for å gå videre til det neste naturlige steget på bryggeutstyret nå. Kjøp deg en kjøleboks hvor du monterer silbunn eller meskemanifold. Da kan du få bedre kontroll på mesketemperaturene og klar vørter uten så mye skallrester i kokekaret. Husk at når du brygger BIAB vil det jegge seg en del bunnfall i kjelen under meskingen som du ikke blir kvitt uansett hvor mye du resirkulerer. Det vil bli med når du koker. Hvis du mesker i ett separat kar slipper du dette.
 
Det er nok rett alt dette:) Godt poeng at det som legger seg i bunnen blir jo værende og blir med i koket. Blir virvlet opp i vørteren igjen når de fosskoker. Det blir en jo aldri kvitt så lenge en koker og mesker i samme kjele.... Hmmm, de må nok bli et eget meskekar etterhvert.
 
Tilbake
Topp