Mesketrøbbel

kjellebass

Norbrygg-medlem
Jeg brygget i dag en Brooklyn Lager klone (http://i.imgur.com/4evxDON.jpg?1) og skulle ifølge oppskriften bruke følgende (litt snodige) meskesteg:
- 20 minutter på 47 grader
- 5 minutter på 57 grader
- 35 minutter på 69 grader
- 5 minutter på 76 grader

Mellom Steg 1 og 2 gikk min bryggekjele (BB30) på en smell og falt ut og inn jevnlig og jeg kom ikke lengre opp enn til 52 grader. Jeg satte på lokket og kjørte til bryggeland og fikk låne en BB30 av dem (strålende service!). Ca. 2 timer senere hadde jeg fått mesken over i min nylånte BB30 og da var temperaturen nede i 45 grader. Resten av bryggingen gikk imidlertid helt strålende.

Jeg lå altså ca. 1 time på 52 grader og neste time sank tempen ned til 45 grader. Noen som har noen tanker om hva dette har å si for sluttresultatet? Burde vel ikke ha noe å si siden tempen var såpass lav? 2 timer og 20 minutters proteinrest?

Har inget vitenskapelig å komme med men gjorde en lignende ting med en lager som ved et uhell med styring gikk på 56 grader eller noe slikt i 90-120 minutter før jeg oppdaget feilen og kjørt 90min til på riktig temp. Fikk etter hvert riktig OG og ølen ble som forventet alikevel.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har inget vitenskapelig å komme med men gjorde en lignende ting med en lager som ved et uhell med styring gikk på 56 grader eller noe slikt i 90-120 minutter før jeg oppdaget feilen og kjørt 90min til på riktig temp. Fikk etter hvert riktig OG og ølen ble som forventet alikevel.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Godt å høre! :) Jeg endte også på riktig OG, vørteren smakte som forventet og 26 liter står nå til gjæring i boden. Tipper dette blir suksess.

Tilbake
Topp