meskevann i Speidel 50

Hei,

Har akkurat fått levert en Speidel 50. Ikke fått kjørt første brygg enå... Når vi har brygget tidligere har vi alltid mesket med ca 2,5 - 3 liter vann pr kg malt.. Jeg vil tippe det er vanlig å benytte ca 10-12 kg malt i Speidelen, noe som etter mitt hode skulle tilsi 25-36 liter meskevann... I brukermanualen står det derimot at man skal starte bryggeprosessen med å fylle 53 liter vann i kjelen. Det er vel til det øverste merket på stangen i midten. Jeg synes umiddelbart dette høres mye ut.

Noen med tanker/erfaringer rundt dette?
 
Dette er en av svakhetene til Speidel, du får tynnere mesk.
Hvis du fyller 25-36 liter meskevann vil vannstanden ligge under varmeelementene slik at de ryker.
Strekene på Speidelen er 45-50-55 liter.
Jeg har ikke sjekket nøyaktig, men jeg vil tro at du kan starte med i underkant av 45 liter, følg bare med når meskingen starter at varmeelementene er dekt med vørter.
Jeg bruker 15 Kg malt og ca 58 liter meskevann, skyller med 18 liter og tilsetter kokende vann på slutten av koketiden slik at jeg får ca 75 liter ferdiggjæret med en OG på 1048-1050.

Men tips til første runde er å fylle ca 53 liter, det vil si midt mellom de øverste strekene, 12 kg malt, mesking i 60, deretter 10m på 78 grader, skylling med 15-18 liter, da bør det bli bra.
 
Rune Alm skrev:
Dette er en av svakhetene til Speidel, du får tynnere mesk.
Hvis du fyller 25-36 liter meskevann vil vannstanden ligge under varmeelementene slik at de ryker.
Strekene på Speidelen er 45-50-55 liter.
Jeg har ikke sjekket nøyaktig, men jeg vil tro at du kan starte med i underkant av 45 liter, følg bare med når meskingen starter at varmeelementene er dekt med vørter.
Jeg bruker 15 kg malt og ca 58 liter meskevann, skyller med 18 liter og tilsetter kokende vann på slutten av koketiden slik at jeg får ca 75 liter ferdiggjæret med en OG på 1048-1050.

Men tips til første runde er å fylle ca 53 liter, det vil si midt mellom de øverste strekene, 12 kg malt, mesking i 60, deretter 10m på 78 grader, skylling med 15-18 liter, da bør det bli bra.

Supert! Takk for godt svar! Jeg ser poenget ditt. En fin ting med tynnere mesk er jo at man ikke behøver fullt så mye skyllevann... jeg hater å løpe opp og ned i kjellertrappen med kokende vann...

Men du får altså 15 kg ned i maltrøret?? Og har fortsatt god sirkulasjon? Dette betyr jo at man kan benytte 15 kg malt med 53 liter meskevann og sitte igjen med en god mengde sterk vørter.. opp mot 1.080 kanskje?
 
Har selv en speidel 50 og begynte å lure på dette da jeg satte opp oppskrift i BeerSmith.

Hva er ulempene med mye vann pr kg malt? Hva er høyt? Leser de fleste ligger rundt 2.5. Jeg har så langt ligget på 5.0 ca.
Fordelen er vel at man trenger mindre skyllevann

Så, hvis man senker vannmengden under mesk og øker mengden skyllevann, vil ikke det også kunne gi usmaker? Mener å ha lest det her inne. BeerSmith vil gjerne at jeg mesker med 36L skyller med 30L, noe jeg finner utfordrende.
 
Tilbake
Topp