Trodde jeg hadde svart på denne, men klarer ikke finne det i dag??!
Prøver igjen:
Kverning foregår på 1,27 mm åpning (1/2"), og med drill. Litt fortere enn det skal kanskje? (Har hørt det skal kvernes sakte, men vi har bare en speed).
Som i alle tema er det en del for-og-i-mot, og jeg mente å ha plukket opp at røring kan være dårlig mht effektivitet. Vi har tidligere rørt masse, mens nå er det nesten ingenting. Sist prosjekt (som tallene er i fra), så hadde vi vann i først -og så maltet. Vi helte litt og litt malt oppi, slik at alt ble rørt ut og fuktet med en gang (ingen tørre klumper altså)
Konversjonseffektiviteten (som uttrykker hvor stor del av stivelsen som blir omdannet til sukker) påvirkes av mange faktorer - temperatur, tid, mesketjukkelse, pH, kverningsgrad - men så lenge man ikke gjør noe direkte feil, blir ikke utslagene store. (At røring skulle være dårlig for effektiviteten har jeg aldri hørt. Det er ikke kritisk å røre, heller, men en viss bevegelse fra tid til annen bør en nok ha.)
En mulig kilde til dårlig konversjon kan være feil temperatur. Dels må stivelsen gelatiniseres for at enzymene skal kunne jobbe effektivt med den, og det krever for størstedelelen av stivelsen at du må opp til 65 grader, og du kan også ta ut en siste del om du går over 70 grader. (Sterkt forenkla framstilling. Braukaiserartikkelen jeg linka til over her gir ei grundigere utgreiing.) Videre arbeider enzymene innafor visse grenser, og ødelegges (denatureres) om temperaturen blir for høy. Men det skal en del til å få ødelagt alfa-amylasen, så det vil mest gå ut over gjærbarheten, og ikke utbyttet, siden beta-amylasen, som produserer det meste av det gjærbare sukkeret, ødelegges ganske raskt når du går over 65 grader.
Så om temperaturmålinga (termostaten) i kjelen deres er feil, kan det være medvirkende til dårlig konversjon. Men det er vel lite sannsynlig?
Ellers bør det ikke være noe problem for noen å komme opp i nær 100% konversjonseffektivitet. Det burde ikke være vanskeligere enn å trakte te. Som sagt tidligere er kverninga den mest sannsynlige forklaringa om konversjonen blir dårlig, og sjøl om jeg ikke kan se ut fra det du forteller at dere gjør noe galt, får dere nesten inspisere resultatet av kverninga. Er det mye grovt materiale, og eventuelt hele korn, er noe feil likevel.