regne med en ukjent... (eller to?)

Og så det store spørsmålet som har gått og plaget meg, tar de da hensyn til at vørtern kryper under nedkjøling (og hvor mye, er det avhengig av vørterstyrke?) hvis ikke vil jo det tallet være kunstig høyt?
Ikke sååå kunstig. Bare å gange volumet med en faktor på mellom 0,94 og 1. Faktoren 0,94 brukes dersom væsken koker, og du vil vite det respektive volumet hvis "plutselig kaldt".
 
Ikke sååå kunstig. Bare å gange volumet med en faktor på mellom 0,94 og 1. Faktoren 0,94 brukes dersom væsken koker, og du vil vite det respektive volumet hvis "plutselig kaldt".

du mener, 0,96 (4%), men min erfaring er at det ligger nærmere 10% :oops:
 
. Det begynner åpenbart med dårlig konversjonseffektivitet, og det er det nesten ingen annen fornuftig forklaring på enn at dere har så grovmalt malt at stivelsen ikke blir skikkelig gelatinisert.
Vi maler på 1,27 mm mener jeg det er (1/2 "). Men vi bruker en drill til å kjøre kvernen med, så det går rimelig fort...
Vi skyller vanligvis med ca 40 liter, og har målt tidligere på at det er lite sukker som kommer ut på slutten der...
 
Vi maler på 1,27 mm mener jeg det er (1/2 "). Men vi bruker en drill til å kjøre kvernen med, så det går rimelig fort...
Vi skyller vanligvis med ca 40 liter, og har målt tidligere på at det er lite sukker som kommer ut på slutten der...
Jeg tror at dere skyller for fort, det blir kanaler i masken. Da vises det lite sukker igjen, selvom det fortsatt er der
 
Vi maler på 1,27 mm mener jeg det er (1/2 "). Men vi bruker en drill til å kjøre kvernen med, så det går rimelig fort...
Vi skyller vanligvis med ca 40 liter, og har målt tidligere på at det er lite sukker som kommer ut på slutten der...
hmm - 1,27 er innafor; det skulle ikke gjøre så stort utslag. Og hastigheten spiller ingen rolle når det gjelder utbyttet. Men jeg ville jo inspisere maltet etter kverninga nå, for sikkerhets skyld.

Da har jeg ingen rimelig forklaring på den dårlige konversjonseffektiviteten. Mesketjukkelsen kan det ikke være, og pH skal være helt usannsynlig utafor om det skal bety så mye - om det overhodet kan bety så mye.
 
Og så det store spørsmålet som har gått og plaget meg, tar de da hensyn til at vørtern kryper under nedkjøling (og hvor mye, er det avhengig av vørterstyrke?) hvis ikke vil jo det tallet være kunstig høyt?
Ja den tar hensyn til at vørteren krymper og hva trub vil beholde av vørter, i tillegg kan man legge inn hvor mye vørter man lar bli igjen i kjelen etter gjæringskaret er fyllt.

Jeg har ca 10% avdamping pr time, så Brewfather tar hensyn til det og vet at skal jeg ha 21 liter til gjæring, mister jeg 4 liter til trub, krymping og hvor mye jeg har valgt å legge igjen i kjelen. Og ca 4 liter avdamping på 90 min kok :)
 
Det ser ikke ut som at Brewers Friend gjør det, i såfall skulle vel pre boil gravity vært høyere enn 1.061 (1.061/ 0,96 = 64, gitt volumet pre boil er lik fermentor)
Det er bl.a derfor jeg aldri får det til å stemme

Screenshot 2021-06-02 at 19.51.40.png
 
Det ser ikke ut som at Brewers Friend gjør det, i såfall skulle vel pre boil gravity vært høyere enn 1.061 (1.061/ 0,96 = 64, gitt volumet pre boil er lik fermentor)
Det er bl.a derfor jeg aldri får det til å stemme

Vis vedlegget 52045
Nå har jeg aldri brukt brewersfriend, men sånn det ser ut der så ser det jo ut som du skal toppe opp med det som fordampet under kok o_O

Edit, ser jo nå at det er det du har lagt inn også, fermenter 14, post boil 12, det betyr jo at du må tilsette 2 liter gjæringskar.
 
Sist redigert:
Det ser ikke ut som at Brewers Friend gjør det, i såfall skulle vel pre boil gravity vært høyere enn 1.061 (1.061/ 0,96 = 64, gitt volumet pre boil er lik fermentor)
Det er bl.a derfor jeg aldri får det til å stemme

Vis vedlegget 52045
Når de ser bort fra ekspansjon så betyr vel det at de egentlig kun bruker "kaldt" volum i beregningene, og da stemmer det. Dvs. de har egentlig forutsatt sukkermengden i 14,6 og 12,5 liter volum ved oppkok og kokeslutt. Volumene stemmer litt bedre om man forutsetter at "pre" er volumet du tapper i kjelen fra mesk før oppvarming til kok, og "post" er ferdig nedkjølt volum i kjelen. Da blir forskjellen bare 2% og for normale vørterstyrker er det innenfor vanlig avvik i avdampning og måling med hydrometer.
 
Nå har jeg aldri brukt brewersfriend, men sånn det ser ut der så ser det jo it som du skal toppe opp med det som fordampet under kok o_O

Jeg gjør det i dette eksemplet for å sette et eksempel
Og fordi jeg ikke har større kjele ;)
 
Når de ser bort fra ekspansjon så betyr vel det at de egentlig kun bruker "kaldt" volum i beregningene, og da stemmer det. Dvs. de har egentlig forutsatt sukkermengden i 14,6 og 12,5 liter volum ved oppkok og kokeslutt. Volumene stemmer litt bedre om man forutsetter at "pre" er volumet du tapper i kjelen fra mesk før oppvarming til kok, og "post" er ferdig nedkjølt volum i kjelen. Da blir forskjellen bare 2% og for normale vørterstyrker er det innenfor vanlig avvik i avdampning og måling med hydrometer.

Den er jeg med på
Det er det jeg mener, hvis det er en forutsetning
 
Ellers ville jeg også sett på kverningen, og ev. rørt enda mer under innmesk.
Trodde jeg hadde svart på denne, men klarer ikke finne det i dag??!
Prøver igjen:

Kverning foregår på 1,27 mm åpning (1/2"), og med drill. Litt fortere enn det skal kanskje? (Har hørt det skal kvernes sakte, men vi har bare en speed).
Som i alle tema er det en del for-og-i-mot, og jeg mente å ha plukket opp at røring kan være dårlig mht effektivitet. Vi har tidligere rørt masse, mens nå er det nesten ingenting. Sist prosjekt (som tallene er i fra), så hadde vi vann i først -og så maltet. Vi helte litt og litt malt oppi, slik at alt ble rørt ut og fuktet med en gang (ingen tørre klumper altså)
 
Trodde jeg hadde svart på denne, men klarer ikke finne det i dag??!
Prøver igjen:

Kverning foregår på 1,27 mm åpning (1/2"), og med drill. Litt fortere enn det skal kanskje? (Har hørt det skal kvernes sakte, men vi har bare en speed).
Som i alle tema er det en del for-og-i-mot, og jeg mente å ha plukket opp at røring kan være dårlig mht effektivitet. Vi har tidligere rørt masse, mens nå er det nesten ingenting. Sist prosjekt (som tallene er i fra), så hadde vi vann i først -og så maltet. Vi helte litt og litt malt oppi, slik at alt ble rørt ut og fuktet med en gang (ingen tørre klumper altså)

Prøv og rør om et par ganger neste gang da og se hva som skjer
 
Trodde jeg hadde svart på denne, men klarer ikke finne det i dag??!
Prøver igjen:

Kverning foregår på 1,27 mm åpning (1/2"), og med drill. Litt fortere enn det skal kanskje? (Har hørt det skal kvernes sakte, men vi har bare en speed).
Som i alle tema er det en del for-og-i-mot, og jeg mente å ha plukket opp at røring kan være dårlig mht effektivitet. Vi har tidligere rørt masse, mens nå er det nesten ingenting. Sist prosjekt (som tallene er i fra), så hadde vi vann i først -og så maltet. Vi helte litt og litt malt oppi, slik at alt ble rørt ut og fuktet med en gang (ingen tørre klumper altså)
Konversjonseffektiviteten (som uttrykker hvor stor del av stivelsen som blir omdannet til sukker) påvirkes av mange faktorer - temperatur, tid, mesketjukkelse, pH, kverningsgrad - men så lenge man ikke gjør noe direkte feil, blir ikke utslagene store. (At røring skulle være dårlig for effektiviteten har jeg aldri hørt. Det er ikke kritisk å røre, heller, men en viss bevegelse fra tid til annen bør en nok ha.)

En mulig kilde til dårlig konversjon kan være feil temperatur. Dels må stivelsen gelatiniseres for at enzymene skal kunne jobbe effektivt med den, og det krever for størstedelelen av stivelsen at du må opp til 65 grader, og du kan også ta ut en siste del om du går over 70 grader. (Sterkt forenkla framstilling. Braukaiserartikkelen jeg linka til over her gir ei grundigere utgreiing.) Videre arbeider enzymene innafor visse grenser, og ødelegges (denatureres) om temperaturen blir for høy. Men det skal en del til å få ødelagt alfa-amylasen, så det vil mest gå ut over gjærbarheten, og ikke utbyttet, siden beta-amylasen, som produserer det meste av det gjærbare sukkeret, ødelegges ganske raskt når du går over 65 grader.

Så om temperaturmålinga (termostaten) i kjelen deres er feil, kan det være medvirkende til dårlig konversjon. Men det er vel lite sannsynlig?

Ellers bør det ikke være noe problem for noen å komme opp i nær 100% konversjonseffektivitet. Det burde ikke være vanskeligere enn å trakte te. Som sagt tidligere er kverninga den mest sannsynlige forklaringa om konversjonen blir dårlig, og sjøl om jeg ikke kan se ut fra det du forteller at dere gjør noe galt, får dere nesten inspisere resultatet av kverninga. Er det mye grovt materiale, og eventuelt hele korn, er noe feil likevel.
 
Jeg tror at dere skyller for fort, det blir kanaler i masken. Da vises det lite sukker igjen, selvom det fortsatt er der
Det er jo mulig!
Vi koker opp en krabbekjele til 70ish grader, og dumper innholdet oppi (fordelt på 2-3-4 "slumper"). Det får stå å renne av mellom hver gang vi hiver oppi en slump. Tror aldri vi har rørt på det tidspunkt (meskerøret står jo oppå kjelen, og er høyt oppe. Det er også litt risky å røre i maltrøret da det er mye og tungt innhold! Vil være redd for å dra i stykker beina det står på... Må bruke mye makt for å røre når det står nedi kjelen.
 
En mulig kilde til dårlig konversjon kan være feil temperatur.

Så om temperaturmålinga (termostaten) i kjelen deres er feil, kan det være medvirkende til dårlig konversjon. Men det er vel lite sannsynlig?
Som sagt tidligere er kverninga den mest sannsynlige forklaringa om konversjonen blir dårlig, og sjøl om jeg ikke kan se ut fra det du forteller at dere gjør noe galt, får dere nesten inspisere resultatet av kverninga. Er det mye grovt materiale, og eventuelt hele korn, er noe feil likevel.
Kjelen er bra nøyaktig på temp, og vi har kontrollmålt med eget termometer. Det er jo til gagns to temp-målere på dette systemet (Breewtools er bra!).

Kornet virker veldig bra, fremstår som litt finere enn det vi har fått kjøpt tidligere. Butikken fortalte at de ofte malte det litt grovere enn "nødvendig", fordi maltet blir brukt på mange forskjellige systemer. Noen systemer ville kunne gi stuck mash lettere (derfor går de til minste felles multiplum og maler det litt grovere).
Vi kan godt prøve å male enda finere, men gi oss gjerne et tall å teste :)
 
Tilbake
Topp