Mesking av mais og ris

janh

Norbrygg-medlem
Jeg har lyst til å brygge en original amerikansk pils og den skal inneholde mais. Jeg har maisflak. Har jeg forstått det riktig at både mais og ris må kokes først siden konvertering til stivelse først skjer over vanlige mesketemperaturer?
http://hbd.org/brewery/library/GelTemps_RL0796.html Mai og ris konverterer stivelse ved (6:cool: 70-75 grader. Hvis jeg programmerer "Braumeisteren" med en rast på feks 30 min på 73 grader, vil det være nok?

Bruker du flak, skal det ikke være nødvendig å koke maisen før bruk. Flakene har blitt prosessert slik at stivelsen er tilgjengelig ved normal mesking.

Takk.
Lærer stadig noe nytt. Men litt tilbake: Hvor lenge og ved hvilken temperatur bør jeg meske ukokt ris eller mais på Brewmeisteren?
???

Jeg ville bare mesket det sammen med all malt. Dette skal gå bra.Hva er oppskriften din forøvrig?

25 liter vann.
3,7 kg lagermalt.
1,0 kg maisflak.
0,2 kg Caramalt. Skal gi en OG på 1048. Fikk ut 23l med OG 1047. Iflg BeerTools 72% effekt. Beregnet 4,7% alkohol.
15 Hallertau 9,7% i 60 minutter.
20g Saaz 3,7% i 15 minutter.
15g Saaz 3,7% i 1 minutt. Beregnet 22 IBU.
Farge 7,2 EBC
10 minutter til neste humleslipp.
Sommerdrikk. Får ta fram bitteren når solen går ned.
:skaal2:

Om oppskriften ikke er Original Amerikansk Lager, går den vel under Premium Amerikansk, med alkohol i det lavere sjikt.
Gjæringen må utvikle mye varme! Jeg satt brygget i en tom fryser ute i bua og koplet min nye, geniale gadget, Univeral-thermostat  UT 100 til en varmekilde. I dag morges var det fremdeles 14 grader i boksen, uten varme. Og det med ca 0 grader lufttemperatur. Så jeg koplet thermostaten på fryseboksen og nå har jeg 10 grader. (har også en batch til sekundærgjæring i et kjøleskap i bua, 2 grader med min 2. UT 100). (Digital Precision Thermometer GHT 175/Pt var også genialt- Takk til dere som kommer med alle disse gode råd-og til Conrad, Frankfurt).

Men fremdeles mangler jeg svar på følgende: Må jeg koke ris før mesking? Eller klarer Braumeisteren brasene med en rast på feks 25 minutter på 74 grader? (Gelatinisering ris 68-75 grader).
???

Jeg kunne og tenkt meg å prøve ris, siden jeg liker Japansk Asahi og Sapporo ganske godt. Kanskje det er for viderekomne, men alt må selvsagt prøves en gang.

Når man skal måle opp kvantum; Måler man "våt" eller tørr ris?

I en oppskrift jeg genererte på beertools.com ble det til at jeg skulle bruke 1.55 kilo rå ris. Det tilsvarer vel nesten 5 kilo "våt" ris? Da holder det vel ikke med et lite meskekar fra Clas Ohlson! He he

Erlend

Det oppgis nok mengder for tørr ris. Merk at det ikke nødvendigvis er enkelt å bruke vanlig ris. Den må i så fall først kokes, eller gå gjennom en såkalt "cereal mash" først. Det finnes en tråd om dette et annet sted på forumet. Det enkleste er å bruke risflak. De er allerede behandlet slik at de kan brukes direkte i mesken sammen med malt. Petit selger både ris- og maisflak: http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4/standardplist.asp?wwwalias=Petit&subgid=66&gid=61
Når det gjelder antall kg i våt tilstand, må du justere vannmengden tilsvarende. Har du brukt X liter vann til koking av eventuell ris, trekker du fra en del vann i mesken, så du ender nok opp med at du får plass likevel.

Mitt første all-grain-brygg var en pseudo-pils med en halv kg Kellogg's! Det gikk "fint", i den forstand at jeg nok gjorde det meste galt, uten at jeg kan skylde på maisen... Jeg hadde dog ingen infeksjon, men det er vel det beste man kan si om akkurat det ølet. Vil forsåvidt tro at det er fullt brukbart, men jeg ville lest nøye på pakken for å finne ut om eventuelle tilsetninger. Ofte er corn flakes også tilsatt sukker. Hvis jeg skulle brukt maisflak, ville jeg ha bestilt fra Petit. De han fører, er beregnet på brygging.

På et amerikansk forum, (www.homebrewtalk.com) påstår de at hurtigris kan tilsettes mesken direkte, siden grynene er pre-gelatinasert. Undrer fremdeles litt over dette, de må vel kokes litt først?  ???

Vanlig ris sies å kan brukes og, men hvis jeg har forstått riktig, må det knuses til "grovt mel" først, deretter "pre-meskes" med litt maltet korn på 63 grader i rundt 40 minutt, og deretter kokes i ca. 30 minutt til en slags slurry.

Uansett, er ikke dette noe som typiskt tetter igjen under skyllingen?  ???

Er ikke hurtigris noe som er laget av rismel og presset sammen i formen av et riskorn? Da er det forhåndskokt, og jeg kan godt tenke meg at dette funker, med mindre det er (for mange) tilsetningsmidler med i hurtigrisen. Ganske smart påfunn egentlig, bortsett fra at hurtigris er dyrt.

Jeg skal straks i gang med en klassisk amerikansk pilsner (à la Brewing Classic Styles). Skal maisflakene kvernes sammen med malten, eller kan jeg bare hive dem oppi meskekaret som de er?

Huub skrev:
begge deler men det er lett å kverne sammen med malten der du måler vekt fra ingrediensene med en gang.
Vil det være fordeler med hensyn til skylling dersom man ikke kverner maisflakene? Ser for meg at litt større biter kan bidra til å gjøre masken mindre kompakt...

det er ikke noe problem tror jeg. i alle fall med ris og derfor tror jeg at mais skal gi heller ikke skylleproblemer

Tilbake
Topp