Mesking av weissbier?

Skal brygge en hjemmesnekra weissbier i kveld. Omtrent 50/50 pale og hvetemalt. Gjær er Wyeast 3068 Weihenstephan Weizen.

Ser mange meskevarianter (fra 40 gr. og oppover). Er det greit å ta standardvarianten med innmesk på 66-67 gr. og utmesk på 78 gr.? Eller andre forslag?


Per
 
Sikkert greit det.
Har sett at mange anbefaler en liten hvil på 42 grader før hovedsteget på 67. Det skal bidra til oksalsyre, som gir et preg av nellik til ølet.

Jeg er ikke så glad i banan (eller hveteøl, for den saks skyld) så jeg har gjort det sånn. Har fungert fint for meg.

Hvis du skal stegmeske bør du tenke gjennom metoden for å øke temp. Hvete er en biaitsj å jobbe med, svir seg for det aller minste. Indirekte varme eller tilsetting av varmt vann fungerer for meg.


Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Planlegger det samme selv. Meske hvete biab.

Er det mulig å meske litt tykt på 42 grader og deretter tilsette varmt vann for riktig temperatur og riktig mengde ? Hvor mye vann må man tilsette for å få riktig temperatur?
 
Har "stegmesket" med å tilsette vann flere ganger UTEN å ha brukt kalkulator. Termometer fungerer prikkfritt for meg.
 
Tilbake
Topp