Mesking med BB30

Hei!

Er relativt fersk innen ølbrygging, og lurer på noen ting.

Bruksanvisningen til BB30 sier at man skal sirkulere i 10 min, og la det stå i ro i 60 min. Er det noen grunn til at man ikke skal sirkulere i denne perioden? Det er vel konseptet bak RIMS, og vil kunne hjelpe å holde temperaturen jevnene gjennom hele meskekaret?

Viderere har jeg forstått at det ikke er anbefalt å skylle med 80 grader, og at det heller ikke er nødvendig med en hel time? Hva tenker dere om dette?

Morten
 
Hei,

Vi reagerte på det samme og har sluttet å følge den oppskriften..

Vi har 8 brygg på nakken og begynner å kjenne systemet.

Nå kjører vi innmesk på ca 55 grader i 10 minutter, deretter én time på ca 66 og 10 minutter utmesk på ca 78 grader. Vi sirkulerer og rører i mesken kontinuerlig. Med denne metoden har vi stort sett truffet på OG.

Vi løfter røret og skyller med så mye vann at mengden blir riktig. Litt på øyemål. Havner som regel rundt 23-24 liter..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for svar. Det høres fornuftig ut.

Ang mengde. Tapper dere absolutt alt innholdet i BB30'n over i gjæringskaret (også det som er under tappekran-nivået)? Mener jeg leste et sted at protein-flakene osv ikke var anbefalt å få med over i gjæringskaret. Hvilket volum beregner dere før koking?
 
Det er ein fordel å ikkje få med for mykje trub då dette kan gi litt uønska smakar på ølet. Om du bryggar ein humlesterk IPA / IIPA kan det vere greitt å ikkje få med for mykje humlerestar då dette kan gi skarpe kantar i smaken. På andre sida kan det vere at du nettopp ønskjer eit litt røft preg frå humla. Det var dette med personlege preferansar.
 
meske i 90min har bara fördelar med sig. Förbättrar effektiviteten markant...Ta det med ro under skyllingen, vill ikke presse ihop malten så det orsakar stuck sparge, men flöder fint och lugnt. en tum med skyllevann over malten som regel...god brygging i fortsättningen...
 
Når kok er over og vi heller over i gjæringskaret, så tilter vi litt på bb30 for å få med mer vørter. Slutter når det kommer mye grums.. Tar det litt på gefühlen..

Å meske i mer enn 60 minutter i hovedsteget på 66 grader ser jeg ikke noe poeng i.. Vi her allerede god effektivitet og bryggekvelden tar nok tid som den gjør. Ser ingen grunn til å meske i 90 minutter...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Generelt får en bedre utbytte når en bruker lenger tid.
Teoretisk skal det meste av stivelsen være omdannet til sukker i løpet av en time, men praksis viser at en svært ofte får mer ut av meskingen om en bruker enda lenger tid. Mange bryggerier mesker f.eks i opptil 4,5 timer.
Når det gjelder trinnmesking, så er det skjelden det egentlig er nødvendig. Malten er i dag så godt modifisert at en i stor grad får like godt utbytte om en går rett på forsukringspausen (63-68 grader) Hvis en kjører en proteinpause på 50-55 grader så er det først og fremst nyttig for dem som har ølet på fat. Med mindre proteiner blir det også mindre skumproblemer.

Når det gjelder hvor mye som skal være med i gjæringsdunken av bunnfallet i kokekjelen, så pleier jeg å si: ta med det aller meste. Med dette bunnfallet kommer ofte gjæringen bedre i gang og smaken i dette er i så stor grad kokt vekk at det kun er marginalforskjeller i smaken om det er med eller ikke. Men skal du bruke gjæra om igjen, så kan du heller holde litt tilbake på dette.
 
For de siste bryggene har jeg sirkulert hele tiden, og benyttet en STC-1000 med føler i mesken - som igjen styrer BB30'n med kun 1,5 kw effekt.
 
Hei folkens. En glad amatør her
Jeg blir ikke klok på dette med sirkulering. Jeg har en BB30, og her skal man - iallefall etter oppskriften, sirkulere uansett. I de fleste øl-oppskriftene jeg har funnet her på Norbrygg og ellers, så står det fint lite om sirkulering, bare om de forskjellige meske-temperaturene og tid. Bør man sirkulere hele tiden... litt... eller trenger man egentlig ikke sirkulasjon så lenge man rører i mesken :jaha:?

Hilsen
Svein
 
vi har lært litt etter 10-12 brygg med BB30.
For det første så setter vi på varmingen til start temp på mesk (følger tempene i oppskriftene) i god tid før, og lar den stå litt etter den har oppnådd rett temp.
Så rører vi i vannet, setter i maltrøret, og rører kontinuerlig mens vi tømmer i malten.
Lar den stå urørt 5 min, så sirkulerer vi en god del, dette pga vannet som står utenfor maltrøret ikke skal være urørt av mesken.
Så fortsetter vi å sirkulere under hele meskingen, kanskje 3-5liter hvert kvarter, dette avhenger litt av gjennomstrømningen gjennom mesken, hvis det
er mye malt så må man jo passe på at det ikke renner over i maltrøret.
Øker til 80grader i et kvarter, og skyller med vann til vi har 28 liter i hvis koketiden er 60min, og 30 liter hvis vi koker i 90min. (vi har målt opp og lagd merker i kjelen med en dremel for å gjøre det hele lettere)
Koker med 1,5kw.

Kjøler ned, og sprayer lokket med sterkrens, og setter på lokket, og lar hele greia stå noen timer så alt grumset legger seg.
Tapper så over i gjæringskar frem til jeg ser grums kommer... I de siste bryggene har jeg brukt whirlfloc, og da har jeg måttet tappe ut en liter
først som jeg har kasta pga bare humlegrums, så tappet klar vørter i dunken til jeg ser igjen at grumset kommer.
 
 
SveinTrås skrev:
Hei folkens. En glad amatør her
Jeg blir ikke klok på dette med sirkulering. Jeg har en BB30, og her skal man - iallefall etter oppskriften, sirkulere uansett. I de fleste øl-oppskriftene jeg har funnet her på Norbrygg og ellers, så står det fint lite om sirkulering, bare om de forskjellige meske-temperaturene og tid. Bør man sirkulere hele tiden... litt... eller trenger man egentlig ikke sirkulasjon så lenge man rører i mesken :jaha:?

Hilsen
Svein

Nå er ikke jeg noe mer enn en glad amatør heller, men etter hva jeg kan skjønne er fordelene med sirkulering: Jevnere temperatur, bedre utbytte, og ihvertfall klarere vørter(filtreres i mesken). Trenger da ikke å røre i vørteren heller.

EDIT: Angående tid å sirkulering har jeg sirkulert under hele meskinga, Kan ikke skjønne hvordan det kan skade ihvertfall  ;D
 
Tilbake
Topp