Mesking og gjæring av Påskeøl

YngvarT

Norbrygg-medlem
Skal koke et Påskeøl fra olbrygging.no Noen som har en formening om mesketid/ temp og gjæringstid/temp? Stod ikke noe på pakken som det kom i.

Hei! Jeg ville mesket på noe lavere temp., f.eks. 63-64 grader i en time. Koke halvannen time og gjære på 9-10 grader (avhenger litt av hva slags gjærtype du har i det settet) :)

My bad, tenkte det var en påskepils  :bank2:

Da kan vel mesketempen høynes et par grader, kokingen reduseres med en halvtime og gjæringstemperaturen økes med 8-9 grader ;)

Hva regner dere som et typisk påskeøl hvis jeg får spørre ?
Jeg tenker mest på G&T i solveggen på hytta mens jeg titter med forundring på alle raringene som peser forbi på ski ;)

Men nå er det øl som gjelder så jeg vil og brygge påskeøl. 

Påskeøl er et øl man drikker i påska... Jeg liker å spise lam (lammelår og pinnekjøtt) til påske, og da er det godt med IPA (som alltid...).

I dansk tradisjon er påskeølet et sterkt lagerøl. Mange av eksemplene er relativt kjedelige, men de bedre kan minne om lyse bokkøl.

Enig med Gahr; en øl man drikker i påsken, uavhengig av type :)
Har nettopp brygget en pils som blir klar til påske, og var derfor noget ensporet i tankegangen

Vi er vel mange nordmenn som forbinder påske med appelsin og sjokolade, ihvertfall vi som har levd noen år.  Ingen skitur uten.

Så derfor har jeg brygget en appelsin APA til påskelammet, en sjokolade/appelsin porter til solveggen, og en appelsin saison til festlighetene. 

(Men jeg tror jeg dropper påskefjellet i år.  Blir heller hjemme og brygger til pinse)

Ah, pinseøl! Der har man muligheter til å skape en ny tradisjon. Man bør i det minste brygge noe som er godt nok til at man begynner å tale i tunger.

Pinse er undervurdert.  Men spørsmålet er om det er smak eller abv som utløser tungetalen.  Er det smak kan man vel trygt konstatere at man har brygget et vellykket øl.

Tilbake
Topp