Mesking over natt - erfaringer

Hei

Jeg har begynt med det og synes det fungerer utmerket. Har ihvertfall hatt 9 brygg av forskjellig type. Bruker en coleman kjøleboks, med starttemperatur på 67 grader uansett øltype. Settes på kvelden (kl 20-21) og fortsetter igjen etter frokost neste dag. Ofte er temperaturen da i mesken 59 grader. Bruker litt mere vann enn vanlig for å holde tempen oppe.

Jeg synes at ølen smaker nydelig, men er det noen her som har erfaringer hva denne type mesking vil gjøre med sukkerprofilen i vørteren hadde det vært fint å få tilbakemelding.

Ihvertfall er det utrolig tidsbesparende under brygginga

mvh
Erik

Hmm, interessant. Jeg har lest at man helst ønsker å "stoppe" enzymaktiviteten for å ikke få for god nedbrytning. Opplever du veldig mye større utgjæring enn du hadde før du begynte med dette?

Har bare prøvd en langmesk. Endte vel på 7 - 7,5 timer i alt, inklusive utmesk.
Ølet ble nydlig, men gjæret laaangt ut. Tenker det kan egne seg godt i ølstiler som tåler høy utgjæring, som IIPA, pils, noen belgiske, etc.

Mesker du ut da på morningen, evt spyler eller tapper bare av og fyller med vann til kokenovå? Altså, hvordan er rutinene når du står på morningen med stampen på 58gr? Interessant.. Utbytte?

Jeg har gjort det et en gang. Innmesk 01:00 @ 66C og slutt mesking 09:30 @ 57C. Det virket bra. Ble noe høy utgjæring. OG 1.067 FG 1.008 med saflager W-34/70 tørrgjær.  Men ølen ble bra den...

Hei

Når det gjelder å stoppe enzymaktiviteten har jeg lest forskjellige ting. Noen sier at enzymene degraderes etter en viss tid slik at det ikke er noe problem med overnatt mesking, andre sier at man får tørrere øl pga større utgjæring. Jeg har ikke merka store forskjellen på denne metoden og vanlig mesking i 60-90 min. FG ligger omtrent der det skal være, aldri under 1.010 på det jeg har målt. Også tyngre øl havner omtrent på FG som Beersmith foreslår på oppskriften. Men har ikke alltid målt, og en pale ale jeg lagde ble faktisk mindre fylde enn jeg hadde håpet på. Skal sjekke dette nøyere framover for å se om det virkelig har en effekt.

Selve utbyttet varierer fra 75-85%, men har ikke alltid målt dette nøye heller.  

Om morgenen varmer jeg opp skyllevannet til 78 grader og skyller ut mesken på vanlig måte med en annen coleman kjøleboks, over en 20-30 min tid.

Hvis det er ett problem med høy utgjæring, er det ikke da bare å justere oppskriftene med litt mer spesialmalt som ikke lar seg gjære ut?

mvh
Erik

Du er ikke redd for å ende opp med "varmkompostering" hvis du mesker så lenge? Fins jo mikroorganismer som tåler ved disse temperaturene.

Hei

Uønskede mikroorganismer tåler nok temperaturene, men har lest at det ikke er før man kommer under 49 grader at det kan bli ett problem (jeg har vært på minimum 57 grader). Jeg har ihvertfall ikke erfart noe surt øl fra å meske over natt. Eneste grunnen til å gjøre det er å spare tid på bryggedagen, og synes at fordelene veier opp for mulige ulemper (som jeg ikke har opplevd særlig av).

mvh
Erik

Det er ganske vanleg blandt tradisjonsbryggarar her i traktene å meske natta over. Utan at det nødvendigvis er eit kvalitetsstempel. Men det har vore ganske vanleg opp gjennom tidene.

Knut Inge skrev:
Du er ikke redd for å ende opp med "varmkompostering" hvis du mesker så lenge? Fins jo mikroorganismer som tåler ved disse temperaturene.

Disse blir vel uansett kokt i hjel etterpå?

Tilbake
Topp