Mesking uten maltrør

Hei folkens!
Etter å ha brygget i en krabbekoker (BIAB) noen år har jeg anskaffet meg en 200 l VV bereder for brygging av større batcher. Satser foreløpig på "one wessel"-system fyrt med gass. Jeg har gjort denne klar, men mangler maltrør. Jeg vurderer nå å meske uten maltrør. Legger inn falsk bunn selvfølgelig.

Noen som har erfaring med dette? Blir en del ekstra arbeid selvfølgelig.
 
Hvordan skal du få til det? Skal du ha vørteren i en midlertidig beholder mens du graver ut masken?
 
Ja, vørteren må over i en dunk for så å bli pumpet tilbake for koking. Er klar over at dette er tungvint. Men, kunne vært ok å hørt med noen som ikke bruker maltrør.
 
De som brygger med BB60 har ikke maltrør (ihvertfall ikke de fleste), og det går helt fint det.

Fordelen er at det er plass til mer malt, ulempen er at det er mer arbeid og at det tar litt lenger tid.
 
Med slik størrelse på kjelen ville jeg vurdert en tippfunksjon får å få ut masken og eller for rengjøring. Rotasjonspunkt ganske langt nede. Likte ideen med meskepose, men du må kunne talje denne opp, og det blir nok litt gris i omkringliggende område under denne operasjonen. Om du har en pumpe med fres i, samt store labb dunker for mellomlagring burde dette bli knas. Du kan jo spare litt tid med å starte koken mens du overfører vørter tilbake. Ville uansett hatt en silbunn i tillegg.
 
Med slik størrelse på kjelen ville jeg vurdert en tippfunksjon får å få ut masken og eller for rengjøring. Rotasjonspunkt ganske langt nede. Likte ideen med meskepose, men du må kunne talje denne opp, og det blir nok litt gris i omkringliggende område under denne operasjonen. Om du har en pumpe med fres i, samt store labb dunker for mellomlagring burde dette bli knas. Du kan jo spare litt tid med å starte koken mens du overfører vørter tilbake. Ville uansett hatt en silbunn i tillegg.
Takk for tips! Kommer nok til å ha en vippefunksjon ja.
 
Tilbake
Topp