Mesking

Har to nybegynnerspørsmål,

Hvis jeg mesker med 25kilo malt bør det holde til ca 125 liter øl.

Men når jeg blander ut malten med 2,5 til 3 liter vann pr kilo hvor mye plass tar dette? (antall liter).

Og ett spørsmål til.  Når malten har stabilisert seg og en kan begynne å skylle hvor langt ned synker malten i forhold til opprinnelig totalmengde?

Mvh Ramsvatn

Hvis du har iPhone kan du laste ned BrewMath, den beregner volum ut fra malt og vann  :yes:

Ramsvatn skrev:
Har to nybegynnerspørsmål,

Hvis jeg mesker med 25kilo malt bør det holde til ca 125 liter øl.

Men når jeg blander ut malten med 2,5 til 3 liter vann pr kilo hvor mye plass tar dette? (antall liter).

25 kilo korn og 2.5 liter vann pr kilo tar opp 79,25 liter
25 kilo korn og 3 liter vann pr kilo tar opp 91,75 liter

Se her http://www.rackers.org/calcs.shtml
husk å velg metriske mål.

Ramsvatn skrev:
Og ett spørsmål til.  Når malten har stabilisert seg og en kan begynne å skylle hvor langt ned synker malten i forhold til opprinnelig totalmengde?

Mvh Ramsvatn

Dette blir litt diffust å svare på. Mener du hvor mye som er tatt bort av den opprinnelige malten?

Teoretisk så inneholder malt ca 300 oechsle per kg, men 280 er vanlig å legge til grunn.

Legger du 280 til grunn kan du teoretisk vaske ut 7000 oechsle fra 25 kg malt. Egenvekta på maltrose er 1,54 g/cm3 eller 1,54 kg/l. Ved et utbytte på feks 80% får du ut 5600 oechsle. Dette fordelt på 125l øl gir 44,8 i OG. Du kan regne at 1 oechsle tilsvarer 2,85 g sukker eller maltrose. Du har da 15,96 kg maltrose og deler du dette på 1,54 får du 10,36l maltrose som er tatt ut fra malten og vil føre til volumendring i forhold til originalt volum.

MVH
Børge

Tilbake
Topp