Mest mulig effektiv mesking

Ja, det kan det selvsagt. Men å montere kran selv er jeg ikke helt dus med, tror jeg. Og så må man jo finne en kjele/kar og en falskbunn som passer - det virker som om falskbunnene ofte er laget til spesifikke kjeler? En rund dunk hadde også egentlig vært å foretrekke fremfor kjele, fordi den er lettere og enklere å flytte rundt på. Og i.o.m. at jeg skal bruke RIMS/HERMS er det strengt tatt ikke nødvendig med metallkjele.

Ja, det kan det selvsagt. Men å montere kran selv er jeg ikke helt dus med, tror jeg. Og så må man jo finne en kjele/kar og en falskbunn som passer - det virker som om falskbunnene ofte er laget til spesifikke kjeler? En rund dunk hadde også egentlig vært å foretrekke fremfor kjele, fordi den er lettere og enklere å flytte rundt på. Og i.o.m. at jeg skal bruke RIMS/HERMS er det strengt tatt ikke nødvendig med metallkjele.

Har kjøpt falsk bunn her http://www.aliexpress.com/store/group/False-Bottoms/1017341_254475424.html
Så lenge de ikke er for store passer de i alle slags mesketanker med flat bunn. Kobler uttaket fra toppen av falskbunnen til kranen med en slangestubb.

Hm...de var jo ikke ille i pris heller. Men er det kvalitetsforskjeller? Enkelte falskbunner koster jo fort oppi en tusenlapp i norske webbutikker.

Hvordan er det med de buede FBene, er det en diptube under der eller får man bare tappet til der hvor avtappingen starter/slutter?

Dette er akkurat de samme bunnene som selges av bryggselv for 380,- så prisen er meget gunstig ja. Jeg har skrudd slangetilkoblingen så langt inn som det går. Da sitter den 2-3mm over bunnen av gryta. Fungerer som en hevert. Blir bare et par dl igjen i gryta. Det er det siste fra skyllingen som da er igjen, så det er ikke mye sukker der.

Men: Har man en slange koblet til falskbunnen som vørteren går gjennom? Jeg trodde det bare ble silt gjennom hullene og havnet nederst i kjelen/boksen? Hvordan blir det å tappe ut vørteren, egentlig?

Den jeg linket til har en gjennomføring i senter som går til en slangestuss på oversiden. Vørter transporteres fra undersiden av fb. via gjennomføringen og en slangebit til avtappingen i siden på mesketanken. Du kan plugge hullet i gjennomføringen og ta hull gjennom bunnen av meskekaret i steden, men vet ikke hvor praktisk det blir.

Tilbake
Topp