Jeg burde skrevet overflatehastighetValsediameter er også en faktor. Hos bakke brygg, hvor jeg jobber deltid, bruker vi vanligvis 1,2 mm til grainfather og speidel. Dette er på en kvern med riflede valser med diameter ca. 15 cm, om jeg ikke husker feil. De snurrer mye raskere enn det som er vanlig på hjemmebryggermøller, men det er ikke et problem ettersom diameteren er så stor.
I den grad det er aktuelt lenger: Grainfather selv opplyser at de anbefaler 1,27mm til 1,4mm. Jeg ligger rundt 1,3/1,4,
Valsediameter er også en faktor. Hos bakke brygg, hvor jeg jobber deltid, bruker vi vanligvis 1,2 mm til grainfather og speidel. Dette er på en kvern med riflede valser med diameter ca. 15 cm, om jeg ikke husker feil. De snurrer mye raskere enn det som er vanlig på hjemmebryggermøller, men det er ikke et problem ettersom diameteren er så stor.
Svarer på denne igjen. Jeg knuser malten min på en slik https://www.bryggselv.no/møller/101858/grain-crusher-minor-bs-bryggerimølle
Da jeg svarte deg litt over her så ble nok ikke det helt korrekt fra min side. Jo større valsene er, jo større overflatehastighet har de ved en gitt RPM. Så ifølge det jeg sa tidligere så burde det gi finere knus, og det tror jeg at det gjør. Men på den mølla der så justerer man ikke hastighet, men man justerer hvor mye malt som kommer ned på valsene. Etter å ha finjustert litt så har jeg funnet en utrolig sexy knusing som gjør at skallene er veldig intakte, men at innmaten blir knust ganske fint, da slipper jeg så lite malt ned på valsene som det går.
Problemet med GrainFather er som du har opplevd, at man kan ikke justere skyllehastigheten. Du blir helt avhengig av maltens filteregenskaper for å justere den. Altså jo finere kværnet, jo saktere renner det igjennom, og jo høyere OG. Blir det for fint, får du bare en deig som ingenting renner igjennom. Ideel innstilling er avhengig av hva slags mølle du har, som størrelse på valsene og hvor mange valser. Dessuten vil også malttype bety noe. Maris Otter malt er litt mindre enn Pale Malt. Den ideelle kværningen etterlater inntakte skall, og pulverisert kjerne . Men til spørsmålet ditt, 0,89 mm høres veldig riktig utEr det noen som har funnet ut den beste innstillingen på maltmølla? Har lest 0,89 mm. Synes dette hørtes litt for fint ut. Hva tenker dere? Noen erfaringer? Knuste nok litt for grovt sist, da jeg fikk litt lav OG.