Metallsmak fra corneliusfat, feil på stigrør?

Kjøpte meg tre nye corneliusfat på 12 liter. Har nå karbonert en bitter på alle tre fatene til et bryllup. Det ene fatet hadde fått tydelig metallsmak. Jeg er ganske sikker på at vask og desinfisering i forkant var grundig på alle fat. Jeg tømte ut innholdet i fatet og begynte å rengjøre det. Da så jeg noe jeg lurer på om kan være kilden til usmaken. På toppen av stigrøret flasser det av noe som ligner emalje/lakk, og etter en grundig skrubb inni stigrøret med en tynn børste kom det ut mye rustlignende væske. Jeg har ikke drevet med fat før, men synes det er rart at stigrøret flasser av metall og at det er "rustdannelse" inni røret, når det er helt nytt. Selger sier at stigrørene skal være av rustfritt stål. Får ikke det til å stemme.image.jpg

Sjekk også koblingene, rusten kan komme fra de bitene du skrur på, på utsiden av fatet. Eller fjærene.

Prøv om en magnet henger på.. Rust=jern=magnetisk. Rustfritt=ikke jern=ikke magnetisk...

Du vil nok også finna rustfrie materialer som magnet festar seg til.... Og du finn vel også materialer som "ser ut som" rustfritt men som ikkje er korkje rustfritt eller jern og kanskje heller ikkje er magnetisk.

Du vil nok også finna rustfrie materialer som magnet festar seg til.... Og du finn vel også materialer som "ser ut som" rustfritt men som ikkje er korkje rustfritt eller jern og kanskje heller ikkje er magnetisk.

Hva tenker du om bildet jeg la ut? Metallet flaket av som gammel lakk. Hva kan det være? Jeg får ny av selger og veldig god servic, så nå spør jeg av ren nysgjerrighet.

Hva tenker du om bildet jeg la ut? Metallet flaket av som gammel lakk. Hva kan det være? Jeg får ny av selger og veldig god servic, så nå spør jeg av ren nysgjerrighet.

Akkurat det er det vanskeleg for meg å sei noko om - eg kjenner ikkje dette spesifikt - det er vel truleg ei form for overflatebehandling - ser slik ut.

Rustfritt er berre rustfritt så lenge det er behandla korrekt (i produksjon og bruk). Om ein brukar verktøy ein har brukt på vanleg jern på rustfritt (f.eks. børstar) så kan også det som er rustfritt kunna begynna å rusta.

Hvem produsent er det på disse fata? Kinafat?
Jeg er ikke sikker. Fatene er kjøpt gjennom norsk nettbutikk. Ønsker ikke å "henge" ut selger siden jeg har fått meget god behandling etter på, og jeg tror jeg har vært uheldig bare. Men skulle det vise seg at kvaliteten på flere ikke holder mål, kan jeg informere om det senere.

Da synes jeg heller du skal sende en mail til vedkommende som har solgt de først, da vedkommende kanskje ikke vet om det. Kanskje med et tips om å poste saken her, i steden for at et problem skal havne utenfor selgerens kontroll, som vedkommende da kan ta tak i og opplyse fra vedkommendes hold.

Hvor er egentlig forumet for de kommersielle?

Da synes jeg heller du skal sende en mail til vedkommende som har solgt de først, da vedkommende kanskje ikke vet om det. Kanskje med et tips om å poste saken her, i steden for at et problem skal havne utenfor selgerens kontroll, som vedkommende da kan ta tak i og opplyse fra vedkommendes hold.

Hvor er egentlig forumet for de kommersielle?

Jeg fant en av eskene de kom i og fatene er produsert i kina, som det mye annet som selges i butikkene. Selger er informert så langt, og selvfølgelig er selger den første jeg vil kontakte.

Regelen er vel ting du skal hA, ikke kjøp fra KinA? Den fant jeg opp nå, men har fulgt den i flere år.

Skummelt at det som var rated 304 faktisk ikke var det. Kineserne lager jo mye gull vi bryggere bruker, hva er det vi har i bryggeriene våres som ikke er som advertert?

Tilbake
Topp