Microbryggeri på lokalt nivå - råd søkes!

Hei.

Jeg og min medbrygger har lyst til å ta hobbybryggingen ett steg videre og brygge på bestillig mot forskjellige arrangementer. Dette for å dele hjemmebrygget og kulturen med andre, og for å (forhåpentligvis) dekke litt av utgifter med ingredienser og vedlikehold av utstyr. Da er vi plutselig over på siden av loven der søknader og tillatelser råder. Vi har en viss innsikt vedrørende det økonomiske aspektet men jungelen av paragrafer er stor for mannen i gata, og vi lurer derfor på hva som må til for å sakte men sikkert få gjennomført ett slikt prosjekt? Vil gjerne ha råd og informasjon fra dere på dette forumet da kunnskapsnivået her ligger høyt over den gjennomsnittslige statlige informasjonsside. Takk på forhånd, og for ett brukervennlig og seriøst forum:)

Hei, vil anbefale deg å ta kontakt med noen av de som allerede gjør dette, for eksempel Steinar Kvam på Inderøy Gårdsbryggeri, han har god oversikt.

Ølve på Egge fra Steinkjer kjenner du også kanskje til, der er det vel Haakon Kvam (ikke i slekt..) som kjenner best til dette, tror jeg.

Hjemmebrygg kan du ikke selge, men du kan søke om statlig tillatelse om tilvirkning og salg (det høres lettvindt ut, men det har jeg ikke sagt at det er :))

Ellers kan du gjøre som Jørn på Klostergården Håndbryggeri (Tautra), og søke om utvidelse av eksisterende kommunal skjenkebevilgning, slik at den også gjelder tilvirkning og salg av egenprodusert øl og vin. Dette gjelder bare for konsumsalg på stedet som skjenkebevilgningen allerede dekker. Det er imidlertid et lovforslag som skal behandles i slutten av mars, som kan åpne for muligheten til å utvide dette med utsalg, på øl opp til 4,7% alkohol/vol.

Ellers vil jeg anbefale deg å bli med på fellestur til NM i hjemmebrygging i Oslo, du vil garantert ha utbytte av turen uansett nivå og videre virksomhet på hobby eller profesjonelt plan! :) Les mer i denne tråden.

Takk for svaret. Vi tenker langsiktig, og med en forretningsplan der overskuddet marginalt renner ut i humle og malt for å si det sånn. Men reglene er vel desverre de samme uansett vinkling. Ellers skal jeg ta rådet ditt og lytte til erfarne bryggere som har gjennomgått prosessen. Takk for oversikten

Angående NM, virker som det er stedet å være den helga :)

Tilbake
Topp