min først flaske bombe

hole

Norbrygg-medlem
Da jeg skulle i kjelleren for å hente meg litt hjemmebrygg luktet det mistekelig øl. og sandt nok inne på rommet ølet står til modning luktet det sterkere og jeg fant to exploderte flasker. Jeg gikk så til verket og lettet på trykket på resten av flaskene med min "dunkel" Emmer Weizen, og satte det kjølig. så når jeg kommer opp sjekker jeg notatene mine, ser jeg fort at jeg har lest av feil linje på karbonerings kalkulatoren. jeg brukte sukker men har lest av mengden for dme. så til 17 liter øl brukte jeg 166g med sukker når jeg skulle ha brukt rundt 100g. :fyflate: :bank2: :roedme:

Men jeg lurer på vorfår noen flasker tilsynelatende ikke hadde serlig mye co2 mens andre skummet så det sprutet. jeg har flasket på mange forskjellige flasker noen 1/2 litere samt både rignes og grans flasker. det var rignes flasker som exploderte, men det var helt vilkårlig vilke flasker som hadde formye co2. Jeg pleier å helle sukker løsningen i gjerings karet, røre forsiktig og la karet stå litt før jeg starter tappinga. kan jeg i tilleg til formye sukker, ha rørt fordårlig og således flasket med ugjevn sukker mengde? Den eneste trøsten er at ølet er meget godt, så jeg må nok hente en flaske til som trøst  :biersmile:

Lukter litt at at du har blandet litt dårlig, jeg har gjort det samme selv. Nå, når jeg tapper om, og blander inn sukkerlaken, tapper jeg i noen liter i dunken, tilsetter halvparten av laken, og så resten når jeg er kommet ca halvveis i omstikkingen.

Tilbake
Topp