Min første hveteøl

Jeg hadde tenkt å brygge min første hveteøl til helgen. Tenkte å gjøre det forholdsvis enkelt. Ca. som følger: 50/50 hvete og pilsnermalt, 5 kg til sammen. 2 liter av Starter Wyeast #3333 German Wheat. Hallertauer Mittelfruh til ca. 15 IBU. (kokt 60 min) Mesketemperatur 66 grader.
Ser det greit ut som en innkjøringsweissbier?
- Jeg ser mange bruker appelsinskall og korianderfrø. Bør jeg ha i det, eller lager gjæren nok av den karakteristiske hveteølsmaken?
- Hva er passe gjæringstemperatur?
- Hvor lenge bør jeg lagre før øllen er drikkeklar?
- Gjæringstemperatur. Er ca 19 grader greit? Docen på gjæra sier 17-24, men jeg regner med at det er greit å holde seg i den lave enden av skalaen.

Jeg ser det er startet en del tråder ang. hveteøl tidligere, men jeg tenkte det var like greit å starte en ny, for å ikke skape for mye sammenblanding.

Jeg har lyst til å gjøre det litt enkelt første gangen. Jeg har hørt det kan være litt problemer med stuck mash når man brygger med hvete. Er det bare å tappe rolig og forsiktig, eller har meske- og skylletemperaturer mye å si her? Jeg mesker i en 50 liters isolert dunk med kobbermanifold i bunnen.

Tar i mot gode råd og tips med takk.
 
Hei,
det ser ut som du har det meste klart, men styr unna appelsinskall og korianderfrø her, det brukes først og fremst i det belgiske hveteølet wit, i den tyske weissbieren som du ellers holder deg til, er det gjæren som gjør størsteparten av smak og aroma. Du må gjerne forsøke det senere, men vil anbefale deg å holde deg til det du har kommet frem til ellers. Det er nokså vanlig å kjøre en proteinrest på 50-55 grader i 15 minutter først (f.eks med litt mindre vann, og deretter fyll på med kokende vann og rør rundt), men hvis det er vanskelig lar du være denne gangen. Jeg ville lagt meg på 17-18 grader i vørteren ved starten på gjæringa, og heller la den stige litt underveis, for å unngå for voldsom bananpreg.

Weissbier er et av de ølene som er aller best ferskt, så 1-2 uker gjæring, så karbonering på flasker 1-2 uker, og settes deretter kjølig for konsum og lagring. :)

Kvern hveten sammen med malten som vanlig (gitt at du kverner den relativt grovt), og tapp rolig og forsiktig spesielt i starten, så skulle du ha gode odds for å lykkes i allefall. Kan være greit med minimum 3 liter vann per kg malt også, vil jeg tro.

Lykke til!
 
Hvis kan få lov å komme med et ørlite innspill, så ville jeg vurdert på å bytte ut 3333 gjæren med noe annet.  Vi har nettopp flasket et brygg med denne gjæren og var vel ikke helt fornøyde, ikke foreløpig iallefall.  Ølet har (foreløpig) en tørr, snerpete, nesten hvitvinsaktig smak.  Dunken vi gjæret parallellt, med wb-06 var bedre  våre øyne ( ganer ? ).  Dette er selvsagt med forbehold om at smaken endrer seg drastisk i løpet av tiden som går med til å karbonere, og at vi har gjort ting riktig, osv osv. 

Foreløpig har jeg ikke lyst til å bruke denne igjen.  Hvis det er noen som har andre erfaringer så skrid frem :)
 
Takk for tips, folkens.
Da tror jeg at jeg har det meste klart. Dropper appelsinskall og koriander. Dropper proteinrest i denne omgangen. Mesker med tre liter vann per kg malt på 66 grader, og gjærer på 17-18 grader.
Denne gangen blir det Wyeast 3333, for den hadde jeg allerede kjøpt. Men neste gang tipper jeg at jeg forsøker en annen gjærstamme.

Starteren jeg satt denne gangen ble unormalt fort ferdig. Etter 16 timer på magnetrører i en romtemperatur på 24-25 grader var den helt utgjæret. Det virker også som gjæren er veldig flokkulent. Den samlet seg i ganske store fnugg, og lignet litt på melk som har blitt sur og klumpet seg. Men den er tydeligvis rimelig aktiv. V&B hadde fått inn en blodfersk forsendelse her om dagen. Jeg regner med at det er lurt å ha litt god plass i dunken når denne gjærer.

Denne batchen blir en enkel gjennomkjøring for å se om utstyr og prosedyrer duger til en hveteøl. Senere kunne jeg tenke meg å prøve denne http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?f=5&t=40751&hilit=the+great+bavarian . Noen av dere som har testet den?
 
Brygget hveteølen på lørdag, og det meste gikk på skinner. Ikke noe 'stuck mash', som jeg var litt bekymret for.
Jeg tok en acid rest på 45 grader, etter å ha lest på nettet at det var lurt for å fremheve nelliksmaken. Det er første gangen jeg gjorde mer enn ett meskesteg, og det medførte at mesken ble litt tynnere enn jeg hadde planlagt.Dette gjorde at jeg måtte bruke litt mindre skyllevann enn vanlig, Endte opp på 20 liter med SG 1,060.

Gjæren tok av skikkelig, og det meste var over etter to døgn med aktiv gjæring på 17 grader. Lar den stå ti dager til sammen. Foreløpig er den ganske grumsete, men det bedrer seg forhåpentligvis når gjæringen har gitt seg helt.

Da gjæringen var på sitt mest aktive var jeg litt redd for at hele dunken skulle eksplodere. Jeg lagde en blow-off tube, men den var nok litt tynn. 12mm slange var litt i minste laget. Skummet var tjukt som stivpiska krem, og det skulle litt trykk til, for å drive det gjennom slangen. Må nok lage en forbedring på det punktet.

Ellers leste jeg mange steder at #3333 gjæra ikke var så god. (som ErlendT også nevner) Håper den blir drikkandes allikevel. Noen av dere andre som har formeninger om denne gjæra? #3068 er det mange som sier er den beste. Jeg droppet denne da jeg var innom V&B for å handle fordi den var veldig lite flokkulent.

Da gjenstår det bare å vente noen uker, så får jeg se hvordan resultatet ble.
 
Trgncrlsn skrev:
vi bruker 3068 i vår hvete, og den er svært populær.

Det gjæret anbefaler jeg varmt til Weissbier.

En kommentar til flokkulering og hveteøl. Bayerske hveteøl kommer jo i to varianter. Filtrert og ufiltrert. Det siste er vel det mest kjente, og populære, og skal være mer eller mindre tåkete. Flaskene har ofte "bruksanvisning". "Hell mesteparten i glasset, gi flaska en solid rist, og hell over resten". Jeg ville ikke være for bekymret for gjærrester i bayersk hveteøl.
 
gunnark skrev:
Takk for tips, folkens.
Denne batchen blir en enkel gjennomkjøring for å se om utstyr og prosedyrer duger til en hveteøl. Senere kunne jeg tenke meg å prøve denne http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?f=5&t=40751&hilit=the+great+bavarian . Noen av dere som har testet den?
Jeg laget denne i Mai med 3333 gjæren og ble veldig godt fornøyd, ble kristall weisen da gjæren er veldig flokulent. fulgte anvisningene fra prosjektet til punkt og prikke. Skal brygges igjenn da med annen gjær.
 
Tilbake
Topp