Geir Carlström
Norbrygg-medlem
Har Grainfather og er veldig fornøyd. Bonus der er motstrømskjøleren og muligheten til å styre fra mobil. Nå har de fått orden på appen også, så grei skuring fra kaldt vann i springen til vørt i gjæringskaret.
Har appen blitt bedre? Prøvde for et par uker sia, og det var bare å gi opp og kjøre manuelt.Har Grainfather og er veldig fornøyd. Bonus der er motstrømskjøleren og muligheten til å styre fra mobil. Nå har de fått orden på appen også, så grei skuring fra kaldt vann i springen til vørt i gjæringskaret.
Siste oppdateringen fikset en del problemer rundt det med egne oppskrifter, lagrede batches etc. Sleit jeg og, men jeg reinstallerte appen, dvs fjernet den og installerte den igjen og da funket det. Jeg har iOS, har lest at de med Android har hatt en tøffere tid med den nye appen, kan ha noe med det å gjøre...Har appen blitt bedre? Prøvde for et par uker sia, og det var bare å gi opp og kjøre manuelt.
Men hele oppsettet er fortsatt det nye? Savner det gamle. Blir nok manuell drift fra nå av.Siste oppdateringen fikset en del problemer rundt det med egne oppskrifter, lagrede batches etc. Sleit jeg og, men jeg reinstallerte appen, dvs fjernet den og installerte den igjen og da funket det. Jeg har iOS, har lest at de med Android har hatt en tøffere tid med den nye appen, kan ha noe med det å gjøre...
Jepp. Kjøp heller denne hvis du skal kjøpe fra Netthandelen.
Automatisk ølbrygger – 30 liter | Alt til hage og utemiljø
Tror ikke jeg ville hatt noe mindre enn tre kilo malt i den. Også litt usikker på om kjøleren rekker helt ned på små batcher.Funker den også godt ned til f.eks.10 liter?
Tror ikke jeg ville hatt noe mindre enn tre kilo malt i den. Også litt usikker på om kjøleren rekker helt ned på små batcher.
Hvis budsjettet er 8k ville jeg gjort noen forsøk på å få tak i en brukt 20 liter Braumeister. Tipper det er mulig å få de godt under 8k ved å ta kontakt med selger, så kan du kjøpe et kort maltrør for batcher på ti liter. Du får nok ikke 30 liter ut av en BM20, men noenogtyve liter skal være mulig.Grunnet flytting fra huset, med kjeller med fullt innrettet hjemmebryggeri, og til ei 51 m2 leilighet i en lavblokk, så blir jeg nødt til å få meg ei ølbryggemaskin. Slik at alt (unntatt gjæring) skjer i samme apparat under hele bryggingen. Og gjerne automatisert pga jeg prøver å "komponere" et nytt øl.
1) Kapasitet ca 30 liter,men også mulig å gå ned til 10 liter
2) Braumeister er altfor dyrt, men ellers priser på ca 5.000 - 8.000 nypris.
3) Såpass sterk varmekilde at man kan tillate seg stegmesking
4) Solid kvalitet.
5) Silplate, pga ikke muligheter for talje e.l. i taket som løftehjelp
6) Mulighet for minst 4, men helst 5-6 humlesteg
7) Temperaturstyring ned til en grad differanse
Alle tips mottas med takk. Erfaringer mottas med takk.
Jeg vurderte ikke å kjøpe ny Braumaister.Er Braumeister det man vil ha nå til dags da, hvis man skal kjøpe nytt? Virker liksom litt "obsolete", men fortsatt dyrt.
Kjølespiralen er i rustfritt stål. Man må lage tilkoblinger selv, ja. Men det er enkelt med klemringskoblinger. Bruk 12 mm x 1/2’’ klemringskoblinger, så kan man skru slangekoblinger rett på. Jeg kjøpte mine på Biltema, men de selges i de fleste byggvarehus også.Hei, er kjølespiralen laget i 10mm kobber for nettauksjonens automatiske 30 liter-brygger?
Og man må lage tilkoplinger til gardena selv?
(Jeg har akkurat kjøpt denne og planlegger et brygg så raskt den er i hus - og må derfor kjøpe inn nødvendige koplinger på forhånd(Hvis det er behov for de))
Ok, så den er 12mm. Da er det greit, og jeg handler inn det jeg trengerKjølespiralen er i rustfritt stål. Man må lage tilkoblinger selv, ja. Men det er enkelt med klemringskoblinger. Bruk 12 mm x 1/2’’ klemringskoblinger, så kan man skru slangekoblinger rett på. Jeg kjøpte mine på Biltema, men de selges i de fleste byggvarehus også.
Den er noe mindre enn 12 mm, men 10 mm klemringskoblinger blir for små. 12 mm deformeres nok til en tett fit.Ok, så den er 12mm. Da er det greit, og jeg handler inn det jeg trenger
Kjøleren jeg fikk med hadde ytre diameter 10mm (dette kan kanskje variere fra parti til parti?). Fikk satt på skjøtenippler slik at det er klart for gardenakopling.Den er noe mindre enn 12 mm, men 10 mm klemringskoblinger blir for små. 12 mm deformeres nok til en tett fit.