Kobling hageslange til 3/8 " kjølespiral?

john petter

Fylkesstyre
Hei, min første post her på forumet, -håper det er i riktig gruppe. :)

Jeg har i første omgang anskaffet en rimelig 30 l koker med silkar og spiralkjøler. Ubrukt, nå kun testet med reint vann. Det kokte! :)

Mitt lille problem er tilkobling av hageslange til kjølespiralen av stål. Skyvelæret sier 9,5 mm ytre diameter, noe som tilsvarer 3/8 tomme. (9,525 mm)
Hadde det vært 10 mm, -no problemas. Men for 3/8 " er det ikke greit å finne f.eks. klemring og overgang til Gardena. Hva skal jeg bruke og hvor går man for å kjøpe?

Sikker på at noen her vet råd. -Og antagelig noen som har svart før, jeg har bare ikke funnet det... :)
På forhånd takk for bryderiet.
 
Hei, min første post her på forumet, -håper det er i riktig gruppe. :)

Jeg har i første omgang anskaffet en rimelig 30 l koker med silkar og spiralkjøler. Ubrukt, nå kun testet med reint vann. Det kokte! :)

Mitt lille problem er tilkobling av hageslange til kjølespiralen av stål. Skyvelæret sier 9,5 mm ytre diameter, noe som tilsvarer 3/8 tomme. (9,525 mm)
Hadde det vært 10 mm, -no problemas. Men for 3/8 " er det ikke greit å finne f.eks. klemring og overgang til Gardena. Hva skal jeg bruke og hvor går man for å kjøpe?

Sikker på at noen her vet råd. -Og antagelig noen som har svart før, jeg har bare ikke funnet det... :)
På forhånd takk for bryderiet.

Jeg brukte bare en 10cm slange som jeg festet på kjøler med ei slangeklemme, og gardena hurtigkobling i andre enden av slangebiten. Kjapt og gæærnt. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk.
Hvor får man passende slange med 10 mm åpning? Min hageslange er større.

Hvis jeg ikke husker feil, brukte jeg et par små slangebiter fra en tynn gjennomsiktig slange jeg fant på Jula varehuset, som hageslangen gikk over, og slangeklemme utenpå. Skikkelig "jalla mekk" men funket. Var kjøleren til en Netthandelen brygger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ok, får jeg tak i slik tynn slange, kan det gå. Takker.
Men jeg vil helst ha skikkelig kobling.

Det er vel en slik Netthandelen brygger jeg fikk til en rimelig penge. Greit å ikke investere for mye før en vet om ølbrygging er noe en bør holde på med. ;-)
 
Jeg kjøpte klemringskoblinger eller hva det nå heter, men jeg måtte til rørlegger for å få tak til 3/8". Gardenakoblinger fra Biltema. Da blir det tett i hvert fall.
 
Ja, tror det må 3/8" til. (9,525 mm)
Fant ellers dette på forumet etter å ha søkt på "Netthandelen brygger":

Hei !
Har akkurat kjøpt et sånn sett selv.
Jeg brukte følgende deler :
2 stk. av denne ( 10mm / 1/2" ) http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Nippel-han-2000017904/
2 stk. av denne http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning/Krantilkobling-2000021714/?artId=14035
2 stk. av denne http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning/Hurtigkoblinger-2000020700/?artId=14015

#7 Knut A. Ausland, 29 Apr 2016

De skriver at det bare er å dra hardt til, så vil 10 mm klemring sitte uten lekkasje. Jeg er litt skeptisk.
 
WP_20170512_13_15_10_Raw.jpg Min konklusjon på saken er:
A. Silikonslange tredd utenpå endene, hageslange utenpå der igjen med slangeklemme rundt. Funker nok helt bra, og folka på bryggselv-butikken fikser biffen.
B. 10 mm klemring funker hvis du drar hardt til, og da får du den mest elegante løsningen med Gardenastandard hurtigkobling. Du kan lett skille slanger fra kjøler for enklere lagring. Jeg valgte denne løsningen med deler fra Biltema. Se bildet.
 
Tilbake
Topp