Mindre volum til gjæring enn oppgitt

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Har brygget mitt tredje ølsett nå fra bryggselv. Følger oppskriften og ender opp med ca 20 liter i gjæringsbøtta. Er dette normalt? Skal det ikke bli 25 liter? Treffer greit på OG. Blir ca 3 liter trub igjen.

Spyl til du har riktig volum. Da hadde du kommet litt under på OG, som igjen hadde fortalt deg at ditt bryggeri har litt dårligere effektivitet enn det setta er kalkulert ut i fra.

Noen av settene er beregnet utifra meskeeffektivitet på 80-85%, noe som kan/er vanskelig å oppnå ihvertfall for en nybegynner er min erfaring. Tror det første settet jeg brygget kom på under 20 liter i bøtta men med riktig OG hvis jeg husker riktig. Tre liter trub var litt mye kanskje, noen kjører all trub'en i gjæringsbøtta og mener det har ingenting å si. Selv siler jeg fra humlerestene og resten går i bøtta. Hvis du fikk 20+3 liter med riktig OG så er vel det innafor etter min mening. Etter å ha forstått prosessen(e) og lest meg opp på spesielt skylleprosessen har effektiviteten på mitt bryggeri økt fra 70'ish til over 80 prosent, og da er jeg fornøyd. Det fine med å kjøpe malt i løs vekt er at du kan kjøpe inn riktig mengde i forhold til effektiviteten i ditt bryggeri, og dermed ende opp med forventet volum i gjæringsbøtta. Ved humlerike brygg hos meg legger jeg inn en liter ekstra i svinn siden jeg ikke tar med dette i bøtta.

Det står i oppskriften at man ønsker et kokevolum på 28 liter. Hvis det da skal koke i 90 min og man skal ha 10 prosent avdamping i timen, da er man jo nede på 23-24 liter igjen. Hvis 3 av dette er grums sitter man igjen med 20-21 liter i bøtta. Akkurat slik jeg oppnår. Jeg tenker at man kanskje burde hatt over 30 liter til koking. Målte OG på siste skylling den lå på 44. Totalt skulle man havne 64 etter koking. Så jeg burde kanskje ha skylt litt mer.

Tilbake
Topp