Minimum tykkelse på maltseng??

jeghar nå bestil en Colman Exterme 100 QT kjøleboks. men en tanke som slo meg. Hvis jeg skal brygge en liten batch på rund 25 liter, blir denne boksen FOR stor?? Er det en minste tykkelse på maltsengen som man bør holde?

Tor G.
 
Regn med 15-20 cm her. Jeg sjekket dimensjonene på denne Coleman-boksen og (etter å ha trukket fra ca 5 cm i hver retning av ytredimensjonene) kom frem til at hver cm i høyden tilsvarer 3 liter. Bruker du så 4 kg malt til ett brygg, så blir dette en maltseng på noen få cm. Jeg vet ikke om dette gir dårlig filtrering, men det skal ihvertfall mye til for at det tetter seg under filtreringen. Noe annet man bør tenke på er at hvis man har mindre væske i kjøleboksen så vil dette kjøle ned fortere enn store mengder med væske, skjønt denne boksen visst er av høy kvalitet. Det kan ihvertfall være grei å teste det ut på forhånd med varmtvann i tilsiktet mengde.

Egentlig så tror jeg denne boksen er litt overdimensjonert for batcher på 25 liter. Kanskje en bra anledning til å oppskalere resten av bryggeriet? :D

EDIT: Jeg skulle egentlig ha trukket fra 10 cm i hver retning, da blir det litt under 2,8 liter per cm høyde.
 
John Palmer skriver en del om dette på s. 302-304 i How to Brew. Han fremholder avstanden mellom rørene i en eventuell manifold som den viktigste faktoren for å få et godt utbytte av malten, tykkelsen på maltsengen er mindre viktig. Men om avstanden mellom rørene blir for stor i forhold til tykkelsen på maltsengen vil nok utbttet synke relativt mye, siden man får problemer med å skylle malten likt. I testene hans er 4" (ca. 10 cm) den minste tykkelsen han opererer med. For å unngå dårlig filtrering og for mye maltrester i vørteren, ville jeg ikke gått under det. Du kan jo ev. brygge større batcher av de svakere ølene? Det er jo ofte slik det gjøres i større bryggerier; maltmengden som brukes i hvert enkelt øl er relativt lik, men volumet vørter som tas ut er mindre jo sterkere ølet er.
 
En 100 QT er nok for stor for en 25 liters batch dersom du bruker tradisjonell siling av vørter. Tynn maltseng kan føre til at vatnet tar korteste veien til utløpet. Du bør i allel fall ikke basere deg på manifoild i bunnen, heller en perforert plate. Også viktig at du får spredd overrislingsvatnet godt over hele flaten. Blir nok vanskelig med så stor flate som i en 100 QT (80 cm x 40?).
Det står mye om dette her: http://www.howtobrew.com/appendices/appendixD.html.

Til tradisjonell siling har jeg brukt en 52QT til 11-12 kg malt (45-50 liter øl). Da har jeg full boks , noe som gir en maltseng på ca 25 cm.

Jeg anbefaler deg å gå over til Batch "Sparge". Da kan du trygt bruke 100QT til 25 - 50 liter øl :)
 
Nå har du riktignok allerede bestillt saken. Kanskje du kan gjøre om bestillingen eller bestemme deg for å brygge større batcher, dersom du har anledning til dette.

Jeg så at Anders Fagerhaug hadde en perforert plate i bunnen av kjøleboksen sin. Han tok med seg utstyret til NM2008 i Oslo forleden måned. Det så veldig solide ut og fungerer sikkert også deretter.
 
Eduard skrev:
Nå har du riktignok allerede bestillt saken. Kanskje du kan gjøre om bestillingen eller bestemme deg for å brygge større batcher, dersom du har anledning til dette.

De er nok for snare på calebas. For boksen er allerede sendt.  Det var nok en tabbe å bestille en såå stor boks, men men. Jeg får heller brygge størrre batcher. På den annen side så har jeg utbytte opp mot 85 % på det gamle systemet :skaal2: Så får basere meg på det for batcher på rundt 25 liter. Å så er det jo alltids en kjøp å salg  del her på forumet ;)

Tor G
 
Du får kjøpe deg en 52qt til 25 liters brygg fra Cabelas, pluss en deilig campingstol til 50 dollar som du kan nyte ølen i gjennom sommeren. Disse stolene er så gode at du sovner i de:

Behaglig stol  :skaal2:
 
jeg skal nu få den først, så får jeg se hva jeg gjør. Jeg har kokekapasitet på nesten 200 liter, så det er ikke umulig at jeg setter opp batcher på rundt 100 liter. Får bare håpe at jeg har manget tørste venner  :godtoel:

Tor G
 
Du får lage to typer bryggerier, et lite og et stort..

Tørste venner får man fort når man lager godt øl... :)
 
Tilbake
Topp