Mitt første brygg (Youngs American I.P.A.) Ekstrakt brygg

Kan også stikke om til et eget kar for flasking. Det er også praktisk dersom man skal prime med sukkerlake.
Da får du ikke med noe av grumset over, pluss at det som er av øl blir jevnt blandet.

vel.. om enden av heverten står i en flaske, eller i et omstikkingskar, spiller vel ingen rolle for hvor mye humle som suges opp av heverten?

Kanskje, men det gjør i hvert fall ting lettere. Da vet du at alt som er i karet kan puttes på flasker, og du slipper å tenke på trub, humlegrums og gjær.

hmm? det forutsetter jo at du klarer å tappe gjæringskaret uten at humlegrums og annet blir med over... og det var jo nettopp det som var utgangspunktet her... hvordan få til tappingen på en god måte når humlerester flyter rundt...

men selvsagt.. hvis du klarer å få en ren og fin veske i omstikkingskaret så er jobben med flasking veldig enkel..

Heverten står i ro når du stikker til nytt kar, mens når du skal jukke med heverten fra flaske til flaske, så vil den i hvert fall i min verden bevege seg litt mer oppi karet og få med seg mer grums også.
Kanskje det fungerer bedre for deg hvis du har muligheten til å feste heverten i karet.

sånn ja.. ja, det er jeg enig i.. men bruker ikke de fleste en sånn klemme som fester heverten på kanten av gjæringskaret? det gjør i alle fall jeg.. den fungerer fint og holder heverten i ro like over gjærkaken selv om jeg mikker litt med flaskefyllingen...

ellers så er jeg helt enig i at omstikkingskar er supert.

Det er vel like mange forskjellige metoder som det finnes bryggere, hehe.

Jeg er ikke så stor fan av å bruke heverten til flasking, selv om jeg har gjort det noen ganger.
Så jeg pleier å stikke om til et nytt kar med kran på. Hver sin smak :)

enig.
jeg hadde gjort det samme som deg dersom jeg hadde brukt omstikkingskar... kran er å foretrekke... men når jeg kun bruker ett kar så blir det for mye grums i de siste flaskene siden jeg må starte å bikke på karet for å få med de siste literne.

de 20 første flaskene blir perfekte fordi de får ikke med seg noe av humlen som flyter på toppen... de siste 4-5 inneholder mye mer humle enn de egentlig skulle gjort.. og får derfor en litt mer humlesmak men det er ikke enorm forskjell. humlen bunnfeller fint på flaske og ølet blir klart og fint uten rusk og rask etter noen dager i kjøleskapet.

angående smak så kan det være at det er litt for tidlig, eller at du har brukt for lite humle... her må man bare prøve seg litt frem.
Ok, men bruk av forlite humle tviler jeg på siden jeg brukte det som var i kittet. GJorde ikke du det samme?

Men smakte du på den før du flasket om det var bare bitter smak i den og lite fruktig?

jeg har ikke brukt sett hvor det følger med humle til tørrhumling... mengde og type er noe jeg har funnet på selv.

husker ikke så nøyaktig dessverre.

Tilbake
Topp