Mitt første ekstraktbrygg - Wit?

Her er en enkel oppskrift på ekstrakt-wit:

22,5 liter
OG: 1.050
IBU: 17

3 kg Muntons wheat spraymalt (45 % hvete/55 % bygg)
22 g Styrian Goldings, 5,9 % aa, 60 min.
10 g Styrian Goldings, 5,9 % aa, 5 min.
40 g Ferskt appelsinskall, 5 min.
30 g Korianderfrø, 5 min.
2 g Kamille, 5 min.
White Labs WLP400 eller Wyeast 3944.

Total koketid 60 min. Gjæring i 14 dager på 18-23 C. Tapp på fat og karbonér. Enjoy. Dette er ferskøl, og bør være drikkeklart omtrent tre uker etter brygging, eller så fort ølet har fått kullsyre.
 
Gahr skrev:
Dette er ferskøl, og bør være drikkeklart omtrent tre uker etter brygging, eller så fort ølet har fått kullsyre.

At det er ferskøl - betyr det at det ikke bør/kan lagres, og at holdbarheten er mye kortere enn for annet øl, eller er det bare at det ikke trenger lagring for å smake godt?
Hva er det som tilsier at et øl er ferskøl?
 
Odland skrev:
Skal selv brygge denne neste helg.

Tenkte å brygge denne i helga, men er litt usikker på om jeg bør legge til noe malt for smakens skyld evt. for bedre skum. Har noe Vienna Malt som er lyst og fint. Bør jeg kverne en 100g og minimeske for et bedre resultat?
 
GeirH skrev:
Gahr skrev:
Dette er ferskøl, og bør være drikkeklart omtrent tre uker etter brygging, eller så fort ølet har fått kullsyre.

At det er ferskøl - betyr det at det ikke bør/kan lagres, og at holdbarheten er mye kortere enn for annet øl, eller er det bare at det ikke trenger lagring for å smake godt?
Hva er det som tilsier at et øl er ferskøl?

At et øl er "ferskøl" betyr vel generelt at det ikke trenger (eller eventuelt tåler) lang lagring. En wit har krydder som dempes/forsvinner relativt raskt under lagring. Ølet kan godt tåle noen måneders lagring, men de friske kantene rundes fort av, og ølet endrer karakter til et litt annet øl.

Odland skrev:
Odland skrev:
Skal selv brygge denne neste helg.

Tenkte å brygge denne i helga, men er litt usikker på om jeg bør legge til noe malt for smakens skyld evt. for bedre skum. Har noe Vienna Malt som er lyst og fint. Bør jeg kverne en 100g og minimeske for et bedre resultat?

Jeg hadde ikke tatt meg bryet med å minimeske til dette ølet, i alle fall ikke om det er snakk om så lite som 100 g. Om jeg skulle brukt noe malt til dette, ville jeg heller ha byttet ut noe av ekstrakten med like deler pilsnermalt og hvetemalt (enentuelt hveteflak). Det du vil ha å tjene på å bruke malt er nok at smaken blir litt mer kompleks.
 
Ok

Takk for hjelpen. Tror ikke jeg har pilsnermalt eller hvete liggende. Skal sjekke. Ellers blir det straight up ekstrakt.
 
Tilbake
Topp