Mitt første ekstraktbrygg - Wit?

GeirH

 
Heisann. Jeg har fra før satt tre runder med øl fra sett (coopers wheat, muntons gold ipa og muntons gold highland heavy ale), og har forsåvidt vært fornøyd så langt, men tenker at det er på tide å avansere til ekstraktbrygging. Det blir ennå en stund til jeg får mulighet til å tenke på å meske selv på grunn av dårlig plass.

Jeg kunne godt tenkt meg å prøve en belgisk wit (jeg synes for eksempel Hoegarden er helt nydelig, og det samme om Nøgne Ø Wit). Er det noen som har en god oppskrift på en wit som kan brygges på ekstrakt?

Hvordan blir framgangsmåten her? Jeg har en kjele på 16 liter, som gjør at jeg kan koke ca halvparten av et brygg på 25 liter, right? Bør jeg koke bare halvparten av maltekstrakten sammen med all humle, eller går det greit å koke all ekstrakten? Jeg mener å ha lest et sted at man får dårligere utbytte av humlen dersom SG er mye høyere enn den ferdige vørteren er planlagt å bli.

Jeg har også lest litt om gjærstartere, og skjønner nå at det å bruke Wyeast flytende gjær direkte i vørteren ikke trenger å være nok (som kan forklare litt høy FG på alle tre bryggene mine). Kan jeg bruke rester av spraymalt jeg har liggende til en gjærstarter? Evt. hvor mye/stor bør en starter være til et slikt brygg?

Ellers - hva trenger jeg av utstyr utover det jeg allerede har (30-liters bøtte med kran, termometer, gjærlås, hevert, oechlevekt, 16-liters kjele, 5-litersfat, renslighet)? Humleposer til humle og krydder? Kanskje det er en idè å sette kran på kjelen også for å lettere kunne tappe over i gjæringsbøtta (eller blir det kanskje vanskelig å sette kran på en stålkjele)? Jeg lurer også på å lage meg en kjøler av kobberrør først som sist - dette trenger jeg jo uansett før eller siden når jeg skal over på maltbrygging. Kan jeg da ha nykokt vørter på nærmere 100 grader rett i gjæringsbøtta som er av plast og kjøle den der, eller må vørteren kjøles først?

Her ble det mange spørsmål på en gang, og det blir sikkert enda flere etterhvert ;-)

Det viktigste nå først er vel å finne en god oppskrift, slik at jeg kan få bestilt råvarene...
 
Jeg har to veldig spennende oppskrifter jeg godt kan dele. En Wit med appelsin og koriander og en med kiwi.

EDIT: Må dog legge til at jeg ikke har testet noen av dem enda. Venter på råvarer.
 
En kjøler er å anbefale, merket enorm forskjell fra å kjøle med isbad i vasken til selvmekket kjøler. Er utstyrt med 10 tommeltotter, men greide å laget meg en kjøler uten problem. Biltema har billigst kobberledning  - 5m 12 mm (359 kr) - Clas olsson har identisk leding men koster en 100 lapp mer. Du bøyer den til rundt en malingspøs eller en krukke. Min er koblet opp til vasken med slange kobling, hageslange bit og slangeklemmer - ikke helt optimalt, men det funker, må nok komme opp med noe bedre koblingssytem etterhvert

Du finner svaren på resten av dine spørsmål her: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=41 (Ekstraktbrygging av Bjørnstad)


Odland - har du mulighet til å legge ut oppskriftene du referete til - Begge hørtes interssante ut! Kan kiwi ekstrakt/sirup brukes?
 
Ifølge "brewing classic styles" er det ikke mulig å brygge en typeriktig Wit på kun ekstrakt, man bør ty til "partial mash" metoden. Dette pga. stivelsen i umaltet hvete og havregryn som er typisk ingredinser i stilen. Likevel; Tror du ihvertfall får et drikkbart produkt med kun ekstrakt. Nøkkelen ligger i gjærstammen; Bruk en god våtgjær med starter.

Du kan kanskje forsøke å bruke tørr hvete-maltekstrakt (DME). Den skal inneholde rundt 30% hvetemalt hvis ikke jeg tar feil? Og igjen, bruk en god gjær, fks. WLP 400. Sikt deg inn mot en OG på rundt 1.050.
 
Muntons' Wheat Spraymalt inneholder 45 % hvete og 55 % bygg. Den funker greit til en ekstrakt-wit, men resultatet blir noe mørkere enn et helt klassisk eksempel.
 
Hva med å bruke Cooper's Wheat Malt Extact som selges på Vin&Bar (http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_285&products_id=920) som basis? Tror den skal være 50/50 med hvete/bygg ut fra det jeg klarer å google. Evt. Munton's Malt Extract Wheat (55% hvete) som selges på Petit? Er det stor forskjell å bruke flytende maltekstrakt i forhold til spraymalt?

Som gjær tenkte jeg å bruke Belgian Witbier - WYEAST XL 3944 som selges både hos Petit og Vin&Bar, og lage en 1- eller 2-liters starter med hvete eller lys spraymalt.

Det som mangler er å bestemme mengde maltekstrakt til 25 liter vørter, hvilken humletype, mengde og koketid for denne, og bestemme andre tilsetninger (tørkede appelsinskall og koriander er vel det som er vanligst å bruke her?).

Takk for feedback så langt :)
 
GeirH skrev:
Det som mangler er å bestemme mengde maltekstrakt til 25 liter vørter, hvilken humletype, mengde og koketid for denne, og bestemme andre tilsetninger (tørkede appelsinskall og koriander er vel det som er vanligst å bruke her?).

Takk for feedback så langt :)

Bruk www.beertools.com som verktøy for å regne ut oppskrifter.

Bruk "Pitching rate calculator" på www.mrmalty.com for å regne ut hvor stor starter du trenger.
 
Bruk ferskt appelsinskall, og skrell bare av det gule. Det gir den friskeste aromaen. 30-40 g til en 20-25-litersbatch er bra.
 
Vi bruker også ferskt appelsinskall - jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal bruke tørket som er vanskeligere å få tak i...
 
Skall av Curaçao-appelsinen er vanskeligere å få tak i ferskt. Altså her bytter man curaçao ut med vanlig appelsin, som såklart er lett tilgjengelig. Jeg har forstått det slikt at det er anbefalelsesverdig å bruke økologiske appelsiner, da disse ikke er sprøytet med sopp-drepende midler eller en type oransjemaling.
 
Her er oppskriften på en grei Wit. Den er basert på Belgian Wit av Allagash Brewing Company. Oppskriften er bare ekstrakt.

Preboil
23 liter vann

Boil
1.5kg lys eller ekstra lys ekstrakt (flytende)
1.5kg hveteekstrakt (flytende)

21g Tettnanger-humle (60min)
21g Saaz-humle (30m)
7g Saaz-humle (Ved kokeslutt)
7g nykvernet koriander
7g appelsinzest
1 dryss "secret spice"

Gjær
Belgisk Wit-gjær (enten Wyeast eller White Labs)

Flasking
Bruk 125g sukker oppløst og kokt i vann og bland inn i brygget før flaskingen.

Fremgangsmåte

1. Kok opp alt vannet og tilsett ekstrakt
2. Kok 15m
3. Tilsett Tettnanger-humlen
4. Tilsett Saaz-humlen etter 30 minutter og kok i nye 30 minutter
5. Ved kokeslutt tilsett resterende Saaz-humle, koriander, appelsinzest og "secret spice"
6. Ta gryten av varmen og la brygget hvile 15m
7. Kjøl vørteren
8. Overfør vørteren til gjæringsbøtten
9. Tilsett gjæren og oksyder vørteren som pokker
10. Gjær på 21 grader i 10-14 dager.
11. Overfør brygget til annet kar ved hjelp av hevert og la gjær og annet grums bli igjen.
12. Overfør på fat eller flaske
 
Vær obs på at det meste som er å få tak i av hvete-ekstrak er en blanding av bygg og hvete, vanligvis i et forholdt rundt 50/50.
 
Odland skrev:
Her er oppskriften på en grei Wit. Den er basert på Belgian Wit av Allagash Brewing Company. Oppskriften er bare ekstrakt.

Preboil
23 liter vann

Boil
1.5kg lys eller ekstra lys ekstrakt (flytende)
1.5kg hveteekstrakt (flytende)

21g Tettnanger-humle (60min)
21g Saaz-humle (30m)
7g Saaz-humle (Ved kokeslutt)
7g nykvernet koriander
7g appelsinzest
1 dryss "secret spice"

Gjær
Belgisk Wit-gjær (enten Wyeast eller White Labs)

Flasking
Bruk 125g sukker oppløst og kokt i vann og bland inn i brygget før flaskingen.

Fremgangsmåte

1. Kok opp alt vannet og tilsett ekstrakt
2. Kok 15m
3. Tilsett Tettnanger-humlen
4. Tilsett Saaz-humlen etter 30 minutter og kok i nye 30 minutter
5. Ved kokeslutt tilsett resterende Saaz-humle, koriander, appelsinzest og "secret spice"
6. Ta gryten av varmen og la brygget hvile 15m
7. Kjøl vørteren
8. Overfør vørteren til gjæringsbøtten
9. Tilsett gjæren og oksyder vørteren som pokker
10. Gjær på 21 grader i 10-14 dager.
11. Overfør brygget til annet kar ved hjelp av hevert og la gjær og annet grums bli igjen.
12. Overfør på fat eller flaske

Hva er vitsen med å la brygget "hvile" i 15 min?
 
Tolker det dithen at siste humle og tilsetninger skal få nyte godt av temperaturen før det hele kjøles ned.

EDIT: Oppskriften er hentet fra Extreme Brewing av Sam Calagione (Dogfish Head)
 
Hehe, godt spørsmål hva "secret spice" er.

Uansett - har søkt litt rundt og funnet en oppskrift jeg kunne tenkt meg å prøve: http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=Almos%20Hoegarden med litt modifikasjon for å bruke ekstrakt.

Jeg fant en kalkulator jeg skjønte litt av på hbd.org, der jeg har satt opp følgende oppskrift:

------------------------------
Belgian Wit from Extract

Brewer: GeirH Email: -
Beer: Belgian Wit from Extract Style: Belgian White (Wit)
Type: Extract Size: 25 liters
Color:
6 HCU (~5 SRM)
Bitterness: 18 IBU
OG: 1.057 FG: 1.010
Alcohol: 6.1% v/v (4.8% w/w)
Boil: minutes SG 1.119 12 liters
2025g Light malt extract
2475g Wheat extract
Hops: 70g Kent Goldings (5% AA, 45 min.)
30g Saaz (3.5% AA, 15 min.)

This web page generated by The Beer Recipator.
----------------------------------

I tillegg skal jeg da tilsette:
30 g knuste korianderfrø
20 g revet appelsinskall (eller bør jeg bruke mer siden jeg har tenkt å bruke ferskrevet i stedet for tørket?)
10 g knuste kardemommekapsler
2 g knuste cummin seeds


Jeg måtte doble mengden humlepellets i forhold til orginaloppskriften for å komme opp i en bitterhet på 18, som selvfølgelig er på grunn av at jeg bare kan koke 12 av de 25 litrene (eller er 12 liter for mye i en 16-liters kjele?). Summen av hveteekstrakt og lys ekstrakt i oppskriften min skal tilsvare 4,5 kg med muntons wheat extract som inneholder 55% hveteekstrakt. Fargen stemmer nok ikke helt i kalkulatoren, men det driter jeg egentlig i - det er smaken som er det viktigste.

Videre har jeg sett litt på Mr. Malty's Pitching Rate Calculator, og kommet fram til at jeg trenger en starter på 1,4 liter om jeg bruker en magnetrører (som jeg har lyst til å lage selv), flytende gjær og har en OG på 1.057. Jeg bør vel også kjøpe med gjærnæring når jeg først skal sette en starter, right?

Høres dette ut som en grei plan, eller er jeg helt på viddene her?

Det er utrolig hvor morsomt det er å bruke tid på å lete fram slike ting når det handler om øl :)
 
Gahr skrev:
Bruk ferskt appelsinskall, og skrell bare av det gule. Det gir den friskeste aromaen. 30-40 g til en 20-25-litersbatch er bra.
Hiver meg ytterligere på spørsmålene her, siden jeg har tenkt å brygge wit nå når det stunder mot sommer (sic!). Det må da gå med en hel del appelsiner til 30-40g appelsinskall? Ser ikke for meg at skallet fra én appelsin veier så mye...
 
JørnP skrev:
Gahr skrev:
Bruk ferskt appelsinskall, og skrell bare av det gule. Det gir den friskeste aromaen. 30-40 g til en 20-25-litersbatch er bra.
Hiver meg ytterligere på spørsmålene her, siden jeg har tenkt å brygge wit nå når det stunder mot sommer (sic!). Det må da gå med en hel del appelsiner til 30-40g appelsinskall? Ser ikke for meg at skallet fra én appelsin veier så mye...

Tja, tror ikke det er så langt unna 10g per appelsin.. Et utrolig godt sommerøl ihvertfall!
 
Tilbake
Topp