Mitt første forsøk på cider.

Hei,
Jeg har satt en batch med cider nå.

10 L First price juice

Sukkerlake (1L Vann og 1kg Sukker) Sitronsaft fra 1 sitron i sukkerlaka.

2 bokser Hermetiske pærer.

2 Pakker Mangrove’s jack M02 Cider Yeast.

OG=1070

Fermentering på 21-23 grader.

Total mengde 13 L

Det jeg tenkte er å ikke karbonere cideren og drepe gjære på rundt FG 1000. Stikke om og la den stå kaldt ca 1 uke, deretter tilsette honning for sødme og smak.

Jeg har noen ting jeg lurer på:
1. Er temperaturen for høy under fermentering når det kommer til smak? vil det bli bedre smak på cideren ved lavere temp?
2. Er det nødvendig med honning? Kan jeg bare smake på cideren under gjæring og drepe gjære når jeg syns det er passe bra med sødme?
3. Jeg er redd for at jeg tilsatte for mye sukker slik at det blir for mye alko smak på cideren. Hva tror dere?


Jeg setter pris på alle svar :)
 
Har brygget cider på lignende vis et par ganger, og ikke tilsatt sukker. Denne vil vel bli farlig sterk, og kanskje litt tynn, som du selv antyder. Nå foretrekker jeg den tørre varianten, så jeg har ikke prøvd å tilsette søtning etterpå, men så lenge du får stoppet gjæringa (gjærstopp er også en mulighet) burde vel dette funke bra. Litt usikker på hvordan honning blir opp mot syrligheten, men dette har du sikkert tenkt gjennom?
 
Det er jo greit at det litt syrlighet i cideren, så kansje honning ikke er greia?
Er det en måte å tilføre syrlighet til cideren hvis det skulle være ønskelig?
 
Det er jo greit at det litt syrlighet i cideren, så kansje honning ikke er greia?
Er det en måte å tilføre syrlighet til cideren hvis det skulle være ønskelig?
Tror ikke du trenger å tenke på syrlighet, men det går an å smake underveis.
 
Jeg har lurt litt på det du sier om å bruke gjærstopp for å få restsødme: hva vil det ha å si for den oppryddinga gjæren før når den er ferdig med å spise? Det kan tenkes at du blir sittende med usmaker, hvertfall etter min ølgjæringslogikk. Men jeg har aldri prøvd det, da, og det er det vel noen her som har gjort.
 
Jeg har lurt litt på det du sier om å bruke gjærstopp for å få restsødme: hva vil det ha å si for den oppryddinga gjæren før når den er ferdig med å spise? Det kan tenkes at du blir sittende med usmaker, hvertfall etter min ølgjæringslogikk. Men jeg har aldri prøvd det, da, og det er det vel noen her som har gjort.

Det var ikke slik at jeg skulle bruke gjærstopp for å få restsødme som var målet. Jeg tenkte å bruke gjærstopp fordi jeg ville ikke at det skulle dannes kullsyre når jeg lagret cideren og fordi jeg planla å blande i honning før lagring. Ettersom jeg laget mjød tidligere så vet jeg at honning gjærer som bare pokker.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Nå har cideren gjæret ned til 1.000 etter 1 uke. Vil det være lurt å la den stå en stund til å "godgjøre" seg?
 
Nå skal jeg ikke skryte på meg stor erfaring med cider, men om man viderefører øl-tenkning så er det langt bedre å vente litt for lenge enn litt for kort når det kommer til omstikking og flasking. Det skal veldig lang tid til før du får noen negative effekter av å vente, mens konsekvensen av å ta det for tidlig er usmaker, lav utgjæring og potensielle flaskebomber.

Du som har brygget mjød vet sikkert dette, men: Kok eller varm opp honningen før du tilsetter den i cideren!
 
Blir vel gjerne mugg på dem om de flyter opp mot oksygenet i headspace. Jeg hadde minimert tiden. Det beste er å lage puree ut av frukt for å få ut smak.
 
Tilbake
Topp