mitt hjemmemekka ølbryggeri..

Her er hele bryggeriet, det er også en varmeveksler med kapasitet på 25KW som ikke er med på bildet.

Det er også en meskedunk som ikke er med på bildene, den har en bunn som er perforert, en setter da den oppi den store sånn at malten utsettes for vann med 65 graders temperatur i ca 30 minutter. Jeg heiser så denne opp, skrur opp temperaturen til 80 og bruker pumpa til å resirkulere meskevannet sånn at alt sukkeret blir skyllet ut av malten. Jeg lar så malten renne av, og skrur temperaturen opp til 100 grader sånn at jeg kan koke inn urter/humle.
Etter endt koking så bare kobler jeg slangen fra pumpa på platekjøleren, stikker slangen i fra platekjøleren opp i gjæringskaret og pumper vørteren rett opp i det. Vørteren blir da kjølt ned meget raskt på turen igjennom platekjøleren, så det er bare å tilsette gjær og sette på kork og gjærlås.

Alt av metall er av legeringa 316SS, det meste er finni på den lokale metallgjenvinninga Det meste er resirkulert meieriutstyr. Pumpa ble kjøpt pent brukt på Norsk institutt for energi på Kjeller, den er en magnetpumpe og er så klart av rustfritt stål.

Vedlegg

• bryggeriet.jpg
    bryggeriet.jpg
    49,3 KB · Sett: 1.243
  • hastighet-pid.jpg
    hastighet-pid.jpg
    70,8 KB · Sett: 1.233
  • pid.jpg
    pid.jpg
    39,1 KB · Sett: 1.233
  • platekjoler.jpg
    platekjoler.jpg
    72,6 KB · Sett: 1.230
Nice! Hvor stor varmekolbe bruker du? Du får forøvrig premien for feteste vørterpumpe!  :skitbra:

Flott oppsett  :skitbra:

Noe sånt vi også håper å få til etter hvert  :yes:

Hvor hvor stor kapasitet har du?

MVH
Børge

Hva har du inni boksen, etter PID-controlleren? Er det et rele som slår elementet av/på, eller har du triacstyring?
Hvis du har triacstyring, hvordan ser kretsen ut? Kan den kjøpes eller må den snekres?

Forøvrig et enkelt og strøkent oppsett!

Dag skrev:
Hva har du inni boksen, etter PID-controlleren? Er det et rele som slår elementet av/på, eller har du triacstyring?
Hvis du har triacstyring, hvordan ser kretsen ut? Kan den kjøpes eller må den snekres?

Forøvrig et enkelt og strøkent oppsett!

Både PID og SSR releer er kjøpt på ebay.

http://en.wikipedia.org/wiki/Solid_state_relay om SSR

Foreksempel:
SSR rele, du trenger to da en må en per leder, da det lønner seg så man ikke får spenning stående der.
http://cgi.ebay.com/SSR-90A-SOLID-STATE-RELAY-PID-Temperature-Controller_W0QQitemZ250485588073QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3a521ac069&_trksid=p3286.c0.m14

PID:
http://cgi.ebay.com/PID-Temperature-Controller-SSR-Kiln-Furnace-Fah-Celsius_W0QQitemZ200374479741QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item2ea73feb7d&_trksid=p3286.c0.m14

Det lønner seg å bytte ut den sensoren som følger med da den der ikke er isolert termisk i fra gjengepartiet.. Med den der, så vil den måle temperaturen på kjelen og da vil du få store problemer.

Jeg har en lignende denne her, som da er beregnet på væsker:

http://cgi.ebay.com/THERMOCOUPLE-TYPE-K-18-WITH-1-2-NPT_W0QQitemZ190328568045QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item2c507778ed&_trksid=p3286.c0.m14

Haaken skrev:
SSR rele, du trenger to da en må en per leder, da det lønner seg så man ikke får spenning stående der.

Der er vi nok ikke enige, du får riktig nok enpolt brytning men det gjør ikke noe så lenge resten er i orden, er det ikke det kan du ikke slå på noe alikevel.
På bad bruker vi topolt brytning, står du på gulvet barbent og holder i sokkelen på pæra du skifter vil du sikkert få strøm i deg, men det er noe helt annet.

Bruker selv 9 SSR, topolt brytning med 18 SSR har jeg ikke og vil ikke ha plass til.

Vil gjærne anbefale PID og SSR til alle som trenger temperaturstyring. Enkelt og forholdsvis billig fungererer suverent på mitt opsett.
Jeg bruker 3 Fase SSR med kjøleribbe kjøpt hos Elteco.no PID kjøpte jeg på Ebay ( 3 fase 5 kw element)
Bruker bare temperaturføleren som var med sammen med pidkontrollen. Testet det når jeg kjørte i gang systemet med Fluke temperaturmåler og justerte parameterene på pid slik at det blir korekt.

Jeg får ikke opp priser hos elteco.no, men er redd de blir dyre der, på ebay får du SSR til 20,- og kjøleribbe m/vifte for er tier, enpolt SSR da men billig.

Ja en del dyrerere er det, men fant ikke 3 fase SSR på ebay. Skal man bare ha enfase er ebay tingen.
Betalte vel ca 500,- for fotek 40A 3 fase SSR og kjøleribbe uten vifte.

Brede skrev:
Ja en del dyrerere er det, men fant ikke 3 fase SSR på ebay. Skal man bare ha enfase er ebay tingen.
Betalte vel ca 500,- for fotek 40A 3 fase SSR og kjøleribbe uten vifte.

En trefase er det samme som tre enfase, så har du plass til det blir det det samme, eller du trenger bare to siden den siste (tredje) fasen ikke må brytes.

Hei igjen, jeg trenger noen tips til oppkobling av PID og SSR.
Jeg har en PID-controller, den spiser alt av strømforsyning, fra 3V DC til 240V AC. Jeg har forsøkt å henge den på nettspenning og det virker tilsynelatende fint. Når jeg måler på SSR-utgangene får jeg ikke noe resultat, hverken AC eller DC. Er det målbart, eller må det henge en riktig last på denne for å se noe fornuftig? I PID'ens bruksanvisning står det at den gir 240V på utgangene, men dette er vel avhengig av hva du mater den med, vil jeg tro.
SSR'en jeg har bestilt tar en kontrollspenning på mellom 3 og 32 V DC. Må jeg da lage meg en strømforsyning som leverer f.eks 12V DC, og mate PID'en med denne, slik at jeg får 0-12V DC på SSR-utgangen?

Tips er topp, skjema er knall!

Dag skrev:
Jeg har en PID-controller, den spiser alt av strømforsyning, fra 3V DC til 240V AC. Jeg har forsøkt å henge den på nettspenning og det virker tilsynelatende fint. Når jeg måler på SSR-utgangene får jeg ikke noe resultat, hverken AC eller DC. Er det målbart, eller må det henge en riktig last på denne for å se noe fornuftig? I PID'ens bruksanvisning står det at den gir 240V på utgangene, men dette er vel avhengig av hva du mater den med, vil jeg tro.
SSR'en jeg har bestilt tar en kontrollspenning på mellom 3 og 32 V DC. Må jeg da lage meg en strømforsyning som leverer f.eks 12V DC, og mate PID'en med denne, slik at jeg får 0-12V DC på SSR-utgangen?

Det som er viktig er at PID og SSR samsvarer. Ser at SSR kontrollspenningen din er 3-32 v dc Det er det samme som på min. Så da må SSR utgangen din gi mellom 3-32 volt.
Jeg har koblet min slik en standard pid fra ebay.desverre ikke noe skjema
Strøm in på PID er 240v  vanlig strøm. 2 ledninger
Så er det utgang til SSR + og - denne kobles til SSR styrespenning.+ og -
Temperatursensoren kobles til PID 2 eller 3 ledere
Nettstrøm som skal videre til elementet kobles til SSR. Har du enfase så skal bare ene ledningen via SSR til elementet den andre direkte.
De utgangene du snakker om på PID som gir 240 v er mest sansynlig utganger du kan bruke skal du kjøre PID kontrollen til et kjøleskap eller noe som ikke bruker mye strøm maks 3-4 Ampere da kjører man dette uten SSR. Men så lenge det er snakk om varmeelement med 2 kw og mer må man bruke SSR
Jeg er ingen ekspert, men håper noe kan være til nytte

Dag skrev:

Hei.

Vi har samme "problemet" med vår PID. PID-en vår styrer bare et rele som lukker og åpner. Vi må koble SSR til ekstern strømforsyning og kjøre ene lederen gjennom "utgangene" på PID-en. PID-en virker med andre ord bare som en kontakt som bryter strøm til SSR.

Prøv å Ohme utgangene på PID mens du øker temperaturen over set-punktet. Dersom den går fra uendelig til 0 Ohm kan det være samme opplegget med din PID.

MVH
Børge

Hvordan virker egentlig et SSR? Er det kun av/på eller slår den seg på gradvis? Har forsøkt å finne ut noe om dette, men uten hell. Vil et SSR som tar mellom 3-32V slå seg på fullt ved f.eks 8V, eller vil den bare åpne litt så du får ca en tredjedels effekt?
PID'en min sier at en av utgangene er 'pulse output, suitable for SSR'. Er det slik at den slår seg på fullt ved 'høy' puls, og at effekten justeres av pulsbredden?

Dag skrev:
Hvordan virker egentlig et SSR? Er det kun av/på eller slår den seg på gradvis? Har forsøkt å finne ut noe om dette, men uten hell. Vil et SSR som tar mellom 3-32V slå seg på fullt ved f.eks 8V, eller vil den bare åpne litt så du får ca en tredjedels effekt?
PID'en min sier at en av utgangene er 'pulse output, suitable for SSR'. Er det slik at den slår seg på fullt ved 'høy' puls, og at effekten justeres av pulsbredden?
En SSR betår av triac og lys diode, dette gjør at det ikke er elektrisk forbindelse mellom styrespenningen og det som styres, i tillegg er det nok enspenningsreulator som gjør st du kan bruke en høyere styspenning enn hva lysdioden tåler.
En triac kan ikke være noe mellom av og på, men med elektronisk styring kan du slå den på etter fx. 50 /100 sel og få 50 % effekt eller etter 98/100 sek og få 2 % effekt.
PIDen står på noen sekunder og av noen sekunder når du nermer deg innstilt temperatur.

Tilbake
Topp