Modning/lagring av pils...?

Idar

Hei!
Har 25 liter pils som eg skal flaske ein av dei første dagane, og lurer på følgjande: Pilsen har gjæra på 10 grader i ca 5 veker, og lurer på om det går fint å modne den på samme temperatur.....? Har ikkje lagringsmulighet på lavare temperatur, då må eg isåfall tømme det eg har av kjøleskap for mat..... :)

Litt frekt men, du må jo det når du ikke har andre alternativer :)
Du ødelegger ikke ølet med det men sett noen flasker i kjøleskapet for sammenligning senere.

Jeg har litt samme problemet. Valget står mellom å lagre dem liggende i kjøleskapet, stående på et rom som holder cirka 7 grader eller lagre dem ute.

Etter min mening er behovet for lagring mellom 0-2 grader svært overdrevet. Det er behovet for lagringstid også. Men det avhenger av at man har et godt grunnlag. En god gjæring uten for mye usmaker. Da tar det lengre tid. Jeg lagrer av og til lavt 0-4 grader og av og til på 8-12 grader. Ser ærlig talt ikke den store forskjellen på dette. Har i nøden kjølt en en tysk pils direkte fra karbonering og drukket. Var vel litt uferdig men fremdeles et riktig godt øl. Jeg sier ikke at pils ikke blir bedre ved lagring det blir det, men betydningen av lengde og temperatur er ofte overdrevet.

mvh

Bård

Meg og min far satte 25 liter pilsner for drøyt 2 måned siden. Temp varierte fra 9-14 grader de første dagene og satte det i ca 18 grader den siste tiden. Lot den stå i 3 uker før vi tappet på flasker. Gikk ikke lange tiden før vi var tom (fantastisk øl!)

Har fått litt meir klarhet i saken no... Eg har dei ståande i romtemp i 14 dagar for karbonering, så set eg dei i kjellaren som held 10 grader ca. Skal også sette nokre flasker i kjøleskap, for å sjekke om det blir noko forskjell...  :biersmile:

Tilbake
Topp