Motorisering av maltmølle

stenkarlsen

Norbrygg-medlem
Funderer på hvordan jeg skal gå frem for å motorisere maltmøllen min. Begynner å bli lei av denne forferdelige drillen min, og tenker neste steg er en fest motor med on/off knapp. Jeg prøver også å inngå å måtte ha reim og gir på systemet.

I den sammenheng lurer jeg på om det er noen her som vet hvor mye kraft man trenger i en slik motor..?

Har funnet en som virker lovende, men jeg reagerer nesten litt på hvor lite watt den bruker i forhold til mye annet jeg har sett på nett. Vil en motor som denne kunne levere nok kraft?

http://www.aliexpress.com/item/DC-2..._78_77_80,searchweb201644_5,searchweb201560_8
 
Oisann. Det er vel ca 12 ganger kraften som er i denne motoren. Noen som har noen gode ideer til hvilken motor som er anbefalt til slikt? Finnes vel noen som er sterke nok uten å måtte ha gir?
 
Hva er gale med en 220v drill?
Skru den fast,lag et deksel /kasse over skiten og skru en bryter på toppen..
Blir ikke billigere enn dette...
 
Handler litt om hastighet for min del. Har lest en plass at det skal være mellom 200 og 250 rpm. De aller fleste driller har jo veldig veldig mye mer enn dette, og prøver du å kjøre dem på lav hastighet så klarer de (fleste) rett å slett ikke å kjøre mølla.
 
Ettersom det er sesong for å bytte hjul kan du se etter en billig 220V bolt/muttertrekker? Skulle tro de har sånn ca passe turtall og masse krefter.
 
Som det virker som trådstarter er klar over, er problemet med en vekselstrømsmotor (AC) er at de leverer lavt moment ved lavt turtall. Så derfor må du kjøre nokså fort for å kunne dra rundt mølla. Hvis man vil kjøre rundt 200 rpm trenger man giring på de fleste AC motorer. Dette inkluderer slagdriller osv med ledning. En likestrømsmotor (DC) derimot, har høyt moment ved lavt turtall, slik at man kan kjøre så sakte man vil (uten at det nødvendigvis er sunt for motoren hvis den er for svak). 1/2 - 1 HP som MM anbefaler er for AC motorer, jeg vil tro at man kan klare seg med en noe mindre DC motor, akkurat hvor mye vet jeg ikke, men det er egentlig mer relevant å snakke om moment enn effekt.

Motoren du linker til har oppgitt moment 15 kgf.cm = 1,47 Nm. En billig 12V drill bør kunne klare en sånn jobb, de ligger kanskje rundt 25 NM, så det kan være et sted å sikte. Den mest tilgjengelige DC motoren med litt effekt finner du nok i en batteridrill, så det er jo nærliggende å modifisere en slik en. Et lite stativ og en skrue på avtrekkeren feks? Du kan kanskje finne en kraftigere DC motor på nett, men da må du styre med strømforsyning, og helst styring osv også. Jeg vet ikke om en 12V vindusviskermotor eller noe liknende kan være sterk nok hvis du ikke vil gå den veien.
 
Tilbake
Topp