Mottrykksfylle humleøl

Har også opplevd at holdbarheten til mottryksfylte humleøl kan være varierende, men har ikke klart å pinpointe hvorfor dette har skjedd. Har ali type mottrykksfylller som jeg har moddet med å kappe bleed-stussen og fyller nesten helt opp for å minimere headspace. Prøver også og fjerne fylleren mens det enda stiger CO2 bobler opp slik at minimalt med luft dras tilbake på flaske og korker raskt (korker før jeg fyller ny)...

Gjør du slik som jeg innimellom gjør og fyller fort, for å så la skummet senke seg får du drar ut greia ut av flaska?
 
Nei, fyller ikke spesielt fort, bruker å fylle med litt høyere trykk enn karboneringstrykk og typisk med under 0,5cm med skum underveis. Blør av trykket men drar ut fylleren mens det enda skummer litt ut av bleedstussen. Mener dette gir minst lufteksponering ved korking...
 
Haha. Ølet mitt klokket inn med 17 poeng som gjennomsnitt. Jeg forventet rundt 25 slik det smakte fra fatet.

Tror jeg investerer i en sånn løsning fra tapcooler.
 
Haha. Ølet mitt klokket inn med 17 poeng som gjennomsnitt. Jeg forventet rundt 25 slik det smakte fra fatet.

Tror jeg investerer i en sånn løsning fra tapcooler.

Har du levert inn humleøl så er jo konkurransen enorm. Er jo 200 millioner IPA og apa, så du har sikkert fremdeles et meget godt øl.
 
Neida, ølet var jo helt utrolig ræva da jeg smakte det på flaske i ettertid. Det har jo ikke så mye å si da det er poengene som teller, ølene skal jo ikke bli bedømt opp mot hverandre. Jeg tror faktisk det var dårligst i klassen.

Er bare spent på dommerskjemaet som ikke er lagt ut enda for å "se" om det har blitt ytterligere oksidert på veien.
 
Neida, ølet var jo helt utrolig ræva da jeg smakte det på flaske i ettertid. Det har jo ikke så mye å si da det er poengene som teller, ølene skal jo ikke bli bedømt opp mot hverandre. Jeg tror faktisk det var dårligst i klassen.

Er bare spent på dommerskjemaet som ikke er lagt ut enda for å "se" om det har blitt ytterligere oksidert på veien.

Som min apa i fjor [emoji1417]
 
Vi må danne klubb. Hefen gikk også til helvette. Fra ca 40-ish utenfor konkurranse til under 30 i konkurranse. Alt er som det skal være mtp å gi bort/konkurrere med andre ord.
 
Til motsetning så er stjørdalsølet mitt som jeg bare brukte noen karboneringsdrops på de flaskene som ikke kom seg på fat i 30 poeng.
 
Når jeg ser på resultatene fra klasse 6E NEIPA, så er høyeste snittsum 25 poeng. Tydeligvis betydelige utfordringer i den klassen.
 
Prøvde meg på APA i år igjen jeg også, men tror jeg skal gi opp å levere flaskekarbonert øl i denne kategorien. Ingen kommentarer på bryggefeil, men "trenger mer frisk humlearoma og -smak" og poeng lavt på 30-tallet. Imens har jeg kost meg med det jeg tappet på fat. Må finne fram en flaske og smake mot hverandre igjen.
 
Prøvde meg på APA i år igjen jeg også, men tror jeg skal gi opp å levere flaskekarbonert øl i denne kategorien. Ingen kommentarer på bryggefeil, men "trenger mer frisk humlearoma og -smak" og poeng lavt på 30-tallet. Imens har jeg kost meg med det jeg tappet på fat. Må finne fram en flaske og smake mot hverandre igjen.

Tror ikke det er vits i å sende inn flaskekarbonert humleøl egentlig hvis man ønsker å få god score.
 
Tilbake
Topp