Mr Malty, viability, gjærmengde etc.

Fått noe svar Finn?

Interessant diskusjon, jeg har for lengst konkludert selv med at det å m rehydrere tørr gjæren er god praksis kontra tørr pitch. Opplever bedre utgjæring og mindre lag tid.

Samtidig er det beste ølet jeg har laget lagd på gjenbrukt 05, så jeg ser absolutt fordelen med å ta vare på gjæren og om jeg skulle sendt øl til konkurranse ville jeg aldri brukt ren 1. Gen tørrgjær.

Et annet aspekt ved å sette starter, uavhengig av tørr eller fersk, er at ølet starter fortere og blir fortere ferdig, er min erfaring.

Dette har flere fordeler . De plastbøttene mange av oss bruker er ikke oksygen tette, så det å kunne trygt flaske tidligere ser jeg på som en fordel. Rask start gjør også at man sikrer seg at gjæren lager ølet og ikke uønskede bugs av diverse slag.

Fått noe svar Finn?

Interessant diskusjon, jeg har for lengst konkludert selv med at det å m rehydrere tørr gjæren er god praksis kontra tørr pitch. Opplever bedre utgjæring og mindre lag tid.

Samtidig er det beste ølet jeg har laget lagd på gjenbrukt 05, så jeg ser absolutt fordelen med å ta vare på gjæren og om jeg skulle sendt øl til konkurranse ville jeg aldri brukt ren 1. Gen tørrgjær.

Et annet aspekt ved å sette starter, uavhengig av tørr eller fersk, er at ølet starter fortere og blir fortere ferdig, er min erfaring.

Dette har flere fordeler . De plastbøttene mange av oss bruker er ikke oksygen tette, så det å kunne trygt flaske tidligere ser jeg på som en fordel. Rask start gjør også at man sikrer seg at gjæren lager ølet og ikke uønskede bugs av diverse slag.

Jikiun har svart meg. Han sier at det helt klart har noe for seg å sette en starter på tørrgjær, ja.

Gav han noe mer info? Hvor stor starter osv? som andre har påpekt vil du ikke "bytte" ut alle gjærcellene ved en liters starter vel? Det virker noe urealistisk

Gav han noe mer info? Hvor stor starter osv? som andre har påpekt vil du ikke "bytte" ut alle gjærcellene ved en liters starter vel? Det virker noe urealistisk

Nei, du må sette en tilstrekkelig stor starter til at du får et par runder med formering. Et par liter begynner vel å hjelpe. Og du trenger jo ikke pitche hele pakka, heller.

Eller så kan man pitche rehydrert tørr gjær en gang ,høste og holde den i gang etter det:)

Selvfølgelig - men da unngår du ikke den der runden med et litt dårligere resultat fordi du gjærer med 1.generasjonsgjær. Og det var jo det som var poenget. (Samt å kunne gi beng i rehydreringa, selvfølgelig:p. Hvilket jeg mener er helt greit uansett.)

Jeg har forresten 25 liter Cream Ale stående til karbonering nå, gjæret på en pose 05 som jeg helte rett i starteren. Den tegner til å bli helt grei. Og 87% utgjæring holder for meg. (Ølet funker primært som en starter for en RIS.)

Sist redigert:
Ang rehydreringen så blir jeg nok aldri m enig, men det er helt greit;). Ser ikke hvordan færre levende celler er positivt. Men du kompenserer med å lage starter så så da skjønner jeg hvorfor det funker for deg;) metoden jeg bruker er å spare ca en liter øl når jeg skal gjenbruke.

Svirvler alt så det blander seg med gjæren. Tapper rett fra kran på desinfisert krukkke. Står i kjøleskap og brukes AS is om det er mindre enn 3 uker til neste brygg.

Chris white anbefalte det, å la vær å vaske gjæren men la den stå med øl, holder seg bedre og lavere infeksjons fare mener jeg han sa:)

Konklusjon: mange veier til samme mål i dette gamet

Sent inne i disjusjonen ang noe jeg burde ha nevnt på side 1 i tråden.

Fermentis har iallefall fortalt meg at det er igjen ca 40% gjenlevende celler i en pakke ifht celletallet når den ble pakket, hvis det har blitt oppbevart ved 4C.

Selvfølgelig - men da unngår du ikke den der runden med et litt dårligere resultat fordi du gjærer med 1.generasjonsgjær. Og det var jo det som var poenget. (Samt å kunne gi beng i rehydreringa, selvfølgelig:p. Hvilket jeg mener er helt greit uansett.)

Jeg har forresten 25 liter Cream Ale stående til karbonering nå, gjæret på en pose 05 som jeg helte rett i starteren. Den tegner til å bli helt grei. Og 87% utgjæring holder for meg. (Ølet funker primært som en starter for en RIS.)
Setter du RIS'en rett på gjærkaka etter Cream ale ølet ?

Setter du RIS'en rett på gjærkaka etter Cream ale ølet ?

Nei, jeg lot gjæren få halvannen liter svak starter-/oppfriskingsvørter, og pitchet hele greia. Husker ikke om jeg brukte all gjæren, faktisk. Jeg ga ølet en ekstra dose oksygen etter 10-12 timer. Gjæringa gikk eksemplarisk for seg, og det er ikke antydning til alkoholsmak på ølet, som holder godt over 9%. Har ikke tappet opp enda, så det er litt tidlig å juble, men det ser bra ut.

Låner denne tråden litt. Skal brygge lager, 25 L OG rundt 1050. Gjæres med W34/70 på rundt 8 grader. Er litt usikker på dette gjæret da jeg aldri har brukt det før. Har 3 pakker gjær. Har en 2liters erlenmeyer. Burde jeg :
1.Sette starter på 1 pakke, så steppe opp.
2.Sette 2 startere med 1 pakke i hver.
3.Rehydrere 3pakker uten starter.
Er litt usikker på hvor mye gjær jeg vil få dyrket opp pga størelsen på erlenmeyer kolben, at ikke gjæret bare spiser opp sukker uten å reprodusere.

Låner denne tråden litt. Skal brygge lager, 25 L OG rundt 1050. Gjæres med W34/70 på rundt 8 grader. Er litt usikker på dette gjæret da jeg aldri har brukt det før. Har 3 pakker gjær. Har en 2liters erlenmeyer. Burde jeg :
1.Sette starter på 1 pakke, så steppe opp.
2.Sette 2 startere med 1 pakke i hver.
3.Rehydrere 3pakker uten starter.
Er litt usikker på hvor mye gjær jeg vil få dyrket opp pga størelsen på erlenmeyer kolben, at ikke gjæret bare spiser opp sukker uten å reprodusere.
Har du tid så kan du rehydrere 1 pakke, lage en 2 liters starter og steppe den opp med en ny 2 liters starter.
Litt dårlig med tid så rehydrere 3 pakker og lage en 2 liters starter. Kan bli trangt i en 2 liters kolbe kanskje. Lage en 1.7 liters starter gir kanskje nok også. Jeg bruker Brewersfriend sin gjærkalkulator og inn 1.75 i pitchrate og 110 milliarder pr 11 grams pakning.
Sikkert andre som har andre meninger om dette. Men det er slik jeg ville ha regnet.

Har du tid så kan du rehydrere 1 pakke, lage en 2 liters starter og steppe den opp med en ny 2 liters starter.
Litt dårlig med tid så rehydrere 3 pakker og lage en 2 liters starter. Kan bli trangt i en 2 liters kolbe kanskje. Lage en 1.7 liters starter gir kanskje nok også. Jeg bruker Brewersfriend sin gjærkalkulator og inn 1.75 i pitchrate og 110 milliarder pr 11 grams pakning.
Sikkert andre som har andre meninger om dette. Men det er slik jeg ville ha regnet.

Gjør det enkelt. Rehydrer tre pakker og pitch det rett i, 26 gram skal være optimalt. Husk oksygen :)

Gjør det enkelt. Rehydrer tre pakker og pitch det rett i, 26 gram skal være optimalt. Husk oksygen :)
Blir vel til at jeg gjør det sånn;) Har ikke brukt tørrgjær på en stund. Er som regel firm beliver av å lage startere for å få god gjærhelse,men bryggesjappa var tom for flytende idag :(

Bra :) når det gjelder tørrgjær er starter unødvendig

Kommer an på hva du mener med "unødvendig". Palmer mener det er en god ide, med den begrunnelsen at rehydreringen kan være en tøff påkjenning for gjæren. Kjetil Jikiun mente også at det kunne være en god ide å kjøre en starter, fordi du da, i alle fall delvis, hopper over den første generasjonen, som har en tendens til å gi et ikke helt optimalt øl. (Det siste er vel noe mange mener.) Gjæren er best når den har fått jobbe noen ganger. (Hør på Espen Lothe og Gahr Smith-Gahrsen i gjærepisoden til Vestkast.)

Sier han noe om hvorfor rehydrering ikke anbefales?
Gjæren blir vel like våt uansett hva man gjør.
Har det noe med vann kontra svak vørter å gjøre?
-Man kan vel for såvidt bruke vørter ved rehydrering også.

Sier han noe om hvorfor rehydrering ikke anbefales?
Gjæren blir vel like våt uansett hva man gjør.
Har det noe med vann kontra svak vørter å gjøre?
-Man kan vel for såvidt bruke vørter ved rehydrering også.

Oj, ser det er skrivefeil i posten min. Det er ikke rehydreringen som er tøff, men dehydreringen. Han anbefaler rehydrering, men mener at det i tillegg kan ha noe for seg å revitalisere gjæren med en starter: " ..., revitalizing dry yeast with a starter can be beneficial, too, although it is usually not necessary." (s.118)

Det stemmer at du kan rehydrere i vørter, også, og ellers følge samme prodedyre som når du rehydrerer i vann. Det representerer vel en slags mellomting mellom rehydrering i vann og det å bare strø gjæren i dunken.

Hovedargumentet for å bruke en starter er at gjæren ikke er på topp første gangen den går på jobb. Og det gjelder for fersk gjær, også.

@Finn Berger Rehydrerer du tørrgjæret når du setter starter,eller pitcher du tørt i startervørter?

Jeg pitcher rett i vørteren, lar det stå et godt kvarter eller så, og setter i gang. Uansett hva man mener om rehydrering vs pitche tørt, spiller det liten rolle hva du gjør når du setter en starter. Sjøl om det skulle være sånn at tørrpitchede celler ikke er så gode som rehydrerte, så får de normalt avkom.

Tilbake
Topp