Mugg(?) i gamle flasker, løsning?

Var litt kjapp i avtrekkern i går når jeg skulle tappe fra gjæringskar til flasker. Kjøpte en kasse brukte Ringnes bjørnunger som jeg skylte og desinfiserte ved å fylle opp med star-san blanding, og lot flaskene stå noen minutter. Etter å ha fylt noen flasker med deilig nybrygg, så ser jeg at det fortsatt er guffe (muggsopp?) i en flaske jeg skulle fylle på. Muggsoppen(?) har trolig ligget der fra Ringnes restene.

Etter å ha lyst igjennom alle flaskene med lommelykt, ser jeg at et par av flaskene har en liten "klump" som flyter inne i flaskene. Forhåpentligvis så har de resterende flaskene gått god for guffen. Så til mulige løsninger;

1) Er det farlig å drikke det?
2) Hvis guffen ikke avsetter smak - kan den drikkes?
3) Bør flaskene med synlig guffe helles ut?
4) Bør alt brygget helles ut for sikkerhetsskyld?

Kommer nok til å regjøre flaskene vesentlig bedre heretter.
 
Sjå på dette som ein lærepenge. Det er nok stor sannsynlighet at du får ein geisyr når du åpner nokre av desse flaskene

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Med brukte flasker hadde jeg lagt dem i klorblanding en god stund, så skylt/ flaskekost før de fikk en dusj med star san til slutt. Star san er desinfeksjonsmiddel og sommsevland sier, ikke et vaske eller rengjøringsprodukt.
 
Hadde helt ut og brygget på ny.
Heller utsett flasking en dag eller tre så du får vasket og desinfisert flaskene godt nok.
 
Eller enda verre, hva hvis klumpene ikke er mugg... Ville ikke drukket eller servert øl fra flasker som åpenbart ikke er rene, ihvertfall ikke så lenge det er noen andres drit (forhåpentligvis i overført betydning) i dem.
 
For å være helt tydelig. Alt må kastes. Ikke vurder hvorvidt noen ser bra nok ut. Du har ikke rengjort flaskene, og du vet ikke hvilke bakterier som var i flaskene ved kjøp.
Legges i sterk rensende veske over natta, eller i ovnen en time på max.
Livet og helsen er verd mer enn noen hundrelapper i hjemmebrygg
 
Takk for tilbakemeldinger. Brygget går i vasken og rengjøringsrutinene kvalitetssikres.

For interessen og læringens skyld. Hva er det som vil forårsake en "geisyr" slik Jo-Helge beskriver?
 
Geisyr er en av flere indikasjoner på infeksjon. Forskjellige typer infeksjon kan manifestere seg på forskjellig vis
 
Så lenge du ikke ser noe organisk materiale i flaskene hadde jeg ikke tømt dem ut. De klumpene du ser er, som du sier, sannsynligvis mugg og de flaskene må tømmes. Muggsopp lager giftstoffer (mykotoksiner) man helst ikke vil ha i seg.

Hvis flaskene ser rene ut (uten flekker eller klumper) tar Star-San knekken på de bakteriene som er igjen.
 
Så lenge ei flaske er infisert, er det vel ikke urimelig å tenke seg at tappestaven har dratt med seg svineriet til de andre, også. Og du vet jo ikke hva det dreier seg om. Det behøver jo ikke manifestere seg i form av synlig organisk materiale, heller.

Jeg begynner rensingen av brukte bjørnunger fra butikken med å fjerne all synlig skit (med flaskekost om nødvendig). Så legger jeg dem i ei balje med en ganske kraftig oppløsning av maskinoppvaskmiddel, og lar dem hygge seg der et par-tre timer. Etiketter detter av, og alt blir skinnende reint. Skylling følger, og så henges de til tørk på flasketre. Jeg gidder ikke gi dem noen starsanbehandling etter dette - ikke før jeg skal bruke dem.
 
er det noen vaskemiddel man ikke burde få i gjæringsspannet? Tenker å bruke den til å vaske gamle bjørnunger og ønsker da å bruke ganske kraftige greier. Såpe utgår kansje da rester kansje ødelegger for god head-retention? Krystallsoda? Klor?
 
er det noen vaskemiddel man ikke burde få i gjæringsspannet? Tenker å bruke den til å vaske gamle bjørnunger og ønsker da å bruke ganske kraftige greier. Såpe utgår kansje da rester kansje ødelegger for god head-retention? Krystallsoda? Klor?

Jeg lot flaskene mine ligge i PBW-blanding i et av mine gjæringskar. Pass på å skylle godt etterpå, både karet og flaskene.
 
PBW er en knall løsning. Chemipro Oxi bruker jeg stort sett, det krever ikke skylling, så flaskene kan brukes med en gang eller settes rett til tørk, uten skylling. Bruker PBW når det er lenge siden flaskene er vasket skikkelig eller når det er noe skikkelig dritt som skal bort.
 
Tilbake
Topp